Warto mieć czysty silnik

Wtorek, 27 listopada 2012 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Czysty silnik to nie tylko kwestia estetyki. Porządek pod maską pozwala zareagować już na pierwsze objawy nieszczelności.

Zdjęcie

Warto wiedzieć, że w świetle przepisów ochrony środowiska, silnika nie wolno myć pod domem, nawet na prywatnym terenie. Do tego konieczny jest separator ścieków. /Motor
Warto wiedzieć, że w świetle przepisów ochrony środowiska, silnika nie wolno myć pod domem, nawet na prywatnym terenie. Do tego konieczny jest separator ścieków.
/Motor

Z myciem silnika są przynajmniej dwa problemy. Po pierwsze, mało jest miejsc, w których można to zrobić, a po drugie panuje przekonanie o tym, że szkodzi ono silnikowi.

Nie każda myjnia

Reklama

Zdjęcie

Przy zachowaniu odrobiny rozsądku podczas mycia silnika niczego zepsuć się nie powinno.
/Motor

Idealnym miejscem do umycia silnika wydaje się myjnia bezdotykowa. Niestety, na większości z nich regulamin wyraźnie tego zabrania. Jest to niezrozumiałe, gdyż każdy taki obiekt musi mieć separator produktów ropopochodnych, ale to właściciel myjni ustala reguły. Dużą siecią, która nie robi problemów z myciem komory silnika jest "Niebieski Słoń".

Warto wiedzieć, że w świetle przepisów ochrony środowiska, silnika nie wolno myć pod domem, nawet na prywatnym terenie. Do tego konieczny jest separator ścieków.

Mycie nie zaszkodzi

Przy zachowaniu odrobiny rozsądku niczego zepsuć się nie powinno. Po myciu jednostka napędowa odmawia posłuszeństwa z reguły tym, którzy zachowują się jak słoń w składzie porcelany, lejąc wodą z bliska po wszystkich elementach bez zastanowienia.

Jeżeli przed myciem silnik zostanie schłodzony (by nie doszło np. do pęknięcia rozgrzanego korpusu turbiny), wrażliwe elementy w jego komorze (komputer, sterowniki itp.) zostaną osłonięte lub nie będzie się na nie kierować wody pod wysokim ciśnieniem, to nic złego stać się nie może. W zasadzie tylko elektronika nie znosi wody, dla reszty elementów jest ona obojętna. Podzespoły w komorze silnika są bowiem z zasady przystosowane do pracy w warunkach dużej wilgoci i silnych zmian temperatur.

Cenne rady

Największym błędem, wpływającym na małą skuteczność mycia, jest spłukiwanie zaraz po naniesieniu detergentu. Aby chemia mogła zadziałać, należy odczekać około 5 minut (czasami więcej). Tylko wtedy wejdzie ona w reakcję z tłustym osadem (instrukcja jest zawsze na opakowaniu).

Aby uniknąć ewentualnych problemów z rozruchem, po myciu warto skorzystać z kompresora, aby sprężonym powietrzem usunąć wodę, zalegającą w zagłębieniach świec, na cewkach czy kablach wysokiego napięcia.

Mycie silnika krok po kroku

Przygotowanie

Zdjęcie

Polega na głównie na osłonięciu tych wszystkich elementów, na które nie powinno się kierować strumienia wody pod ciśnieniem. Komputer, przepływomierz itp. można okryć folią lub zakleić. /Motor
Polega na głównie na osłonięciu tych wszystkich elementów, na które nie powinno się kierować strumienia wody pod ciśnieniem. Komputer, przepływomierz itp. można okryć folią lub zakleić.
/Motor

Aplikacja preparatu

Zdjęcie

Mycie samą wodą byłoby nieskuteczne. Aby usunąć tłusty brud, trzeba wszystko spryskać preparatem do mycia silnika. /Motor
Mycie samą wodą byłoby nieskuteczne. Aby usunąć tłusty brud, trzeba wszystko spryskać preparatem do mycia silnika.
/Motor

Pomoc pędzlem

Zdjęcie

W przypadku grubej warstwy zastałego brudu można wraz z detergentem użyć szczotki lub twardszego pędzla. /Motor
W przypadku grubej warstwy zastałego brudu można wraz z detergentem użyć szczotki lub twardszego pędzla.
/Motor

Mycie wodą

Zdjęcie

Najskuteczniejsze jest mycie ciepłą wodą. Lancy nie należy zbliżać do plastikowych elementów lub elektroniki na mniej niż 40 cm. /Motor
Najskuteczniejsze jest mycie ciepłą wodą. Lancy nie należy zbliżać do plastikowych elementów lub elektroniki na mniej niż 40 cm.
/Motor

Usunięcie wody

Zdjęcie

To ostatni etap mycia, polecany głównie przy silnikach benzynowych. Używając kompresora usuwa się pozostałą wodę. /Motor
To ostatni etap mycia, polecany głównie przy silnikach benzynowych. Używając kompresora usuwa się pozostałą wodę.
/Motor

Tekst i zdjęcia: Paweł Tyszko

Mieszanie płynów eksploatacyjnych - CHEMIA

Artykuł pochodzi z kategorii: Chemia

Więcej na temat:mycie silnika | chemia | silnik

Zobacz również

  • ViaToll nie tylko dla TIR-ów. Sprawdź, czy też musisz płacić

    Większe samochody osobowe jadące z cięższą przyczepą muszą płacić za ViaToll. Brak urządzenia ViaBox skończy się wysoką karą. więcej