Kleje pomocne w naprawie

Piątek, 7 czerwca 2013 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Zastosowanie specjalistycznych klejów pozwala naprawić wiele uszkodzonych elementów auta i ograniczyć koszty.

Zdjęcie

Uszkodzenie części nie zawsze oznacza konieczność jej wymiany. Rozwiązaniem jest klejenie. /Motor
Uszkodzenie części nie zawsze oznacza konieczność jej wymiany. Rozwiązaniem jest klejenie.
/Motor

Każdy użytkownik samochodu w pewnym momencie spotyka się z pęknięciem, połamaniem czy oderwaniem któregoś z elementów auta. W wielu przypadkach uszkodzenia dotyczą jedynie mocowań czy uchwytów i nie wpływają negatywnie na wytrzymałość całego elementu. Często dochodzi na przykład do pęknięcia mocowań zderzaka, atrapy czy reflektora już podczas delikatnego uderzenia samochodem w przeszkodę. Podobnym uszkodzeniom ulegają elementy wnętrza auta wykonane z tworzyw sztucznych. Właściciele starszych samochodów często narzekają na odpadające listwy boczne, lusterka wsteczne czy uszczelki drzwiowe. Podczas codziennej eksploatacji pojazdu stosunkowo łatwo uszkadza się także ogrzewanie tylnej szyby.

W takich przypadkach warto pokusić się o naprawę uszkodzonego elementu, ponieważ kupno nowego może oznaczać duży wydatek - np. szyba tylna z wymianą często kosztuje ponad 1000 złotych. Pomocne w usuwaniu podobnych usterek okazują się kleje. Współczesne preparaty pozwalają na skuteczne połączenie większości materiałów, nawet gdy na linii uszkodzenia pojawiły się ubytki, które trzeba wypełnić. Wielu kierowców kwestionuje klejenie jako skuteczną naprawę uszkodzonych części samochodu twierdząc, że taka metoda nie daje odpowiedniej wytrzymałości. Ich negatywne doświadczenia z klejeniem wynikają jednak zwykle ze złego doboru klejów oraz nie przestrzegania zaleceń producenta preparatów.

Reklama

Usuwanie hałasów z auta

Wiele samochodów dopada w pewnym czasie plaga niechcianych hałasów. Większość pisków czy trzasków można wykryć i usunąć. czytaj więcej

W rzeczywistości spoiny uzyskiwane wskutek klejenia często nawet przewyższają wytrzymałością naprawiany materiał. Podczas napraw z użyciem klejów należy jednak rygorystycznie zastosować się do zaleceń producenta. Przede wszystkim trzeba dobrać klej odpowiedni do naprawianego materiału. Informacje o właściwościach i zastosowaniu powinny znajdować się na opakowaniach poszczególnych preparatów. Następnie trzeba odpowiednio przygotować powierzchnię naprawy, czyli odtłuścić i ewentualnie zmatowić. aby uzyskać pożądany efekt należy zachować właściwe odstępy czasowe pomiędzy nałożeniem kleju, a połączeniem elementów.

Biorąc pod uwagę fakt, że kleje są zwykle nawet dziesięciokrotnie tańsze niż nowe części, w
przypadku uszkodzenia warto pokusić się o naprawę.

Warto wiedzieć

PRZYGOTOWANIE POWIERZCHNI NAPRAWY

Najczęściej powierzchnię klejenia wystarczy oczyścić z luźnych fragmentów i odtłuścić za pomocą zmywacza. W niektórych przypadkach (np. pod kleje na bazie żywicy do tworzyw sztucznych) miejsce naprawy powinno się zmatowić za pomocą papieru ściernego.

Zdjęcie

W większości przypadków kluczem do sukcesu podczas klejenia jest odtłuszczenie powierzchni naprawy. /Motor
W większości przypadków kluczem do sukcesu podczas klejenia jest odtłuszczenie powierzchni naprawy.
/Motor

DOBÓR ODPOWIEDNIEGO KLEJU DO MATERIAŁU

Szczególnie w przypadku łączenia tworzyw sztucznych należy odpowiednio dobrać klej do materiału. Części samochodowe na wewnętrznej stronie posiadają symbol tworzywa, z którego są wykonane. Na zdjęciu "PP" oznacza polipropylen.

Zdjęcie

Oznaczenia tworzyw, z których wykonane są elementy, znajdują się po ich wewnętrznej stronie. /Motor
Oznaczenia tworzyw, z których wykonane są elementy, znajdują się po ich wewnętrznej stronie.
/Motor

Klej do lusterka wstecznego

Zdjęcie

Loctite 319 /Motor
Loctite 319
/Motor

Specjalistyczne kleje pozwalają na skuteczne zamocowanie lusterka na szybie. Stopka lusterka wykonana jest często z metalu o gładkiej powierzchni, dlatego między nią a szybą umieszcza się nasączoną klejem specjalną tkaninę. Tego rodzaju kleje nie wymagają długotrwałego dociskania elementów, ponieważ uzyskują wytrzymałość w kilka minut.

