50 grzechów kierowcy

Czwartek, 24 lipca 2014 (19:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Oto najczęściej popełniane przez kierowców błędy, które w dłuższej perspektywie szkodzą autu. Jeżeli lubimy swój samochód, warto się ich wystrzegać.

Zdjęcie

50 grzechów kierowcy /Motor



→ OZNACZA NAJBARDZIEJ PRAWDOPODOBNE USZKODZENIE

1. Dolewanie oleju do rozgrzanego silnika

Gdy silnik jest silnie rozgrzany i nalejemy olej o temperaturze otoczenia, dochodzi do miejscowego skurczu metalu głowicy. Jeżeli głowica jest duża (np. rzędowe silniki 6-cylindrowe czy wysokiej pojemności silniki aut terenowych) bardzo często dochodzi do jej pęknięcia. W efekcie silnik zaczyna zużywać ciecz chodzącą, grzeje się i zaczyna dymić na biało. Dlatego należy zawsze po jeździe odczekać około pół godziny przed nalaniem oleju. Koszt wymiany uszkodzonej głowicy to grube tysiące.

Reklama

→ RYZYKO PĘKNIĘCIA GŁOWICY

2. Częsta jazda na rezerwie

Prawie w każdym zbiorniku samochodowym po pewnym czasie na dnie gromadzą się osady oraz kondensaty. Jeżeli jeździmy notorycznie na "oparach paliwa" to ryzyko zassania ich do układu wtryskowego rośnie. W silnikach benzynowych najczęściej wysiada pompa paliwowa, a w dieslach z common rail - wtryskiwacze. Ponadto, w benzynowych rośnie ryzyko przegrzania silnika.

→ RYZYKO USZKODZENIA WTRYSKU

3. Gwałtowne operowanie dźwignią zmiany biegów

Szybkie zmiany biegów są dobre w sporcie, ale nie w normalnej jeździe, gdy nie wymaga tego sytuacja. Gwałtowne operowanie sprzęgłem niszczy sprzęgło i koło dwumasowe, a sama szybka zmiana przełożeń generuje ogromne obciążenia na synchronizatorach skrzyni biegów.

→ ZUŻYCIE KOŁA DWUMASOWEGO

4. Nagłe gaszenie silnika bezpośrednio po forsownej jeździe

Uwaga dotyczy wszystkich silników, ale w szczególności tych turbodoładowanych. W dolnej części silnika nie ma płaszcza wodnego i za odprowadzanie ciepła odpowiada olej. Jeżeli wyłączamy bardzo rozgrzaną jednostkę (np. po jeździe autostradowej), to obieg oleju się zatrzymuje i jego temperatura wzrasta. W ułożyskowaniu turbosprężarki może dojść do zwęglenia oleju i zakoksowania kanałów. Warto schłodzić silnik, pozostawiając go pracującym na biegu jałowym na czas od pół do dwóch minut. To pozwoli schłodzić wszystkie elementy.

→ USZKODZENIE TURBOSPRĘŻARKI

Zdjęcie

5. Dynamiczna jazda na zimnym silniku /Motor

5. Dynamiczna jazda na zimnym silniku

Na zimno współczynnik tarcia ruchomych części silnika i skrzyni biegów jest wysoki, a lepkość oleju pogarsza smarowanie. Ponadto wzbogacona mieszanka zmywa film olejowy z cylindrów. Dlatego należy unikać wykorzystywania pełnej mocy, dopóki silnik nie osiągnie temperatury ok. 80˚C. Silniki traktowane ostro na zimno mają zwykle poprzycierane płaszcze tłoków i stają się głośniejsze.

→ PRZYSPIESZONE ZUŻYCIE SILNIKA

6. Nerwowe puszczanie pedału sprzęgła

Szkodliwe jest nie tylko ruszanie z piskiem opon. Obecnie, gdy spora część aut ma dwumasowe koło zamachowe, nerwowe puszczanie pedału, także w końcowej fazie, powoduje zgniatanie sprężyn koła dwumasowego i uderzanie obu mas o siebie. Przy niewłaściwym sposobie puszczania sprzęga trwałość koła dwumasowego może się skrócić ze 150 do 70 tys. km.

