Wszystko pod kontrol(k)ą

Środa, 16 lipca 2014 (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Spośród masy kontrolek we współczesnych samochodach, tylko niewielka część jest zunifikowana. Większość to swobodna twórczość producentów aut. O czym informują lampki związane z wybranymi systemami i układami?

Zdjęcie

Wszystko pod kontrol(k)ą /Motor

Przepisy narzucają kształt i kolor tylko podstawowych kontrolek, sygnalizujących m.in. działanie głównego oświetlenia i kierunkowskazów, przypominających o zapięciu pasów bezpieczeństwa, ostrzegających o zbyt niskim ciśnieniu oleju czy zbyt wysokiej temperaturze płynu hamulcowego. Z odkryciem, co oznaczają, raczej nikt nie powinien mieć problemu.

Jeśli chodzi o pozostałe kontrolki, to w zdecydowanej większości przypadków mają kształt specyficzny dla wybranych marek, a niejednokrotnie stosowane są wręcz w pojedynczych modelach. Czasami są charakterystyczne dla producentów z konkretnych krajów i kontynentów.

Reklama

Wprowadza to sporo zamieszania, zwłaszcza wtedy, gdy oznaczenia nie są łatwe do odgadnięcia, do złudzenia przypominają kontrolki o innym znaczeniu czy choćby są literowym skrótem nazwy mało znanego systemu. A zignorowanie niektórych ostrzeżeń stwarza przecież poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy, czy - w nieco lepszym przypadku - może przyczynić się do uszkodzenia samochodu.

Na kolejnych podstronach prezentujemy nieco mniej znane kontrolki, których znaczenie nie zawsze jest oczywiste. Przyporządkowaliśmy je do poszczególnych systemów i układów w aucie:

Artykuł pochodzi z kategorii: Elektronika / elektryka

Zobacz również