ZASTOSOWANIE:

Zdjęcie

Mocowanie lusterka wstecznego. /Motor
Mocowanie lusterka wstecznego.
/Motor

Klej do części gumowych

Zdjęcie

Multibond 26 /Motor
Multibond 26
/Motor

Do naprawy odpadających listew bocznych powinno się użyć klejów łączących gumę z metalem. Wymagają one naniesienia na obie łączone powierzchnie na kilkanaście minut, po czym po ponownym posmarowaniu klejem silnego dociśnięcia elementów na kilkanaście sekund. Tego rodzaju kleje są odporne na wodę, oleje i rozpuszczalniki.

ZASTOSOWANIE:

Zdjęcie

Listwy boczne, elementy gumowe, uszczelki. /Motor
Listwy boczne, elementy gumowe, uszczelki.
/Motor

Klej do części metalowych

Zdjęcie

Pro Weld Quick /Motor
Pro Weld Quick
/Motor

Dwuskładnikowe kleje do metalu zastępują spawanie i nadają się do łączenia zarówno stali, miedzi jak i spotykanych często w samochodach stopów metali lekkich. Wstępne utwardzenie uzyskują już po kilku minutach, a po dobie można je obrabiać jak metal (nawet wiercić). Miejsce łączenia jest odporne na temperaturę oraz wysokie ciśnienia.

ZASTOSOWANIE:

Zdjęcie

Wsporniki, obudowy, osłony metalowe. /Motor
Wsporniki, obudowy, osłony metalowe.
/Motor

Klej do konektorów

Zdjęcie

Loctite 3888 /Motor
Loctite 3888
/Motor

Specjalistyczny klej pozwalający na naprawę oderwanych konektorów podłączeniowych ogrzewania tylnej szyby. Dwuskładnikowy preparat skutecznie przykleja miedziane elementy do powierzchni szyby, przewodząc przy tym prąd. Po wymieszaniu składników klej należy zużyć, dlatego opakowanie zawiera jedynie 2,5 grama środka.

ZASTOSOWANIE:

Zdjęcie

Konektory ogrzewania szyby. /Motor
Konektory ogrzewania szyby.
/Motor

Klej do tapicerki z tkaniny

Zdjęcie

Klej do tkanin /Motor
Klej do tkanin
/Motor

Kleje do tkanin dają możliwość naprawy przetartej czy rozerwanej tapicerki. Po wyschnięciu są bezbarwne oraz elastyczne (odporne na zginanie). Najskuteczniejszą metodą naprawy dziury jest podklejenie łaty w miejscu uszkodzenia od spodu. Należy użyć mocnego materiału w podobnym kolorze i wyciąć z niego łatę większą niż uszkodzenie.

ZASTOSOWANIE:

Zdjęcie

Tapicerka foteli, podsufitka. /Motor
Tapicerka foteli, podsufitka.
/Motor

Klej uniwersalny wypełniający

Zdjęcie

Loctite 3090 /Motor
Loctite 3090
/Motor

Nowością na rynku są kleje cyjanoakrylanowe dwuskładnikowe o konsystencji żelu. Dzięki takiej formie wypełniają ubytki (nawet do 5 mm) w klejonej powierzchni. Jednocześnie zapewniają szybkość działania porównywalną do klejów sekundowych. Naprawiane elementy wystarczy docisnąć na 3 minuty. Sprawdzają się w połączeniach elastycznych.ZASTOSOWANIE:

Zdjęcie

Uszczelki, emblematy, znaczki, plastiki. /Motor
Uszczelki, emblematy, znaczki, plastiki.
/Motor

Klej do tworzyw sztucznych

Zdjęcie

Plastic Welder /Motor
Plastic Welder
/Motor

Do naprawy elementów z tworzyw sztucznych, gdzie na linii uszkodzenia występują ubytki, należy użyć dwuskładnikowego kleju, wypełniającego braki. Kleje takie opisywane są jako spawające plastiki i rzeczywiście wchodzą w silną reakcję z tworzywem, rozpuszczając je w miejscu naprawy. Spoina jest zwykle wytrzymalsza niż naprawiany materiał.

ZASTOSOWANIE:

Zdjęcie

Mocowanie reflektora, atrapa, nadkole. /Motor
Mocowanie reflektora, atrapa, nadkole.
/Motor

Klej uniwersalny sekundowy

Zdjęcie

Loctite 406 /Motor
Loctite 406
/Motor

Popularne kleje cyjanoakrylanowe znane są z tego, że działają błyskawicznie (już w kilkanaście sekund). Można nimi kleić większość materiałów, jednak linia klejenia nie może posiadać ubytków, ponieważ tego rodzaju preparaty działają tylko na powierzchni styku łączonych elementów. Takie kleje zwykle nie sprawdzają się w połączeniach elastycznych.

ZASTOSOWANIE:

Zdjęcie

Uchwyty elementów wnętrza, plastiki. /Motor
Uchwyty elementów wnętrza, plastiki.
/Motor

Tekst i zdjęcia: Paweł Tyszko

Warto mieć czysty silnik - CHEMIA

Chemia do zadań specjalnych - PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Chemia

Więcej na temat:nadwozie | chemia

Zobacz również