Jak interpretować wyniki pomiarów

Środa, 29 lipca 2015 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Z pomiarami parametrów samochodu jest podobnie jak z badaniami u lekarza. Ich wyniki często dużo mówią o kondycji pacjenta – pod warunkiem, że wiadomo jak je zinterpretować.

Zdjęcie

Motor /Motor

Liczba parametrów, które można zbadać w samochodzie, jest praktycznie nieograniczona. Wiele specjalistycznych pomiarów przeprowadza się w czasie poważnych napraw, np. remontu silnika, oraz przy zaawansowanej diagnostyce skomplikowanych podzespołów. Sporo elementów sprawdza się w trakcie normalnej eksploatacji auta np. na okresowym badaniu technicznym czy podczas wizyty w serwisie.

Liczne parametry kierowcy mogą, a nawet powinni sprawdzać jednak sami, użytkując auto na co dzień. Regularne kontrolowanie podzespołów samochodu poprzez badanie parametrów ich funkcjonowania pozwala zawczasu wykryć usterkę i często zapobiec większym wydatkom. Np. jeżdżąc z niewydajnym wtryskiwaczem, po pewnym czasie można doprowadzić do uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego. Niektóre badania, np. światłości reflektorów czy temperatury wrzenia płynu hamulcowego, pozwalają zauważyć moment, w którym dane elementy tracą już swoje właściwości ze starości i trzeba je wymienić. Z kolei dzięki badaniom takim jak pomiar grubości lakieru, ciśnienia sprężania w cylindrach czy kontroli rozmieszczenia punktów bazowych podwozia można uniknąć często niemałych wydatków związanych z kupnem samochodu używanego z ukrytą wadą.

Reklama

Wiedza na temat możliwości przeprowadzenia konkretnych pomiarów i umiejętność interpretacji wyników niejednokrotnie pozwala też sprawdzić, czy zlecone w warsztacie naprawy samochodu zostały wykonane poprawnie. Odbierając auto z serwisu blacharskiego, warto zbadać grubość jego lakieru i geometrię podwozia. Po pracach przy układzie hamulcowym powinno się zweryfikować efekty, badając siłę i równomierność hamowania poszczególnych kół, a po naprawach wtryskiwaczy - ich korekcje. Opisujemy badania, z jakimi większość kierowców spotyka się podczas eksploatacji auta, jednak często nie analizuje świadomie ich wyników. Podpowiadamy, jak interpretować poszczególne pomiary.

Wykaz poszczególnych pomiarów wraz z prawidłowymi wartościami znajdziecie w najnowszym numerze "Motoru". Piszemy tam m.in. o normach obowiązujących przy pomiarze głośności wydechu, geometrii płyty podłogowej, siły hamowania, światłości reflektorów czy korekcji wtrysków CR. Warto je znać, odbierając samochód od mechanika i przeglądając dokumentację napraw.

Jak zmieniają się osiągi samochodu po latach?

Kontrola grubości lakieru - PORADY

Więcej na temat:motor

Zobacz również