Części regenerowane – co należy wiedzieć

Niedziela, 23 lipca (11:50)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Podzespoły samochodowe są drogie, stąd nie dziwi fakt, że wielu kierowców szuka sposobów na oszczędności. Jednym z nich jest regeneracja części.

Zdjęcie

Regeneracja jest warta rozważenia, jeżeli jej koszt wynosi do 50% ceny części nowej. /Motor
Regeneracja jest warta rozważenia, jeżeli jej koszt wynosi do 50% ceny części nowej.
/Motor

Poniżej - najważniejsze informacje i porady, które pomogą zyskać ogólną orientację w kwestii regeneracji części zamiennych.

REGENERACJA

To nie to samo, co naprawa. Prawdziwa regeneracja to wymiana wszystkich zużywających się elementów na nowe, dzięki czemu ma być przywrócona pierwotna sprawność części. Natomiast naprawa to przywrócenie sprawności, ale niekoniecznie do stanu jak dla części nowej.

Reklama

TO NIE JEST REGENERACJA!

Tak zwana regeneracja przekładni kierowniczych (maglownic) polegająca jedynie na ich uszczelnieniu nie jest regeneracją, lecz naprawą. Pozostawiane są bowiem zużyte elementy (listwa zębata itp.). Wszędzie tam, gdzie nie są wymieniane wszystkie zużywające się części, stosowanie określenia "regeneracja" jest wprowadzaniem klienta w błąd.

CZEGO NIE REGENEROWAĆ?

Nie polecamy regenerować dwumasowego koła zamachowego, gdyż nie ma do takiej operacji właściwych podzespołów. Nie traktujmy też uszczelnionej przekładni kierowniczej jako zregenerowanej (gdy nie jest wymieniona listwa zębata).

Zdjęcie

Odradzamy regenerowanie koła dumasowego. /Motor
Odradzamy regenerowanie koła dumasowego.
/Motor

TE PODZESPOŁY WARTO REGENEROWAĆ

  • alternator
  • belka skrętna tylnej osi
  • filtr cząstek stałych DPF/FAP
  • gaźnik
  • głowica silnika
  • kompresor klimatyzacji
  • reflektor
  • rozrusznik
  • pompa wspomagania
  • pompa wysokiego ciśnienia common rail
  • przekładnia kierownicza (tylko jeśli wymieniana jest też listwa zębata
  • turbosprężarka

Zdjęcie

Po regeneracji turbosprężarka uzyskuje taką samą sprawność, jak nowy zespół. To element, który warto regenerować. /Motor
Po regeneracji turbosprężarka uzyskuje taką samą sprawność, jak nowy zespół. To element, który warto regenerować.
/Motor
  • wałek rozrządu
  • wtryskiwacz diesla/pompowtryskiwacz
  • wtryskiwacz LPG

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 17-18/2017

Turbosprężarki - poradnik. Rodzaje, jak dbać, objawy awarii. Regenerować czy wymieniać? – EKSPLOATACJA

Jak zregenerować reflektory? – PORADY 

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Zobacz również

  • Dlaczego auto ściąga podczas jazdy. Przyczyny, diagnozowanie, koszty

    Tendencje samochodu do zmiany kierunku jazdy w większości przypadków oznaczają awarię. Gdzie szukać przyczyn ściągania podczas jazdy na wprost? więcej