Awaria tuż po... naprawie

Piątek, 27 czerwca 2014 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Po wykonaniu niektórych napraw mogą pojawić się niepożądane efekty uboczne w postaci usterek pozornie nie mających związku z podzespołami samochodu, które były wymieniane.

Zdjęcie

Awaria tuż po... naprawie /Shutterstock

Na każdą wykonaną usługę klient warsztatu samochodowego otrzymuje gwarancję. Problem w tym, że niektóre objawy fuszerek mogą nie wiązać się bezpośrednio z przeprowadzonym remontem. Jeśli po naprawie alternatora wciąż nie działa obwód ładowania, sprawa jest jasna i z reklamacją nie powinno być żadnych problemów. Ale jeśli po wymianie sprzęgła zapaliła się kontrolka poduszki powietrznej? Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec tu jakiś związek i mechanik odrzuci wszelkie roszczenia klienta.

W praktyce może się jednak okazać, że pechowy użytkownik auta ma rację, ponieważ w wielu modelach wymiana sprzęgła wymaga odkręcenia przekładni kierowniczej, a jeśli przykręci się ją nieprawidłowo, dochodzi do zerwania tzw. taśmy poduszki powietrznej. Co ciekawe - dzieje się to dopiero podczas pierwszego pełnego skrętu kół, czyli już po wyjeździe z warsztatu.

Reklama

Poniżej prezentujemy osiem nietypowych usterek, które pozornie nie mają związku z wykonanymi naprawami. Jeśli wystąpią, należy jak najszybciej poinformować o tym mechanika i egzekwować wykonanie naprawy gwarancyjnej. Wyjątkiem jest opisana w jednym z przypadków "awaria" radioodtwarzacza. To jedyny niegroźny problem, który nie wymaga ponownego remontu.

Na dywaniku pojawiła się woda

Zdjęcie

Na dywaniku pojawiła się woda /Motor
Źródło przecieku

Podpowiadamy, którędy woda może się dostawać do wnętrza auta. Jak rozpoznać przeciek? czytaj więcej

OBJAW

Po obfitych opadach deszczu lub po wizycie w myjni samochodowej, na dywaniku pod nogami kierowcy lub pasażera zbiera się woda.

MOŻLIWA PRZYCZYNA

W samochodach, które mają filtr kabinowy na podszybiu, jego niestaranny montaż otwiera drogę dla wody, która spod szyby po obudowie filtra wpływa do kabiny. W zależności od marki i modelu auta, woda może się gromadzić na dywaniku lub wewnątrz deski rozdzielczej (z czasem zacznie wydzielać nieprzyjemny zapach).

Kierownica jest lekko skręcona

Zdjęcie

Kierownica jest lekko skręcona /Motor

OBJAW

Po wyjeździe z warsztatu okazuje się, że podczas jazdy na wprost kierownica jest lekko skręcona w lewo lub w prawo.

MOŻLIWA PRZYCZYNA

W większości współczesnych samochodów przy wymianie sprzęgła trzeba odkręcać także przekładnię kierowniczą. Przez pomyłkę może ona później zostać źle przykręcona do kolumny kierowniczej, co objawia się złym położeniem kierownicy. Może też dojść do uszkodzenia taśmy (łącznika) poduszki powietrznej.

Nie działają światła

Zdjęcie

Nie działają światła /Motor

OBJAW

Po odebraniu samochodu z serwisu lakierniczego lub blacharskiego okazuje się, że nie działa któreś ze świateł.

MOŻLIWA PRZYCZYNA

Często podczas napraw blacharsko-lakierniczych rozłącza się wiązki przewodów. Później mechanik musi pamiętać o ich połączeniu. Wiązki mogą być także uszkodzone w chwili wypadku. Dobry blacharz przed wydaniem auta zawsze sprawdza światła, a jeśli któreś nie działają, wzywa na pomoc elektryka.

Podczas pracy silnika słychać wycie

Zdjęcie

Podczas pracy silnika słychać wycie /Motor

OBJAW

Z okolic rozrządu dobywa się wycie. Silnik pracuje głośniej niż zwykle w całym zakresie obrotów. Odgłos denerwuje szczególnie na biegu jałowym.

MOŻLIWA PRZYCZYNA

Niektóre silniki są wyposażone w automatyczny napinacz rozrządu. W innych mechanik musi wyregulować napięcie ręcznie. Jeśli pasek zostanie napięty zbyt mocno - wyje. Z czasem pasek naciąga się i objaw ustępuje, ale nie należy się z tego cieszyć. Taka technika naprawy skraca jego żywotność.


Czytaj dalej na następnej stronie: Awaria tuż po... naprawie, cz. II

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Zobacz również

  • Części regenerowane – co należy wiedzieć

    Podzespoły samochodowe są drogie, stąd nie dziwi fakt, że wielu kierowców szuka sposobów na oszczędności. Jednym z nich jest regeneracja części. więcej