Geometria zawieszenia - co warto o niej wiedzieć?

Środa, 7 czerwca (22:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Opony już wymienione? Na długo nie wystarczą, jeśli okaże się, że samochód ma niewłaściwą geometrię zawieszenia.

Zdjęcie

Geometria zawieszenia /Motor

Wymiana opon to dobry moment, by zwrócić uwagę na poprawność ustawienia geometrii zawieszenia. Jest to często lekceważone, a błędy w tym zakresie mają poważne konsekwencje. Także finansowe.

W każdym samochodzie biorącym udział w normalnym ruchu (nie mówimy więc np. o sporcie) wartości takich parametrów jak zbieżność kół, kąt ich pochylenia oraz kąt wyprzedzenia zwrotnicy powinny znajdować się w zakresie ustalonym przez producenta. Otrzymuje się wówczas kompromis między stabilnością przy jeździe na wprost, precyzją w zakrętach, zużyciem paliwa, itp. Gdy poszczególne parametry przekraczają dopuszczalne odchyłki, konieczna jest regulacja lub wymiana elementów odpowiedzialnych za wadliwe ustawienia.

Reklama

Źle ustawiona geometria kół, poza pogorszeniem zachowania auta, w olbrzymim stopniu przyspiesza zużycie opon. Najbardziej widocznym efektem jest nierównomierne wytarcie bieżnika. W skrajnym przypadku wystarczy kilkaset kilometrów, żeby zniszczyć w ten sposób ogumienie. To zwykłe marnotrawstwo, szkoda dopiero co wymienionych opon.

Zdjęcie

Na wyniku zaznaczone są parametry, które nie mieszczą się w tolerancji. /Motor
Na wyniku zaznaczone są parametry, które nie mieszczą się w tolerancji.
/Motor

Kłopoty z geometrią mogą mieć wiele przyczyn. Poza zwykłym "rozregulowaniem", powstającym przy normalnej eksploatacji, mogą wynikać z uszkodzenia elementów zawieszenia. Dlatego kontrola i regulacja powinny być poprzedzone odpowiednimi naprawami, sama korekcja ustawień jest w takim przypadku niewystarczająca. Warto też sprawdzić poprawność ustawień po zakupie auta. Błędy mogą świadczyć o wypadkowej przeszłości. Koszt sprawdzenia nie jest wysoki, a serwisów w których może być wykonane, nie brakuje.

KIEDY SPRAWDZAĆ GEOMETRIĘ

Kontrola i ewentualna korekta ustawień zawieszenia powinny być wykonywane, gdy zaobserwujemy jeden z poniższych objawów lub zajdzie jedna z tych sytuacji:

  • gdy opony zużywają się nierównomiernie
  • po wjechaniu w dużą dziurę, uderzeniu kołem w przeszkodę
  • gdy samochód ściąga w czasie jazdy
  • jeśli przy jeździe na wprost kierownica jest przekrzywiona
  • gdy auto prowadzi się niestabilnie
  • po demontażu elementów zawieszenia i układu kierowniczego
  • profilaktycznie, co 2 lata lub 30 tys. km

ILE TO KOSZTUJE?

Koszt usługi nie różni się bardzo między serwisami w różnych częściach kraju, ceny zależą od zakresu usługi. Na wizytę lepiej umówić się z wyprzedzeniem, od ręki może się nie udać.

Sprawdzenie geometrii bez regulacji - ok. 50-60 zł

Sprawdzenie geometrii i ustawienie zbieżności (przód) - ok. 80-90 zł

Sprawdzenie geometrii, ustawienie zbieżności i kątów (przód) - ok. 100 zł

Sprawdzenie geometrii, ustawienie zbieżności i kątów (przód i tył) - ok. 120-140 zł

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: archiwum; "Motor" 15/2017

Czy dane z etykiet na oponach to ściema? – PORADY

Błędy przy doborze kół i zmianie felg – EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Zobacz również

  • Awaria samochodu zimą? To może być wina mrozu lub śniegu

    Śnieg lub niskie temperatury wywierają negatywny wpływ na działanie auta. Nie musi to jeszcze oznaczać awarii – w pewnych przypadkach negatywne objawy miną po ustąpieniu mrozów. Oto kilka przykładów. więcej