Sam wymień ksenony i zaoszczędź sporą sumę

Niedziela, 6 stycznia 2013 (11:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Żarówki ksenonowe wymienia się równie prosto, jak halogenowe. Jeżeli dostęp do lamp jest dobry, to nie warto przepłacać za usługę w serwisie, zwłaszcza ASO.

Zdjęcie

Jeżeli uzyskanie dostępu do tylnej części reflektora nie wymaga większych zabiegów, operację wymiany żarówki można przeprowadzić samemu. /Motor
Jeżeli uzyskanie dostępu do tylnej części reflektora nie wymaga większych zabiegów, operację wymiany żarówki można przeprowadzić samemu.
/Motor

Ksenony, najmocniejsze obecnie źródła światła w samochodach, mają w postrzeganiu wielu kierowców poważną wadę: gdy przepali się żarówka (prawidłowo: lampa wyładowawcza), trzeba jechać do serwisu i za astronomiczną kwotę zlecić wymianę. Rzeczywiście, ASO potrafią liczyć sobie za nowy ksenon nawet ponad 800 zł (a zaleca się wymianę dwóch naraz) plus nawet kilkaset złotych za operację wymiany.

Tymczasem, jeżeli tylko uzyskanie dostępu do tylnej części reflektora nie wymaga większych zabiegów (typu demontaż zderzaka czy nadkola), operację wymiany żarówki można przeprowadzić samemu. Kupując ksenon poza ASO i montując go samemu da się zaoszczędzić nawet blisko 1000 zł.

Reklama

Co się psuje

Objawem nadchodzącego "końca życia" żarówek ksenonowych jest zwykle zmiana barwy emitowanego światła. Potem żarówka przestaje działać i trzeba ją wymienić na nową. Oprócz żarówki może się też zepsuć tzw. zapłonnik, a nawet sterownik, nazywany przetwornicą. Jednak najczęściej powodem niedomagania jest właśnie zużyta żarówka ksenonowa. W wersjach mających w oznaczeniu D1 oraz D3, zapłonnik jest zintegrowany z żarówką, więc i tak jest wymieniany razem z nią. W przypadku lamp z oddzielnym zapłonnikiem (D2 i D4) wystarczy przełożyć sprawną żarówkę do drugiego reflektora, aby się upewnić, czy problem tkwi w samej lampie, czy może w zapłonniku.

Jak tanio kupić żarówkę

Statystycznie, najniższe ceny obowiązują w internecie, gdyż tam bitwa cenowa jest najbardziej zażarta. Najtańsze są chińskie zamienniki, dostępne już za 30 zł (wersje D2R, D2S) i od ok. 60 zł w przypadku wersji z integralnym zapłonnikiem (D1R, D1S). Niestety, ich jakość jest loterią. W jednych pojawiają się problemy z zapłonem, w innych niedopasowany jest kolor światła, a jeszcze inne działają teoretycznie bez zarzutu.

Fakty i mity na temat świateł

Powszechne przekonania i prawdy krążące wśród kierowców nie zawsze mają pokrycie w rzeczywistości. Dotyczy 
to między innymi zagadnień związanych ze światłami samochodu. Rozprawiamy się z mitami na ten temat. czytaj więcej

Aby jednak uniknąć ewentualnych problemów z rychłą awarią przetwornicy (jej koszt to przynajmniej 300 zł poza ASO), warto wybierać żarówki homologowane, od uznanych producentów (np. GE, Hella, Osram, Philips). Po uwzględnieniu możliwych rabatów, cena takich żarówek pochodzących z polskiej sieci dystrybucji teoretycznie nie powinna być niższa od ok. 170 zł za sztukę, przy czym w sklepach stacjonarnych można je kupić za ok. 200 zł. Samemu nie da się stwierdzić, czy żarówka ze znanym logo za 100 zł to chińska podróbka z wszelkimi oznaczeniami markowego produktu, toteż należy unikać żarówek z niepewnego źródła. Biorąc pod uwagę, że żarówki wymienia się nie częściej niż co ok. 100 tys. km, rozsądnym rozwiązaniem wydaje się unikanie nadmiernie posuniętych oszczędności i kupno żarówki z dobrego sklepu.

To trzeba wiedzieć

W sumie istnieje 8 typów żarówek ksenonowych, w tym 4 do reflektorów soczewkowych i 4 do odbłyśnikowych. W zależności od tego, czy żarówka jest zintegrowana z zapłonnikiem czy też nie, oraz czy jest to produkt konwencjonalny, czy też nowszego typu (bezrtęciowy), żarówka ma określony symbol (wyjaśnienia obok).

Aby nie popełnić pomyłki przy wyborze żarówki, zawsze należy sprawdzić w instrukcji samochodu lub w katalogu, jaki typ jest przeznaczony do konkretnego modelu. Przykładowo do Toyoty Avensis po 2006 r. pasuje wyłącznie żarówka bezrtęciowa D4S, którą można pomylić ze starszą D2S (stosowaną w reflektorach samochodu sprzed liftingu). Ponieważ jednak ta pierwsza pracuje na napięciu dwa razy niższym - przy montażu niewłaściwej żarówki układ nie będzie działać prawidłowo.

Przy wymianie wyłącznie jednej żarówki pojawi się problem z dopasowaniem koloru (nowa emituje światło o nieco innej barwie niż używana). Teoretycznie zaleca się więc wymianę obu żarówek, ale można też skorzystać z opcji tzw. dopasowanych, np. Philips ColorMatch. Nawet kupując dwie żarówki nie warto przesadzać z kolorem. Barwa powyżej 5500 K robi się zbyt fioletowa (oryginalne mają 4100-4300 K).

