Czyste spojrzenie

Sobota, 15 czerwca 2013 (13:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Pracę wycieraczek można poprawić dość łatwo i niewielkim kosztem. Wymiana piór na nowe nie zawsze jest konieczna.

Zdjęcie

/Motor

Najczęstszym sposobem poradzenia sobie z wycieraczkami rozmazującymi brud po szybie jest ich wymiana na nowe. Faktycznie, w wielu przypadkach problem zostaje przez to rozwiązany - częstą przyczyną złej pracy są zużyte, naderwane czy postrzępione gumy. Zanim jednak kupi się nowe pióra, warto sprawdzić, czy poprawę oczyszczania szyby można osiągnąć w inny sposób.

Poprawa docisku

Zdjęcie

Nawet świetne pióro wycieraczki nie będzie działało prawidłowo, gdy jest zbyt słabo dociskane do szyby. Dużą poprawę daje spryskanie przegubu ramienia środkiem odrdzewiająco-smarującym – zapieczony, zardzewiały zawias utrudnia działanie sprężyny dociskającej. W skrajnym przypadku winna złej pracy może być zardzewiała, zużyta sprężyna, ale wtedy konieczna jest wymiana całego ramienia – sprężyny nie są sprzedawane osobno. /Motor
Nawet świetne pióro wycieraczki nie będzie działało prawidłowo, gdy jest zbyt słabo dociskane do szyby. Dużą poprawę daje spryskanie przegubu ramienia środkiem odrdzewiająco-smarującym – zapieczony, zardzewiały zawias utrudnia działanie sprężyny dociskającej. W skrajnym przypadku winna złej pracy może być zardzewiała, zużyta sprężyna, ale wtedy konieczna jest wymiana całego ramienia – sprężyny nie są sprzedawane osobno.
/Motor

Kontrola mocowania

Zdjęcie

Czasami zdarza się, że pęka plastikowy zatrzask na ramieniu wycieraczki. Uszkodzona zapinka nie jest w stanie zapewnić porządnego uchwytu, a wycieraczka działa optymalnie wtedy, gdy jest ustawiona pod odpowiednim kątem względem szyby. Chwiejne mocowanie sprzyja ponadto wydawaniu nieprzyjemnych dźwięków czy „schodkowaniu”. Dobrze jest więc nie wyrzucać zapinek ze zużytych wycieraczek, bo mogą się przydać na wymianę. /Motor
Czasami zdarza się, że pęka plastikowy zatrzask na ramieniu wycieraczki. Uszkodzona zapinka nie jest w stanie zapewnić porządnego uchwytu, a wycieraczka działa optymalnie wtedy, gdy jest ustawiona pod odpowiednim kątem względem szyby. Chwiejne mocowanie sprzyja ponadto wydawaniu nieprzyjemnych dźwięków czy „schodkowaniu”. Dobrze jest więc nie wyrzucać zapinek ze zużytych wycieraczek, bo mogą się przydać na wymianę.
/Motor

Wymiana gumy

Zdjęcie

W niektórych autach, zwłaszcza z tyłu, nie można wymienić samego pióra wycieraczek i konieczna jest wymiana całego ramienia. Można jednak tego uniknąć, wymieniając tylko gumy. Wygodnie jest odkręcić ramię, wysunąć starą gumę i wyjąć sprężyste listwy (nie wyrzucać!). Nowe gumy można kupić osobno, ewentualnie wyjąć z pióra zwykłej wycieraczki (kilka razy tańszej, niż całego ramienia) i poskładać wszystko w całość. /Motor
W niektórych autach, zwłaszcza z tyłu, nie można wymienić samego pióra wycieraczek i konieczna jest wymiana całego ramienia. Można jednak tego uniknąć, wymieniając tylko gumy. Wygodnie jest odkręcić ramię, wysunąć starą gumę i wyjąć sprężyste listwy (nie wyrzucać!). Nowe gumy można kupić osobno, ewentualnie wyjąć z pióra zwykłej wycieraczki (kilka razy tańszej, niż całego ramienia) i poskładać wszystko w całość.
/Motor

Zamiana na listwowe

Zdjęcie

Wymiana starych piór wycieraczek na nowe da słaby rezultat, gdy nie będą one przylegały do szyby na całej długości. To częsta przypadłość konwencjonalnych wycieraczek współpracujących z mocno wypukłą szybą. /Motor
Wymiana starych piór wycieraczek na nowe da słaby rezultat, gdy nie będą one przylegały do szyby na całej długości. To częsta przypadłość konwencjonalnych wycieraczek współpracujących z mocno wypukłą szybą.
/Motor

Zdjęcie

Poprawę może przynieść zamiana na wycieraczki płaskie, tzw. listwowe, które lepiej układają się do zakrzywionej powierzchni. Ich ceny sukcesywnie spadają, aktualnie można dobrać odpowiednik o ok. 30 proc. droższy od klasycznej wycieraczki. /Motor
Poprawę może przynieść zamiana na wycieraczki płaskie, tzw. listwowe, które lepiej układają się do zakrzywionej powierzchni. Ich ceny sukcesywnie spadają, aktualnie można dobrać odpowiednik o ok. 30 proc. droższy od klasycznej wycieraczki.
/Motor

Własnoręczna regeneracja?

Zdjęcie

Wiper Wizard /Motor

W internecie za 16 zł można kupić "Wiper Wizard - przyrząd do renowacji wycieraczek samochodowych". Przyrząd ma szczelinę w której znajduje się pasek scierny. Po wsunięciu w szczelinę gumki wycieraczek wykonuje się posuwiste ruchy, w trakcie których wygładza się krawędź gumy. Pracę kończy się wytarciem gumki dostarczoną w komplecie szmatką. W sumie przyrząd bardziej czyści niż regeneruje wycieraczki, co czasami faktycznie pomaga. Dobre i to.

Reklama

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Paweł Tyszko

Kleje pomocne w naprawie - CHEMIA

Niewidzialna wycieraczka - hydrofobizacja szyb - PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Nadwozie

Więcej na temat:nadwozie | wycieraczki | widoczność

Zobacz również

  • Typowe usterki i problemy eksploatacyjne samochodów z LPG

    Instalacje sekwencyjnego wtrysku LPG należą do najbardziej niezawodnych w całej gamie. Ale i w ich przypadku mogą się pojawić kłopoty. więcej