Zamiana wycieraczek na płaskie

Poniedziałek, 17 grudnia 2012 (10:55)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Nie mija moda na wycieraczki płaskie, tzw. listwówki. Przed ich zakupem warto jednak zwrócić uwagę na kilka istotnych spraw.

Zdjęcie

Są przypadki, gdy płaskie wycieraczki (zwane też listwowymi) sprawdzają się lepiej. /Motor
Są przypadki, gdy płaskie wycieraczki (zwane też listwowymi) sprawdzają się lepiej.
/Motor
Warunki dobrej widoczności

Na widoczność z wnętrza auta wpływa pięć czynników: oświetlenie, przejrzystość szyby, praca wycieraczek i spryskiwaczy oraz lusterka wsteczne. Jak o nie dbać? czytaj więcej

Praktycznie w każdym samochodzie można wymienić klasyczne wycieraczki na płaskie, zwane też listwowymi. Z praktycznego punktu widzenia nie wykazują one większej skuteczności w oczyszczaniu niż tradycyjne. Są jednak przypadki, gdy bez wątpienia sprawdzają się lepiej. Dotyczy to silnie wypukłych szyby tylnych, do których bardzo źle przylegają tradycyjne wycieraczki. Chcąc zwiększyć pole oczyszczania, można zamontować wycieraczkę płaską. Jest ona bardziej elastyczna w kierunku poprzecznym do pracy.

Wadą płaskich wycieraczek jest wysoka cena. Trzy sztuki od renomowanego producenta kosztują ok. 100 zł lub więcej. Z kolei wybierając te najtańsze, można trafić na bubel: albo nie będą pasowały mocowania, albo wycieraczka okaże się mało skuteczna.

Reklama

Dlatego, zdaniem redakcji, tzw. listwówki warto stosować tam, gdzie nie radzą sobie klasyczne wycieraczki, jak np. w przypadku tylnej szyby Skody Octavii I.

Należy też wziąć pod uwagę, że płaskie wycieraczki (zwłaszcza markowe) stosunkowo często padają łupem złodziei.

Kiedy warto założyć tzw. listwówki

Zdjęcie

Część modeli ma silnie wypukłą szybę tylną, do której klasyczna wycieraczka źle przylega. /Motor
Część modeli ma silnie wypukłą szybę tylną, do której klasyczna wycieraczka źle przylega.
/Motor

Zdjęcie

Wtedy warto zastosować płaską. /Motor
Wtedy warto zastosować płaską.
/Motor

Zamiana wycieraczek na płaskie

Zdjęcie

Oryginalne wycieraczki zawsze należy zmierzyć. Uwaga: w katalogach zdarzają się błędy. /Motor
Oryginalne wycieraczki zawsze należy zmierzyć. Uwaga: w katalogach zdarzają się błędy.
/Motor

Zdjęcie

Czasami można wybrać wycieraczkę nieco dłuższą, jednak na tyle, by mieściła się na szybie. /Motor
Czasami można wybrać wycieraczkę nieco dłuższą, jednak na tyle, by mieściła się na szybie.
/Motor

Zdjęcie

Po zdemontowaniu wycieraczki, warto oprzeć ramię o szybę, by nie opadło i jej nie stłukło. /Motor
Po zdemontowaniu wycieraczki, warto oprzeć ramię o szybę, by nie opadło i jej nie stłukło.
/Motor

Zdjęcie

Do wycieraczek dołączone są różne mocowania, ale czasem żadne nie pasuje i trzeba użyć starego. /Motor
Do wycieraczek dołączone są różne mocowania, ale czasem żadne nie pasuje i trzeba użyć starego.
/Motor

Zdjęcie

Po wsunięciu wycieraczki, zatrzask musi „kliknąć” – inaczej mocowanie nie będzie pewne. /Motor
Po wsunięciu wycieraczki, zatrzask musi „kliknąć” – inaczej mocowanie nie będzie pewne.
/Motor

Zdjęcie

Zawsze warto przesmarować zawias ramienia, by dobrze dociskało ono nową wycieraczkę. /Motor
Zawsze warto przesmarować zawias ramienia, by dobrze dociskało ono nową wycieraczkę.
/Motor

Porównanie cen wycieraczek do wybranych modeli

ModelPłaskieKlasyczne
Fiat Punto II – wycieraczki Motgum (2 szt.)55 zł42 zł
Ford Mondeo III – wycieraczki Valeo (2 szt.)170 zł55 zł
Opel Vectra C kombi – wycieraczki Bosch (3 szt.)130 zł80 zł
Peugeot 206 – wycieraczki Motgum (3 szt.)80 zł60 zł
Renault Scenic I – wycieraczki Valeo (2 szt.)90 zł60 zł
Skoda Octavia I kombi – wycieraczki Bosch (3 szt.)100 zł70 zł
Toyota Avensis II – wycieraczki Bosch (2 szt.)100 zł70 zł
VW Passat B5 – wycieraczki Champion (2 szt.)120 zł55 zł

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko

Głośne wycieraczki - NADWOZIE
Czysta szyba - dlaczego wycieraczki nie wycierają? - EKSPLOATACJA


Artykuł pochodzi z kategorii: Nadwozie

Więcej na temat:wycieraczki | nadwozie

Zobacz również

  • Samochód używany ze skrzynią DSG - praktyczne porady dla kupujących

    Najstarsze samochody z DSG mają już kilkanaście lat i przebiegi nawet po 500 tys. km. Czy zakup auta używanego z taką skrzynią ma sens? więcej