→ ZUŻYCIE KOŁA DWUMASOWEGO

7. Jazda na zbyt niskich obrotach

Przy niewielkim wciśnięciu pedału gazu nawet obroty rzędu 1300 obr./min nie muszą być dla silnika szkodliwe. Ale jeżeli obciążenie jest spore (podjazd pod górę, przyspieszanie, wysoki bieg i mocno wciśnięty pedał gazu) to zbyt niskie obroty szkodzą silnikowi. Występują wtedy przeciążenia w układzie korbowo-tłokowym. Niszczą się panewki, wał korbowy, koło dwumasowe oraz tłoki. Zmiana biegu na niższy rozwiązuje problem. To, że obroty są za niskie poznamy po dudniącym dźwięku silnika, wibracjach i niechętnym przyspieszaniu auta. Dotyczy to zarówno diesli, jak i silników benzynowych.

→ PRZYSPIESZONE ZUŻYCIE PANEWEK

8. Tolerowanie wycieków z samochodu

Olej wyciekający z przedniego uszczelniacza wału może dostać się na pasek rozrządu, a z tylnego - na tarczę sprzęgła. Olej lejący się spod pokrywy głowicy niszczy węże. Jeżeli wycieki są intensywne, to może dojść do obniżenia poziomu oleju.

→ ZNISZCZENIE ROZRZĄDU I SPRZĘGŁA

9. Jazda ze zbyt niskim poziomem oleju

Najpoważniejszy scenariusz to nagły spadek ciśnienia smarowania (np. na zakręcie). Jeżeli obroty są wysokie, a sytuacja potrwa dłużej niż dwie sekundy, to jest ryzyko zatarcia silnika. Inne zagrożenie to przegrzanie (olej odbiera znaczną ilość ciepła).

→ RYZYKO ZATARCIA SILNIKA

10. Opieranie stopy o pedał sprzęgła podczas jazdy

Choć siła, z jaką oddziałuje luźno położona stopa na pedał wydaje się niewielka, to zwykle doprowadza ona do skasowania tzw. luzu roboczego i dosunięcia łożyska wyciskowego do sprężyny. Łożysko zaczyna się trwale kręcić i zużywać, poza tym wycierają się też końcówki sprężyny talerzowej docisku sprzęgła. Czasami, gdy siła, jaką stopa wywiera na pedał przekroczy pewien próg, dochodzi do poślizgu sprzęgła i jego bardzo szybkiego zużywania się.

11. "Lejące wtryski" w dieslu

W silniku Diesla, odwrotnie niż w benzynowym, temperatura spalania rośnie wraz z ilością wtryskiwanego paliwa. Jeżeli wtryskiwacze są na tyle zużyte, że "leją" paliwo w ponadnormatywnych ilościach (objawem jest czarny dym z rury wydechowej przy dodaniu gazu), to następuje przegrzewanie się komory spalania. Nierzadko kończy się wypaleniem dziury w tłoku.

→ PRZEGRZANIE SILNIKA

12. Jazda na krótkich dystansach

Praca na nierozgrzanym oleju to gorsze smarowanie i przyspieszone zużycie. Badania stanowiskowe wielu producentów wskazują na to, iż jeden cykl rozruchu i rozgrzewania silnika odpowiada zużyciu, jakie generuje 300-500 km jazdy szosowej. To daje pojęcie, jak ogromne jest zużycie silnika na zimno.

→ ZUŻYCIE SILNIKA

13. Jazda na bardzo wysokich obrotach

Sporadyczne wkręcanie silnika na obroty nieprzekraczające maksymalnych nie uszkodzi silnika. Jednak częste dokręcanie do tzw. czerwonej kreski nie jest dobre. Pierwszymi objawami takiej techniki jazdy będą podwyższone zużycie oleju, a po pewnym czasie może do tego dojść podniesiona głośność. Efekt szybszego zużycia pierścieni, tłoków, panewek, krzywek rozrządu, popychaczy itp. będzie widoczny dopiero po kilku latach takiej eksploatacji.

