Typowe usterki i problemy eksploatacyjne samochodów z LPG

Wtorek, 21 listopada (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Instalacje sekwencyjnego wtrysku LPG należą do najbardziej niezawodnych w całej gamie. Ale i w ich przypadku mogą się pojawić kłopoty.

Zdjęcie

LPG /Motor

Nawet najlepsza instalacja podlega jednak procesowi zużycia. Zdarzają się także wady montażowe.

Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów, należy przestrzegać kilku prostych zasad.

Reklama

CO ROBIĆ, BY UNIKNĄĆ KŁOPOTÓW Z INSTALACJĄ LPG

  • Kupić samochód z silnikiem, o którym wiadomo, że dobrze nadaje się do LPG.
  • Zlecić montaż w firmie, która budzi zaufanie (warto sprawdzić, co o niej piszą klienci na internetowych forach).
  • Zdecydować się na instalację adekwatną do danego silnika i nie oszczędzać na komponentach.
  • Zgodnie z książką przeglądów wymienić filtry LPG i regulować instalację.
  • Skład mieszanki jest na tyle ważny, że w razie wątpliwości można go badać co 15 tys. km.

TYPOWE PROBLEMY W AUTACH Z LPG

NIEDROŻNE FILTRY

W autach z instalacją sekwencyjnego wtrysku LPG stosowane są dwa typy filtrów gazu - fazy ciekłej i fazy lotnej. Oba ulegają zanieczyszczeniu.

Ich niedrożność pogarsza dawkowanie gazu, obniża moc silnika i zaburza skład mieszanki.

ZA MAŁY LUZ ZAWOROWY LUB ZUŻYTE KOMPENSATORY HYDRAULICZNE

Zdjęcie

luz zaworowy /Motor

Zbyt uboga mieszanka powoduje kasowanie luzu zaworowego, co kończy się wypaleniem gniazd. Co 30 tys. km zaleca się kontrolę luzu zaworowego (ok. 500 zł).

W autach z hydrauliczną kompensacją wystarczy przy okazji wymiany rozrządu wymienić także "szklanki" (ok. 350 zł).

ZUŻYTE WTRYSKIWACZE LPG

Zdjęcie

wtryskiwacze LPG /Motor

Im tańsze wtryskiwacze, tym szybciej się zużywają. Objawem może być np. przechodzenie silnika w tryb awaryjny lub brak mocy podczas przyspieszania.

Jeśli ktoś kupi używany samochód ze starą instalacją LPG, wtryskiwacze można wymienić na nowe - koszt od 250 do 1000 zł w zależności od liczby cylindrów.

ZUŻYTE PRZEWODY DOPROWADZAJĄCE CIECZ CHŁODZĄCĄ

Zdjęcie

przewody /Motor

W starych autach z instalacją LPG dość często można spotkać sparciałe przewody. Chodzi nie tyle o te doprowadzające gaz (są trwałe), ale o te, które doprowadzają ciecz chłodzącą do reduktora. Mogą być źródłem wycieków płynu.

"PRZEDAWNIONY" ZBIORNIK

Zbiorniki na LPG mają homologację, która zazwyczaj jest ważna 10 lat. Przy zakupie auta używanego z LPG mało kto zwraca uwagę na daty w dokumentach od instalacji.

Homologację można odnawiać, ale lepiej i taniej jest wymienić zbiornik na nowy. Koszt: od 250 do 400 zł.

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 22/2017

LPG krok po kroku – PORADY

LPG tak, ale nie w tych silnikach – EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: LPG

Zobacz również