Stosowanie chiptuningu w 1.9 TDI

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Auta z silnikami Diesla są droższe od ich odpowiedników napędzanych benzyną, a same jednostki napędowe mają mniejszą moc. Nic dziwnego, że coraz więcej osób jest zainteresowanych chiptuningiem.

Zdjęcie

Stosowanie chiptuningu w 1.9 TDI /materiały promocyjne

Chiptuning to specjalistyczna ingerencja w elektronikę samochodu, dzięki której można zwiększyć moc silnika o minimum dwadzieścia procent (czasami nawet więcej, ale nie w najnowszych jednostkach, gdzie jej zapas jest niewielki). Przeprowadza się ją w pojazdach wysokoprężnych ze sterownikiem silnika ECU, co ma szczególne znaczenie dla kierowców samochodów z silnikami Diesla o mocy mniejszej niż sto koni. Chiptuningowi często poddaje się najpopularniejsze w Polsce auta TDI, z 1.9 na czele.

Kultowy 1.9 TDI

Reklama

Silnik 1.9 TDI jest u nas uznawany za kultowy. Dlaczego? W Polsce chętnie kupuje się samochody starsze niż dziesięcioletnie, zwłaszcza te z silnikami Diesla. Niezwykle popularne są nawet „pełnoletnie” volkswageny, audi, skody czy seaty. Silniki 1.9 TDI pojawiły się pod ich maskami już w 1991 roku. Montowano je między innymi w popularnych modelach Audi 80 (to właśnie tu zadebiutował 1.9 TDI o mocy 90 KM) czy VW Golf III.

W pierwszych latach produkcji były to silniki bardzo proste, nie zawierały drogich w naprawie części; można było jedynie narzekać na ich głośną pracę. Kierownice turbosprężarek nie miały zmiennej geometrii łopatek, dzięki czemu ich naprawa była o wiele tańsza.

Jednak z czasem (już w samochodach o mocy 110 KM) zaczęto montować turbiny z łopatkami o zmiennej geometrii, potem zamiast pompy wtryskowej zastosowano pompowtryskiwacze napędzane wałkiem rozrządu.

Kolejne lata spowodowały, że 1.9 TDI musiał współpracować z filtrem cząstek stałych (niewymiennym lub wymienialnym, ale w tym przypadku dodatkowo stosowano specjalny dodatek do paliwa). Nic zatem dziwnego, że w nowszych wersjach i awaryjność, i koszty naprawy wzrastały. Za najbardziej niezawodny model uznawane jest pierwsze wcielenie 1.9 TDI o mocy 90KM i oznaczeniu 1Z.

Oczywiście nie jest to silnik wieczny. Ktoś, kto decyduje się dziś na kupno auta z 1991 lub 1993 roku, nie może oczekiwać, że będzie ono miało bezawaryjną jednostkę napędową i przebieg wynoszący niecałe 200 tys. kilometrów.

Silniki 1.9 TDI montowano pod maskami aut, takich jak volkswagen, audi, skoda i seat. Najsłabsza jednostka miała zaledwie 75 KM.

Które silniki można poddać chiptuningowi?

Im egzemplarz jest nowszy, im więcej w nim elektroniki, tym lepiej. Zdaniem specjalistów, chiptuningowi można poddać pojazdy produkowane od początku lat dziewięćdziesiątych, czyli wszystkie te, które są sterowane komputerem.

W przypadku aut wolnossących nie uzyskamy takich efektów, jak w rocznikach nowszych, z turbodoładowaniem.

W najnowszych silnikach ingerencja w sterownik silnika ECU powoduje utratę gwarancji producenta. Do tego większość egzemplarzy wytworzonych po 2009 roku ma fabryczną blokadę, która teoretycznie ma uniemożliwić ingerencję w oprogramowanie. Teoretycznie, bowiem specjalistyczne warsztaty zajmujące się chiptuningiem potrafią ją obejść.

Chiptuning

Metoda chiptuningu zależy od tego, z którego roku pochodzi silnik TDI – jeżeli powstał przed 2000 rokiem, procedura jest bardziej skomplikowana, w młodszych pojazdach okazuje się znacznie prostsza.

W starszych samochodach trzeba wylutować pamięć ze sterownika silnika, odczytać ją, zmodyfikować jej zawartość, wgrać ją ponownie do pamięci, a sam chip znów wlutować. Stąd też wzięła się nazwa całej operacji. Nowa zawartość pamięci wprowadza otrzymane dane dotyczące ciśnienia wtrysku paliwa, jego dawki i ciśnienia turbodoładowania (jeśli silnik korzystał z turbiny).

W nowszych jednostkach cała operacja odbywa się przez złącze VAG (gniazdo diagnostyczne w kabinie auta). Jednak nie polega ona tylko na wgraniu oprogramowania. O tym, że przeważnie trzeba ominąć blokady producentów, już wspominaliśmy. Profesjonalny proces chiptuningu silnika 1.9 TDI ma kilka faz i można go powierzyć jedynie specjalistom.

