Braki techniczne

Wtorek, 16 września 2014 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Niesprawność techniczna pojazdu była w zeszłym roku przyczyną 144 wypadków drogowych, 53 z nich miały miejsce z powodu zawinionej przez kierującego niesprawności auta. W konsekwencji zginęło 6 osób, a 63 osoby zostały ranne*. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault przypominają, jakie elementy należy regularnie sprawdzać w samochodzie.

Zdjęcie

Braki techniczne /Motor

Prawie połowa wypadków (49,1%) spowodowana była brakami w oświetleniu pojazdu, drugą w kolejności przyczyną były braki w ogumieniu (10,2%), a trzecią - usterki układu hamulcowego (9,4%). Dbanie o stan techniczny pojazdu jest niezwykle istotnym elementem bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Nawet zaawansowane systemy ochrony w samochodzie mogą być niewystarczające, gdy auto ma na przykład niesprawne hamulce - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - Każdy właściciel pojazdu musi po pierwsze regularnie dokonywać obowiązkowych przeglądów pojazdu, a po drugie sam dbać i sprawdzać stan techniczny samochodu, gdy tylko coś wzbudzi niepokój lub wymaga wymiany na skutek zużycia  - dodaje Weseli.

Kierowcy są zobowiązani do regularnych badań technicznych swoich aut osobowych. Przepisy określają terminy:
- do 3 lat od pierwszej rejestracji
- następnie w ciągu 2 lat od pierwszego badania
- corocznie po upływie wymienionego wyżej okresu.

Reklama

Jednak pozytywne wyniki przeglądu technicznego nie zwalniają prowadzących pojazdy z dbania o stan techniczny swoich samochodów. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault zwracają uwagę na kilka elementów:

Stop! Zatrzymaj się!

Znak STOP oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie bez wcześniejszego zatrzymania się. Zwykle jest umieszczony tam, gdzie wyjazd z danej drogi jest szczególnie niebezpieczny. Według badań tylko 50% kierowców całkowicie zatrzymuje się przed tym znakiem, 40% zwalnia, a 10% podtrzymuje stałą prędkość.... czytaj więcej

- opony
Sprawdzaj regularnie ciśnienie w oponach. Najlepiej wprowadzić zwyczaj kontroli ciśnienia raz na miesiąc, przy okazji tankowania - radzą trenerzy. Istotnym elementem jest także grubość bieżnika. W myśl obowiązujących w Polsce przepisów opony należy wymienić, kiedy bieżnik ściera się poniżej 1,6 mm.

- system hamulcowy
Jeśli przy hamowaniu usłyszymy nietypowe dźwięki lub czujemy pod stopą, że pedał nie działa tak jak zwykle, opada zbyt nisko na podłogę, odczuwamy pulsowanie - trzeba natychmiast odstawić auto do warsztatu i nie poruszać się nim dopóki problem nie zostanie zidentyfikowany i usunięty - ostrzegają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Tak samo należy postępować w przypadku awarii systemu ABS. Zapalona kontrolka ABS oznacza, że system nie jest w pełni sprawny i może nie zadziałać prawidłowo, gdy będzie to najbardziej potrzebne.

- światła
Należy regularnie sprawdzać sprawność świateł w samochodzie. Nie zapominajmy o upewnieniu się, że prawidłowo działają także kierunkowskazy i światła stopu. Kierowcy często zwracają uwagę tylko na te światła, których awarię mogą łatwo zauważyć, czyli światła mijania i drogowe - mówią trenerzy.


Źródło: Szkoła Jazdy Renault

*policja.pl

Dekalog bezpiecznego wyprzedzania - BEZPIECZEŃSTWO

Kilka sposobów na niższe zużycie paliwa - EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Bezpieczeństwo

magazynauto.pl

Zobacz również

  • Filtry sadzy także do silników benzynowych

    Wchodząca jesienią zaostrzona norma emisji „Euro 6c” wprowadza wymóg stosowania filtrów cząstek stałych także do aut benzynowych. więcej