Co na zapas?

Poniedziałek, 24 grudnia 2012 (13:35)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Pełnowymiarowe koło zapasowe coraz rzadziej jest bezpłatnym wyposażeniem.

Zdjęcie

Rezygnacja z pełnowymiarowego „zapasu” pozwala na obniżenie kosztów produkcji samochodu. /Motor
Rezygnacja z pełnowymiarowego „zapasu” pozwala na obniżenie kosztów produkcji samochodu.
/Motor
Tych używanych części nie kupuj

Niektóre używane elementy wyposażenia auta nie mogą być montowane ponownie - z powodu przepisów, a przede wszystkim ze względu na zdrowy rozsądek. czytaj więcej

Zgodnie z przepisami, samochód nie może być wyposażony w opony różnej konstrukcji (w tym o różnej rzeźbie bieżnika) na kołach jednej osi. Jednak w celu krótkotrwałego użycia dopuszcza się skorzystanie z koła o innych parametrach. Musi jednak wchodzić ono w skład fabrycznego wyposażenia auta. Producenci ochoczo wykorzystują ten fakt w przypadku kół zapasowych. Rezygnacja z pełnowymiarowego "zapasu" pozwala na obniżenie kosztów produkcji samochodu.

Dlatego też powoli odchodzi on w zapomnienie, choć jest najwygodniejszym rozwiązaniem. Na jego wymianę kierowca będzie musiał poświęcić nieco czasu, jednak później możliwe jest kontynuowanie jazdy w identycznych warunkach jak przed usterką.

Reklama

Część firm oferuje koło dojazdowe, które jest mniejsze i węższe od standardowego. Pozwala ono na dalszą jazdę, jednak jego założenie wymusza (zgodnie z instrukcja) ograniczenie prędkości - zwykle do 80 km/h. Powinno być używane wyłącznie w celu dojechania do wulkanizatora.

Najbardziej radykalnym rozwiązaniem jest zestaw naprawczy. Składa się on z kompresora podłączanego do gniazda zapalniczki oraz środka uszczelniającego. Jego skuteczność jest dyskusyjna. O ile sprawdzi się w konfrontacji z niewielką dziurą w bieżniku, o tyle gdy np. bok opony ulegnie poważnemu uszkodzeniu, zestawem naprawczym nic się nie wskóra i jedynym rozwiązaniem będzie wezwanie lawety.

Dostępność pełnowymiarowego koła zapasowego dla wybranych modeli samochodów

MarkaModelZest. naprawczyKoło dojazdoweKoło pełnowymiarowe
AudiA60 złstandardbrak
Q5brakstandardbrak
BMW5erbrak*brak*brak*
X3brak*brak*brak*
ChevroletAveostandardbrak500 zł
Cruzestandard670 złbrak
CitroenC3brakstandard (16”)standard (15”)
C4brakbrakstandard
DaciaSanderostandardbrak210 zł
Dusterstandard**brakstandard
FiatPandastandard300 złbrak
Puntostandard200 zł250 zł
FordFiestastandard200 zł400 zł
Focusstandard200 zł400 zł
HondaCivicstandard600 złbrak
CR-Vbrakstandardbrak
Hyundaii30standard***standard***standard***
ix35standard***brakstandard***
KiaCee'dbrakstandardbrak
Sportagestandard***brakstandard***
Mazda3standard***standard***brak
CX-5standardbrakbrak
Mercedesklasa Bbrak*brakbrak
klasa Ebrakstandardbrak
MitsubishiLancerbrakstandardbrak
ASXstandard340 złbrak
NissanJukebrakstandardbrak
Qashqaibrakstandardbrak
OpelCorsabrakstandard***standard***
Astrastandard200 złbrak
Peugeot208brakbrakstandard
3008standard***brakstandard***
RenaultCliostandardbrak310 zł
Meganestandardbrak310 zł
SeatIbizastandardbrak355 zł
Leonbrakstandardbrak
SkodaFabiastandard150 zł***150 zł***
Octaviastandard180 zł***180 zł***
SuzukiSwiftbrakstandardbrak
SX4brakstandardbrak
ToyotaYarisstandard***standard***brak
Avensisstandard***standard***brak
VWPolobrakstandard***standard***
Golf VIIbrakstandardstandard od 2013 r.
* samochód wyposażony w opony RunFlat; ** auta z fabryczną instalacją LPG; *** zależnie od wersji wyposażenia

Koła mogą zabić. Jak je przewozić? - BEZPIECZEŃSTWO

Artykuł pochodzi z kategorii: Nadwozie

Więcej na temat:nadwozie

Zobacz również