Masz nietypową wersję auta? Przygotuj się na duże wydatki

Poniedziałek, 6 lutego (00:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Gwarancją tanich napraw auta jest dostępność używanych części. Właściciele rzadko spotykanych wersji, nawet popularnych modeli, są skazani na kupno drogich podzespołów w ASO.

Zdjęcie

nietypowe wersje /Motor
W Fordzie S-Max 2.0 TDCI 140 KM (2006) z manualną klimatyzacją nastąpiła awaria sterowania temperaturą nawiewu. Okazało się, że jest to nietypowe wyposażenie dla tego modelu, a na rynku nie ma używanych części, co drastycznie podniosło koszty naprawy.

Wiele osób kupując samochód, celowo wybiera egzemplarz słabo wyposażony, wychodząc z założenia, że w takiej wersji nie ma się co popsuć. Ręcznie sterowane szyby czy lusterka, manualna klimatyzacja czy brak elektroniki wydają się być rozwiązaniami prostymi, które nie będą w przyszłości generować dodatkowych kosztów w przypadku awarii.

Reklama

Okazuje się, że w wielu przypadkach auta w ubogiej specyfikacji należą do mniejszości, czego najlepszym przykładem jest Ford S-Max z ręcznie sterowaną klimatyzacją. Praktycznie bez względu na silnik i wersję wyposażenia w większości egzemplarzy zamontowana jest automatyczna klimatyzacja.

Pozorna oszczędność

Okazuje się, że w praktyce zdarzają się awarie obu systemów, na czym cierpią właściciele prostszych konstrukcyjnie wersji z ręcznym sterowaniem klimatyzacją. Problem tkwi w braku zamienników i używanych części. Właściciele rzadkich wersji aut zmuszeni są zamawiać podzespoły w ASO, co jest związane z koniecznością oczekiwania i wysokimi cenami. Na przykład kompletna obudowa nagrzewnicy do S-Maxa kosztuje ponad 2500 zł.

Cytat

Rzadkie wersje nawet popularnych aut są drogie w naprawach z powodu braku używanych części zamiennych

W przypadku popularnych wersji nie ma takiego problemu, ponieważ podaż części używanych jest ogromna, a ceny niskie. Analogiczny, używany element do wersji z automatycznym sterowaniem klimatyzacją można kupić za 350 zł. Dodatkowo do typowych wersji samochodów dostępne są w hurtowniach od ręki nowe zamienniki oryginalnych części.

Uwaga na okazje

Kolejną grupą pojazdów znacznie droższych w naprawach są usportowione wersje lub auta wyposażone w pakiety stylizacyjne. Takie samochody często na pierwszy rzut oka różnią się jedynie detalami, a można je kupić w okazyjnych cenach, zwłaszcza jeśli są uszkodzone blacharsko.

Okazuje się, że w wielu przypadkach kupno używanych elementów graniczy z cudem, a naprawa na nowych podzespołach okazuje się kilkukrotnie droższa.

Podobne ale inne

Bardzo często problem z wysokimi kosztami napraw spowodowanymi brakiem części zamiennych mają użytkownicy samochodów w amerykańskiej wersji. Okazuje się, że wbrew potocznej opinii nie różnią się one od europejskich jedynie oświetleniem czy oponami. W praktyce z pozoru takie same auta mają mnóstwo niepasujących do siebie nawzajem części. Np. półosie napędowe do auta wyposażonego w automatyczną skrzynię na rynek amerykański są często w ogóle niedostępne w Europie. Trzeba je zamawiać w ASO lub szukać warsztatów, które będą potrafiły je zregenerować.

PORÓWNANIE KOSZTÓW NAPRAWY WERSJI RZADKIEJ I POPULARNEJ NA PRZYKŁADZIE FORDA S-MAXA

Klimatyzacja manualna

Co może się zepsuć

Słabym punktem Fordów wyposażonych w manualną klimatyzację jest linka sterowania temperaturą nawiewu. Gdy taka ulegnie zużyciu, pęka w najcieńszym miejscu, tuż przy końcu. Dodatkowo często uszkodzeniu ulegają także zatrzaski mocujące cięgno w obudowie nagrzewnicy.

W czym tkwi problem

Pół biedy, jeśli uszkodzeniu ulegnie jedynie linka. Wtedy kupuje się ją w ASO za 150 zł, a koszt wymiany w niezależnym warsztacie nie przekroczy 100 zł. Taka operacja wymaga jedynie rozmontowania konsoli centralnej i demontażu radia oraz panelu starowania nawiewami. Jednak w sytuacji, kiedy uszkodzeniu ulegnie element obudowy nagrzewnicy, koszty naprawy rosną drastycznie. Znalezienie używanych części do wersji z manualną klimatyzacją graniczy z cudem, a nowa obudowa nagrzewnicy w ASO kosztuje ponad 2500 zł i nie jest dostępna od ręki. Dodatkowo do kosztów zakupu części trzeba doliczyć 800-1000 zł za demontaż i montaż deski rozdzielczej.