→ PRZYSPIESZONE ZUŻYCIE SILNIKA

Zdjęcie

14. Szybka jazda przez wodę /Motor

14. Szybka jazda przez wodę

Istnieje ryzyko zassania wody do silnika, co kończy się jego zniszczeniem. Ponieważ woda jest nieściśliwa, jeżeli dostanie się do cylindrów, to któryś element będzie musiał się poddać. Najczęściej dochodzi do zgięcia korbowodów. Dlatego głębsze kałuże należy pokonywać powoli (np. 20 km/h), utrzymując stałą prędkość jazdy.

→ ZGIĘCIE KORBOWODÓW

15. Nieumiejętny rozruch na lince

Istnieje ryzyko przeskoczenia paska rozrządu, jeżeli gwałtownie puści się pedał sprzęgła na niskim biegu. Poprawnie, należy rozpędzić auta do 30 km/h na III biegu i delikatnie puszczać sprzęgło.

→ PRZESKOCZENIE ROZRZĄDU

16. Dynamiczna jazda i skręcone koła

Problem dotyczy aut przednionapędowych. Przy mocnym skręceniu kół znacząco wzrastają siły boczne w przegubie. Zachodzi przyspieszone niszczenie bieżni, może pęknąć koszyk przegubu.

→ USZKODZENIE PRZEGUBÓW

17. Dodatki do oleju skrzyni biegów

Uszlachetniacze obniżające tarcie mogą szkodzić synchronizatorom. Jeżeli zmniejszymy współczynnik tarcia, to trzeba będzie mocniej naciskać dźwignią na synchronizatory, niszcząc je.

→ AWARIA SYNCHRONIZATORÓW

18. W automacie: zmiana D-R jadąc

Gdy w automacie wrzucamy wsteczny (R) podczas jazdy do przodu lub na odwrót, niszczą się sprzęgiełka i hamulce, a może nawet dojść do połamania elementów przenoszących napęd.

→ USZKODZENIE SKRZYNI BIEGÓW

19. W automacie: wrzucanie N jadąc

Wymieniaj z głową

Czasami na zalecenia producenta lub ASO trzeba spojrzeć krytycznie. Oto sytuacje, w których zmiana częstotliwości wymiany jest korzystna. czytaj więcej

Obieg smarowania w skrzyni automatycznej jest napędzany od silnika. Jeżeli przy wyższej prędkości wrzucimy na N (luz), to gwałtownie spadnie ciśnienie smarowania w skrzyni.

→ ZATARCIE SKRZYNI

20. Holowanie auta z automatem

W niektórych modelach jest to możliwe, z niską prędkością. Ogólnie jednak należy wzywać lawetę, gdyż jeżeli silnik nie pracuje, to skrzynia automatyczna nie ma smarowania i może się zatrzeć.

→ ZATARCIE SKRZYNI

21. Jazda z ręką na dźwigni biegów

Ten drobny błąd techniki jazdy powoduje wywieranie ciągłej siły na tzw. przesuwki w skrzyni biegów. Powoduje to zużywanie się synchronizatorów, przesuwek oraz tzw. widełek.

→ ZUŻYCIE SKRZYNI BIEGÓW

22. Rozregulowana instalacja LPG

Kichanie, strzelanie w dolot czy szarpanie przy przyspieszaniu autem z LPG to niepokojące objawy, mogące świadczyć o zubożeniu mieszanki. Może wtedy dojść do rozerwania kolektora.

→ NAGŁE USZKODZENIE SILNIKA

23. Nerwowe ruchy pedałem gazu

Naprzemienne dodawanie i odejmowanie gazu powoduje zmianę kierunku działania reakcji silnika na gumowo-metalowe poduszki mocujące zespół napędowy.

→ USZKODZENIE PODUSZEK SILNIKA

24. Przeciąganie wymiany oleju

W trakcie użytkowania z oleju wyparowują lżejsze frakcje, a jednocześnie dostają się skropliny wody oraz paliwo. Zużyciu ulegają dodatki uszlachetniające. Najlepsza jest wymiana co 10-15 tys. km.

→ PRZYSPIESZONE ZUŻYCIE SILNIKA

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Więcej na temat:silnik

Zobacz również

  • Typowe usterki i problemy eksploatacyjne samochodów z LPG

    Instalacje sekwencyjnego wtrysku LPG należą do najbardziej niezawodnych w całej gamie. Ale i w ich przypadku mogą się pojawić kłopoty. więcej