Ochrona lakieru - folie ochronne

Wtorek, 20 marca 2012 (12:33)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Przed uszkodzeniami lakieru spowodowanymi np. przez gałęzie i kamyki chronią specjalne przezroczyste folie.

Zdjęcie

Folią najlepiej okleić przedni zderzak, błotniki, część maski i lusterka. /Motor
Folią najlepiej okleić przedni zderzak, błotniki, część maski i lusterka.
/Motor
Stan lakieru jest jednym z najważniejszych czynników stanowiących o estetyce samochodu. Jednocześnie powłoka lakiernicza jest wyjątkowo narażona na uszkodzenia. Otarcia na parkingu, kamienie wyrzucane spod kół innych aut, gałęzie rysujące boki auta - to wszystko niszczy lakier.

Jak to działa?
Ochronę zapewniają specjalne, bezbarwne folie poliuretanowe, które przyjmują "na siebie" uderzenia żwiru czy gałęzi, dzięki czemu lakier samochodu pozostaje nienaruszony. Oczywiście folia ma określoną wytrzymałość, uzależnioną od grubości. Optymalnym kompromisem między ceną a odpornością na zniszczenie jest wartość zbliżona do 140-150 mikrometrów. Najgrubsze folie polecane są do aut terenowych poruszających się po trudnych do przejechania szlakach - mają ok. 200 mikrometrów.

Reklama

Okleić można każdy samochód. Do wielu modeli dostępne są gotowe szablony, przystosowane do kształtu poszczególnych elementów. W przypadku pozostałych aut usługa jest nadal możliwa do wykonania, jednak warsztat musi samodzielnie dopasować folię, co podnosi koszty. Oklejenie całego auta ma niewielki sens. Za elementy rzeczywiście potrzebujące ochrony należy uznać przedni zderzak, maskę (do wysokości ok. 60 cm), błotniki i lusterka. Poniżej przedstawiamy przykładowe koszty wykonania takiej usługi (robocizna i materiał) w profesjonalnym warsztacie z wykorzystaniem folii o grubości 137 mikrometrów:

Mini Cooper 1845 zł
VW Passat 2214 zł
BMW X3 2337 zł

Czy warto?
Choć wiek samochodu nie ma znaczenia, czynność traci sens, gdy lakier posiada już istotne ślady użytkowania. Z tego powodu usługa wykonywana jest z reguły dla aut nowych lub prawie nowych. Jeśli w miejscach montażu są już jakieś defekty powłoki, powinny zostać usunięte przez lakiernika.

Opłacalność usługi zależy od kilku czynników. Przede wszystkim oklejenie jest korzystne dla właścicieli drogich pojazdów, które z definicji spełniają też rolę wizytówki właściciela. Również osoby pokonujące duże dystanse po polskich, kiepskich drogach, mogą zainteresować się zabezpieczeniem newralgicznych elementów auta, podobnie jak zapuszczający się w trudniejszy teren. Jednak dla kierowców rzadko wyjeżdżających poza granice miast i garażujących swoje pojazdy, oklejenie folią ochronną wydaje się zbędnym wydatkiem.

Zdjęcie

Ogrzewanie pozwala usunąć nierówności i dopasować folię. /Motor
Ogrzewanie pozwala usunąć nierówności i dopasować folię.
/Motor

Jak się foliuje?
Przed oklejeniem samochodu folią ochronną, z lakieru usuwane są zanieczyszczenia. Elementy, które mają zostać zabezpieczone, spryskiwane są płynem, po czym nakładana jest na nie folia dopasowana do konkretnej części. Następnie usuwana jest ciecz znajdująca się pomiędzy folią a karoserią i zdejmowany podkład, na którym znajduje się właściwa folia przezroczysta. Ogrzewanie jej powierzchni pozwala na wygładzanie nierówności i precyzyjne dopasowanie do krawędzi. Po montażu samochód powinien być pozostawiony do wyschnięcia.

Warto wiedzieć
Trwałość folii wynosi od 8 do 10 lat. Jej powierzchnia jest odporna na temperatury od -50 do +110 stopni Celsjusza, przy czym możliwe są różnice w parametrach pomiędzy produktami poszczególnych dostawców. Producenci udzielają gwarancji na folie, a dobry warsztat zajmujący się montażem - również na samą usługę.

Gdy folia nie wytrzyma np. siły uderzenia kamienia i zostanie przerwana, trzeba wymienić cały fragment, na którym pojawił się defekt. Zabezpieczone folią auta mogą być myte w myjni każdego rodzaju. W sprzedaży są również specjalne preparaty przeznaczone do folii - konserwujące i czyszczące.

Mateusz Zardzewiały

Artykuł pochodzi z kategorii: Nadwozie

Zobacz również