Zdjęcie

Wymiana obudowy nagrzewnicy wymaga demontażu deski rozdzielczej. Taka naprawa trwa minimum 2 dni i w niezależnym warsztacie może kosztować nawet 1000 zł. Dodatkowo często po podobnej operacji spod konsoli dochodzą skrzypienia i trzaski. /Motor
Wymiana obudowy nagrzewnicy wymaga demontażu deski rozdzielczej. Taka naprawa trwa minimum 2 dni i w niezależnym warsztacie może kosztować nawet 1000 zł. Dodatkowo często po podobnej operacji spod konsoli dochodzą skrzypienia i trzaski.
/Motor

Klimatyzacja automatyczna

Co się może zepsuć

System automatycznej regulacji klimatyzacji także nie jest bezawaryjny. Tu zamiast mechanicznych cięgien za sterowanie nawiewem odpowiadają silniczki elektryczne. Są one trwalsze niż linki, jednak plastikowe elementy przenoszenia napędu też czasem ulegają awarii. W przypadku unieruchomienia może się też spalić sam silniczek.

Co ułatwia naprawę

W przypadku awarii sterowania klimatyzacji automatycznej nie ma najmniejszego problemu z kupieniem używanych części. Silniczek można kupić już za 50 zł, a w razie potrzeby kompletny zespół nagrzewnicy z obudową i sterowaniem za 350 zł. Wymiana silniczka nie wymaga zdejmowania deski rozdzielczej.

Zdjęcie

Kupienie używanych części do Forda S-Maxa z automatyczną klimatyzacją nie stanowi problemu. Od ręki dostępne są zarówno pojedyncze elementy, jak i kompletne nagrzewnice. /Motor
Kupienie używanych części do Forda S-Maxa z automatyczną klimatyzacją nie stanowi problemu. Od ręki dostępne są zarówno pojedyncze elementy, jak i kompletne nagrzewnice.
/Motor

AUTO Z NIETYPOWYM PAKIETEM

Cytat

Kupiłem uszkodzonego Mercedesa V12 z pakietem AMG. Naprawa była 3 razy droższa niż zwykłej wersji...

W przypadku Mercedesa klasy S z rzadkim pakietem stylizacyjnym koszty zakupu części okazały się bardzo wysokie - wyniosły prawie 30 tys. zł. Brakuje części używanych, np. reflektory trzeba było kupić nowe za 10 tys. zł. Analogiczne elementy do zwykłej wersji kosztowałyby ok. 10 tys. zł. Podobny problem dotyczy też innych marek.

Zdjęcie

wrak /Motor

UWAGA NA WERSJE AMERYKAŃSKIE

Największy problem samochodów w wersji amerykańskiej polega na tym, że często różnią się one od tych samych modeli europejskich, choć może tego nie być widać na pierwszy rzut oka. Różnice mogą występować w bardzo wielu elementach - od układu napędowego po wyposażenie wnętrza. W związku z tym do europejskich aut jest mnóstwo zamienników i części używanych, a w przypadku wersji amerykańskich niejednokrotnie jest się skazanym na ASO.

Zdjęcie

VW Jetta /Motor

Co może się różnić

  • skrzynie biegów
  • półosie napędowe
  • otwieranie wlewu paliwa
  • mechanizmy podnoszenia szyb
  • reflektory

PODSUMOWANIE

Okazuje się, że nie zawsze kupowanie prostych wersji popłaca, nawet w przypadku popularnych modeli. W przypadku awarii kupno używanych części do takiego auta stanowi duży problem, bo jest ich mało i są drogie. Za to znacznie bardziej skomplikowane podzespoły montowane masowo w razie potrzeby są dostępne od ręki i o wiele tańsze.

Tekst: Paweł Tyszko; zdjęcia: autor, archiwum; "Motor" 32-33/2016

Przegląd na chłodno - serwis klimatyzacji – EKSPLOATACJA

Złomowisko jak sklep. Które części zamienne warto kupować na szrocie? – PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Klimatyzacja

Zobacz również

  • Przewodnik po oznaczeniach kodowych modeli BMW

    W drugiej części przewodnika (bohaterem pierwszej było Audi) objaśniamy zagmatwane nazwy kodowe generacji BMW. W przypadku tego producenta znajomość oznaczeń fabrycznych bardzo się przydaje. więcej