Kasowanie komunikatów serwisowych

Piątek, 13 grudnia 2013 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Skasowanie komunikatu inspekcji serwisowej nie zawsze wymaga podłączenia auta do komputera. Podpowiadamy, jak można zrobić to samodzielnie.

Zdjęcie

Kasowanie komunikatów serwisowych /Motor

System informujący kierowcę o konieczności okresowego przeglądu czy wymiany oleju silnikowego jest powszechnie spotykany, nawet w kilkunastoletnich samochodach używanych. Tzw. inspekcja to komunikat wyświetlany najczęściej w obrębie wskaźników auta w postaci symbolu klucza lub zwrotów "oil service", "service" czy "inspection". W każdym przypadku samochód w ten sposób przypomina kierowcy o konieczności przeprowadzenia czynności serwisowych, takich jak przegląd okresowy lub wymiana oleju.

Kiedy się zapala?

Reklama

Częstotliwość wyświetlania komunikatów zwykle pokrywa się z zalecanymi okresami między wymianą oleju i zaprogramowana jest przez producenta auta. "Inspekcja" wyświetlana jest przy konkretnym przebiegu (np. co 15 tys. km) lub po upływie pewnego czasu (np. co rok).

W niektórych samochodach, m.in. w Jeepie Grand Cherokee czy Nissanie Micrze, kierowca może sam wprowadzić przebieg, po jakim auto ma przypomnieć o kolejnym przeglądzie. Część aut (np. Skoda Fabia) osobnym komunikatem ("OIL") przypomina o konieczności wymiany oleju, a innym ("INSP") o zbliżającym się przeglądzie okresowym, co pozwala kierowcy rozdzielić te czynności, np. gdy wymienia olej częściej niż zaleca producent pojazdu.

Gdzie szukać przycisków do kasowania inspekcji?

Zdjęcie

Poza nielicznymi wyjątkami (m.in Jeep Grand Cherokee, Nissan Primera czy Renault Megane), komunikaty kasuje się za pomocą przycisków umieszczonych w obrębie wskaźników auta. W zależności od modelu należy je wciskać lub obracać w odpowiednim momencie. /Motor
Poza nielicznymi wyjątkami (m.in Jeep Grand Cherokee, Nissan Primera czy Renault Megane), komunikaty kasuje się za pomocą przycisków umieszczonych w obrębie wskaźników auta. W zależności od modelu należy je wciskać lub obracać w odpowiednim momencie.
/Motor
Dobre i złe wersje

Podpowiadamy, które wersje popularnych w Polsce aut zapewnią bezproblemową eksploatację, a od których trzymać się z daleka. czytaj więcej


Kasowanie po przeglądzie

We wszystkich przypadkach, aby system powiadomień spełniał swoją rolę, po przeprowadzeniu odpowiednich czynności serwisowych komunikat należy skasować. Producenci aut niechętnie dzielą się jednak wiedzą jak go usunąć, zachęcając do korzystania z usług autoryzowanych serwisów. Rzeczywiście, w niektórych samochodach, np. w większości Fordów czy Fiatów, skasowanie takiego komunikatu wymaga podłączenia komputera diagnostycznego. Jednak w wielu przypadkach kierowcy mogą skasować "inspekcję" samodzielnie.


Operacja związana jest zwykle z przeprowadzeniem kilku czynności w odpowiednim czasie i kolejności (np. przekręcenia kluczyka czy wciśnięcia odpowiednich przycisków). Jednak pomyłka nie ma negatywnego wpływu na samochód, a czynność po prostu należy powtórzyć. Uwaga! Ręczne skasowanie inspekcji wyłącza tryb zmiennych okresów międzyprzeglądowych (Long Life) i wprowadza auto w tryb stałych przeglądów. Osoby chcące zachować tryb Long Life powinny kasować komunikaty serwisowe za pomocą komputera diagnostycznego.

Na kolejnych podstronach przedstawiamy zestawienie bazujące na danych zawartych w programie Inspektor 1.4 firmy Delta Tech Electronic, zawierające instrukcje kasowania komunikatów serwisowych w popularnych modelach samochodów. Obejmują one przypomnienia o okresowych przeglądach lub/i terminach wymiany oleju (w zależności od modelu). Komunikaty sygnalizujące np. zużycie klocków hamulcowych czy konieczność wymiany paska rozrządu nie były brane pod uwagę. Do każdego samochodu podany jest okres produkcji, dla którego dana procedura powinna działać.

Artykuł pochodzi z kategorii: Elektronika / elektryka

Zobacz również

  • Typowe usterki najpopularniejszych silników Diesla

    Rosnące koszty napraw współczesnych aut nakręcają koniunkturę na używane silniki. Jakie są najczęstsze poważne awarie popularnych jednostek wysokoprężnych? więcej