Dokręcanie śrub

Środa, 5 czerwca 2013 (09:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Czy to prawda, że większość samochodowych śrub powinno się dokręcać kluczem dynamometrycznym?

Zdjęcie

/Motor
/Motor

Ważne elementy silnika, jak korbowody, ułożyskowanie wału czy głowica, zawsze muszą być dokręcane ze ściśle określonym momentem. Śruby te często bowiem pracują na granicy plastyczności materiału, co zapewnia lepsze przenoszenie zmiennych obciążeń. Jeżeli jednak nie przenoszą tego typu sił, to moment dokręcania dobierany jest tak, aby zabezpieczyć przed samoczynnym odkręceniem się śruby bądź nakrętki. Z tego typu połączeniami mechanik-amator ma do czynienia najczęściej. Dokładne momenty są podane w książce obsługi danego samochodu. Jeżeli kierowca jej nie ma, można przyjąć, że śruby M6 (klucz 10 mm) dokręca się z momentem ok. 10 Nm, a śruby M8 (klucz 12 lub 13 mm) z momentem ok. 20 Nm. Większe śruby, w tym szczególnie w zawieszeniu czy układzie kierowniczym, zawsze dokręca się z takim momentem, jakiego wymaga producent auta. Przykładowo dla śrub kół wynosi on 80-140 Nm.

Spiralny problem - EKSPLOATACJA

Reklama

Czy trzeba wymieniać używane śruby na nowe? - PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Zobacz również