Używane: Citroen C4 kontra Renault Megane II

Czwartek, 19 lutego 2015 (17:35)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Atrakcyjna cena to nie jedyny atut porównywanych modeli z Francji. Ich eksploatacja kosztuje mniej niż japońskich i niemieckich rywali.

Zdjęcie

Citroen C4 i Renault Megane /Motor
Citroen C4 i Renault Megane
/Motor

Citroen C4 nigdy nie cieszył się w Polsce zbyt dużym zainteresowaniem. Na dodatek oferowano go u nas tylko w dwóch wersjach nadwoziowych - 3d oraz 5d. Renault Megane II debiutowało dwa lata wcześniej i było dla odmiany jednym z bestsellerów. Gamę modeli tworzyło aż 5 wersji (3d, 5d, sedan, kombi i CC). Popularność nie miała zbyt dużego wpływu na spadek wartości. Na rynku wtórnym obaj rywale zostali niesłusznie zaszufladkowani do grona "awaryjnych konstrukcji francuskich" i z tego powodu należą do najtańszych propozycji w swojej klasie. W obu przypadkach na zakup egzemplarza z 2006 roku w niezłym stanie, z udokumentowaną przeszłością i bogatym wyposażeniem wystarczy 16-18 tys. zł. Za analogicznego VW Golfa V trzeba zapłacić o 4-5 tys. zł więcej.

Używane: Citroen C4, Renault Megane

liczba zdjęć: 25

Lepiej jeździ się...

Reklama

Pod względem samej przyjemności z prowadzenia faworytem jest Citroen - jego podwozie pracuje cicho, układ kierowniczy jest precyzyjny, a odgłosy silnika - bardziej skutecznie wytłumione. Renault również prowadzi się pewnie, jest nawet bardziej sprężyste, ale jego zawieszenie stuka na nierównościach. O ile niepokojące dźwięki dochodzące z przedniej części zazwyczaj da się wyeliminować wymieniając wahacze, łączniki stabilizatora i łożyska kolumn McPhersona, o tyle ze stukotem tylnej belki trzeba się pogodzić.
Oszczędny i dosyć trwały 

Zdjęcie

Citroen C4 /Motor
Citroen C4
/Motor

1.6 HDi to popularna wysokoprężna jednostka, stosowana nie tylko w Citroenach i spokrewnionych z nimi konstrukcyjnie Peugeotach, ale także w Fordach, Mazdach, Mini, Suzuki i Volvo. W C4 występowała najczęściej w wersji 90 lub 109 KM. Polecamy słabszą, która nie ma zmiennej geometrii turbosprężarki, dwumasowego koła zamachowego oraz - najczęściej - filtra cząstek stałych. Trzeba jednak zaznaczyć, że odmiana mocniejsza w dobrym stanie także jest warta zainteresowania. Przed zakupem trzeba tylko sprawdzić stan filtra cząstek stałych, który zazwyczaj generuje problemy. W obu wersjach zatyka się układ smarowania turbosprężarki (po zakupie auta warto go skontrolować). Typowe są także przedmuchy spod wtryskiwaczy.

Oszczędniejszy, ale kapryśny

Zdjęcie

Renault Megane II /Motor
Renault Megane II
/Motor

Diesel 1.5 dCi to konstrukcja Renault. Spotykamy ją także pod maską Dacii i Nissanów. W Megane może mieć aż 5 wersji mocy (od 82 do 106 KM). Wszystkie mają problemy z trwałością panewek - pechowym użytkownikom zacierały się już po 150 tys. km. Niezbyt trwały jest także układ wtryskowy. Początkowo stosowano tani w naprawach, ale awaryjny system Delphi. Później producent montował trwalsze, ale praktycznie nienaprawialne wtryskiwacze Siemens. Nie można wskazać konkretnej daty zmiany - informacji udzielają stacje ASO na podstawie numeru VIN.

Tego się nie obawiaj 

Zdjęcie

Citroen C4 i Renault Megane /Motor
Citroen C4 i Renault Megane
/Motor

Części zamienne do samochodów francuskich należą do najtańszych na rynku. W sytuacjach podbramkowych (konieczność wymiany wtryskiwaczy lub całego silnika) można ratować się ofertą części używanych - ceny są jak najbardziej przystępne.

Tekst: Jacek Ambrozik
Zdjęcia: archiwum

Artykuł pochodzi z kategorii: RSS Magazynauto

Zobacz również

  • Używany Volkswagen Jetta II (1984-1992)

    Golf w wersji sedan wyróżniał się własną nazwą (zwykle Jetta) i konserwatywnym charakterem. Dziś Jetta II generacji nabiera statusu klasyka. więcej