Fazy chiptuningu silnika 1.9 TDI

Tuningowanie silnika rozpoczyna się od szeregu prób, które pozwolą na ustalenie kondycji jednostki napędowej i jej osprzętu. W czasie prób dynamicznych bada się między innymi korekcję w cylindrach (dotyczy to zarówno pompowtrysków, jak i wtryskiwaczy), sprawność turbosprężarki i właściwą pracę przepływomierza powietrza.

Drugi etap to skierowanie auta na hamownię podwoziową, na której określa się moc i moment obrotowy.

Trzeci to właściwy chiptuning, czyli wgrywanie nowego oprogramowania do silnika. Profesjonalne warsztaty tworzą programy, które są dopasowywane indywidualnie do każdego samochodu (do jego aktualnej kondycji). Stosowanie jednego, gotowego programu (tanie rozwiązanie, wykorzystywane przez pseudo-tunerów) będzie źródłem szeregu problemów.

W przypadku aut wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów serwis musi również zmienić ustawienia ich pracy (co wiąże się z dodatkowymi kosztami).

Chiptuning a zwiększenie się mocy silnika

Fabryczna jednostka 1.9 TDI o mocy 130 KM po zastosowaniu chiptuningu osiągnie 161 KM, a jej moment obrotowy zwiększy się z 310 do 375 Nm. W wielu firmach można uzyskać jeszcze więcej – 175 KM mocy i moment obrotowy wynoszący 385 Nm.

Silnik 1.9 TDI o mocy 101 KM, stosowany na przykład w Golfach IV, po chiptuningu osiągnie moc do 130 KM i moment obrotowy z 240 do 305 Nm.

Kierowcy chwalą też większą dynamikę pracy silnika, szybszą reakcję auta na naciśnięcie pedału gazu, zwracają uwagę na elastyczność pracy jednostki i zmniejszenie turbo dziury.

Ile kosztuje chiptuning silnika 1.9 TDI?

Końcowa cena jest zależna od wielu czynników, ale można przyjąć, że całość operacji, włącznie z przeprowadzonymi testami, będzie kosztować od 1200 do 2000 zł. Wiele zależy także od kondycji silnika i tego, czy nie trzeba przeprowadzać w nim dodatkowych napraw (na przykład wymieniać uszkodzonego przepływomierza powietrza czy naprawiać turbiny).

W przypadku turbo-Diesli ceny zależne są także od pojemności – im większa jednostka, tym wyższa cena. Przykładowo w niektórych firmach za chiptuning małego silnika o pojemności do 1.3l płaci się ok. 1100 zł, a za zwiększenie mocy dużej jednostki, o pojemności 2.5l – ok. 1500 zł. Są to oczywiście koszty orientacyjne, zależne od firmy, stosowanych w niej rozwiązań, badań i stanu jednostki napędowej.

Zagrożenia

Zwiększanie mocy silnika wiąże się z ryzykiem i trzeba znać jego granice. Nie da się przerobić kompaktowego samochodu z silnikiem wysokoprężnym na auto wyścigowe.

Zbyt duża ingerencja może spowodować w przyszłości konieczność wykonania szeregu bardzo kosztownych napraw. Dotyczy to zwłaszcza nowoczesnych, wysokoprężnych jednostek napędowych, budowanych zgodnie z zasadą downsizingu. Mają one małą pojemność, zmniejszoną liczbę cylindrów i nie tak duży zapas mocy jak te, które produkowano we wcześniejszych latach.

Zbyt duże zwiększenie mocy spowoduje silne przeciążenia, które z kolei znacznie skrócą żywotność samej jednostki napędowej (po pewnym czasie uszkodzeniu mogą ulec głowica i blok silnika) i będą wymagać częstszej wymiany kosztownego koła dwumasowego ze sprzęgłem, półosi czy mechanizmu różnicowego. Przeciążenia mogą powodować także szybsze zużywanie się skrzyni biegów.

Większa moc silnika wygeneruje zwiększoną produkcję ciepła, co z kolei wpłynie na szybsze zużywanie się drogiej turbosprężarki. Może to również powodować szybsze zużywanie się innego bardzo drogiego elementu – filtra cząstek stałych.

Dlatego zawsze warto postępować rozsądnie przy zwiększaniu mocy silnika w swoim aucie.

Pamiętajmy, że tak przerobione auto wymaga od jego właściciela znacznie większej troski, m.in. stosowania lepszych filtrów i najlepszych olejów silnikowych.

Więcej ciekawych informacji i porad znaleźć można na stronie teamtotal.pl.


Artykuł pochodzi z kategorii: Elektronika / elektryka

materiały promocyjne
Więcej na temat:chiptuning | TDI

Zobacz również

  • Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

    W nowszych generacjach modeli sprzęgło z prostego elementu zamieniło się w zespół kosztujący nawet 10-krotnie więcej niż kiedyś. więcej