Typy żarówek ksenonowych montowanych w samochodach

D1S: do reflektorów soczewkowych, z zapłonnikiem
Moc: 35 W
Napięcie: 85 V
Trwałość: 2000 h

D1R: do reflektorów odbłyśnikowych, z zapłonnikiem
Moc: 35 W
Napięcie: 85 V
Trwałość: 2000 h

D3S: bezrtęciowe do reflektorów soczewkowych, z zapłonnikiem
Moc: 35 W
Napięcie: 42 V
Trwałość: 1500 h

D3R: bezrtęciowe do reflektorów odbłyśnikowych, z zapłonnikiem
Moc: 35 W
Napięcie: 42 V
Trwałość: 1500 h

D2S: do reflektorów soczewkowych, bez zapłonnika
Moc: 35 W
Napięcie: 85 V
Trwałość: 2000 h

D2R: do reflektorów odbłyśnikowych, bez zapłonnika
Moc: 35 W
Napięcie: 85 V
Trwałość: 2000 h

D4S: bezrtęciowe do reflektorów soczewkowych, bez zapłonnika
Moc: 35 W
Napięcie: 42 V
Trwałość: 1500 h

D4R: bezrtęciowe do reflektorów odbłyśnikowych, bez zapłonnika
Moc: 35 W
Napięcie: 42 V
Trwałość: 1500 h

O tym należy pamiętać podczas wymiany ksenonów

Zapewnij sobie dostęp

Zdjęcie

Jeżeli trzeba wymontować akumulator lub puszkę filtra, to operacja wydłuży się o kilka minut. /Motor
Jeżeli trzeba wymontować akumulator lub puszkę filtra, to operacja wydłuży się o kilka minut.
/Motor

Rozłącz zasilanie

Zdjęcie

Przy żarówkach bez zapłonnika (typ D2 lub D4), przekręca się i zdejmuje układ zasilania żarówki. /Motor
Przy żarówkach bez zapłonnika (typ D2 lub D4), przekręca się i zdejmuje układ zasilania żarówki.
/Motor

Otwórz mocowanie

Zdjęcie

Żarówki typu D2 lub D4 są przykręcone pierścieniem bagnetowym, albo zatrzaskiem jak halogenowe. /Motor
Żarówki typu D2 lub D4 są przykręcone pierścieniem bagnetowym, albo zatrzaskiem jak halogenowe.
/Motor

Druga metoda

Zdjęcie

Żarówki z integralnym zapłonnikiem (D1 lub D3) często mocowane są bagnetem, należy je przekręcić. /Motor
Żarówki z integralnym zapłonnikiem (D1 lub D3) często mocowane są bagnetem, należy je przekręcić.
/Motor

Nie włączaj zapłonu

Zdjęcie

Jeżeli po wyjęciu żarówki nie włączysz zapłonu, to system nie zarejestruje błędu oświetlenia. /Motor
Jeżeli po wyjęciu żarówki nie włączysz zapłonu, to system nie zarejestruje błędu oświetlenia.
/Motor

Montaż w jednej pozycji

Zdjęcie

Przy montażu wycięcie na kołnierzu żarówki musi być u góry (w D1 i D3 – wtyczka jest do dołu). /Motor
Przy montażu wycięcie na kołnierzu żarówki musi być u góry (w D1 i D3 – wtyczka jest do dołu).
/Motor

Oszczędność na samodzielnej wymianie poza ASO

ModelTyp
żarówki
ksenonowej
Cena ASO
(jedna
żarówka
i montaż)
Cena
dobrej
żarówki
poza ASO
Tyle
zaoszczędzisz
wymieniając
sam
Audi A6 2007 r.D2S750 zł200 zł*    550 zł
BMW X3 2005 r.D2S850 zł650 zł
Citroen C5 2009 r.D1S370 zł170 zł
Ford Mondeo 2007 r.D1S602 zł402 zł
Honda Accord 2007 r.D2S300 zł100 zł
Mercedes E W211D1S618 zł418 zł
Peugeot 407D2S410 zł210 zł
Renault Laguna IID2R750 zł550 zł
Skoda Octavia IID1S340 zł140 zł
Subaru Forester 2009 r.D2R270 zł70 zł
Suzuki Grand VitaraD2S330 zł130 zł
Toyota Avensis 2005 r.D2S550 zł350 zł
VW Touareg 2008 r.D1S1164 zł964 zł
Volvo XC90 2007 r.D2R550 zł350 zł
*ceny od ok. 170 zł w sprzedaży internetowej do ok. 240 zł w przypadku żarówek oryginalnych, nietuningowych.

Modele o utrudnionym dostępie do żarówek

Volkswagen Passat B6 - żeby wymienić żarówkę, trzeba zdejmować cały zderzak z atrapą i listwy pod reflektorami; czas wymiany przez mechanika może sięgnąć nawet 2 godziny.
Opel Vectra C - wymiana wymaga demontażu przedniego zderzaka, czas - nawet 2 godziny.
Porsche Boxster - konieczny demontaż wielu elementów przodu, czas - nawet 3 godziny.
Renault Grand Scenic II - wymiana bardzo kłopotliwa, utrudniony dostęp.

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmie xenon-serwis.pl.

Marcin Klonowski

Regulacja świateł ksenonowych - PORADY
Regeneracja matowych kloszy - NADWOZIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Nadwozie

Zobacz również

  • Automatyczna skrzynia biegów w pytaniach i odpowiedziach

    Na pytania Czytelników „Motoru” odpowiada ekspert, Grzegorz Polkowski – mechanik wyspecjalizowany w naprawach automatycznych skrzyń biegów. więcej