Standardowe, platynowe, a może irydowe - jakie świece zapłonowe wybrać?

Niedziela, 19 lutego (01:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Do większości aut wystarczą tanie świece zwykłe, ale są samochody wymagające świec platynowych lub irydowych.

Zdjęcie

świece /Motor

Obecnie świece nie wymagają dodatkowej obsługi, poza wymianą co kilka lat na nowe. Czyszczenie czy ustawianie odstępu elektrod skończyło się wraz z odejściem do lamusa gaźników. Jednak zaawansowane układy wtryskowe, wyrafinowane systemy oczyszczania spalin czy nawet obecność instalacji gazowej powodują, że nie można czekać, aż silnik zacznie przerywać z powodu zbyt zużytych świec. Wypadanie zapłonów nie tylko podnosi zużycie paliwa czy niszczy katalizator. Gdy napięcie rzędu 25 000 V nie spowoduje przeskoku iskry - energia wraca do cewki zapłonowej, a czasami nawet dalej - do komputera sterującego silnikiem. Nierzadko zdarza się, że któryś z tych elementów nie wytrzyma, właśnie przez nadmiernie zużyte świece zapłonowe.

Cytat

Świece irydowe i platynowe obniżają ryzyko uszkodzenia cewki zapłonowej i katalizatora.

Przy zakupie świec możemy się spotkać z dwoma podstawowymi ich typami: standardową lub platynową (bądź irydową). Zwykła świeca ma elektrodę wykonaną ze stopu niklowo-litowego. To rozwiązanie bardzo tanie i dobre do większości starszych aut. Świece tego typu trzeba jednak wymieniać co około 20-30 tys. km. Elektrody się zużywają i wraz z tym rośnie przerwa między nimi, co utrudnia przeskok iskry oraz niekorzystnie podnosi napięcie wtórne w układzie zapłonowym.

Reklama

Platynowe i irydowe

Świece platynowe oraz irydowe różnią się materiałem, z którego wykonano elektrodę środkową. Wysoka odporność na temperatury sprawia, że ich trwałość wynosi nawet 80-120 tys. km. Mniejsza średnica elektrody środkowej obniża energię niezbędną do wywołania przeskoku iskry. Świece tego typu powinny być stosowane wszędzie tam, gdzie producent to przewidział, np. z uwagi na układy oczyszczania spalin. Świece platynowe mają własności stawiane pomiędzy standardowymi a irydowymi, przy czym parametrami i ceną jest im bliżej do tych drugich.

Auta z LPG

Teoretycznie auta z instalacją LPG nie wymagają specjalnych świec. Jednak w przypadku zasilania gazowego problemem są ciągłe odchyłki składu mieszanki od wartości optymalnej, co powoduje wzrost napięcia przeskoku iskry. Tak więc szczególnie w przypadku modeli, w których powszechnie znane są problemy z trwałością cewek - warto zdecydować się na świece irydowe bądź platynowe.

ŚWIECA STANDARDOWA

Zdjęcie

świeca zwykła /Motor
cena:
8-20 zł/szt.
elektroda:
niklowo-litowa
trwałość:
do 30 tys. km

Typowe zastosowania

  • samochody starsze, również z instalacją LPG
  • modele z wtryskiem pośrednim

Przykładowe modele

  • Fiat Panda 1.2

Zdjęcie

Fiat Panda /Motor
  • Ford Focus 1.6
  • Opel Astra II LPG
  • Skoda Octavia 1.6

ŚWIECA IRYDOWA/PLATYNOWA

Zdjęcie

świeca irydowa /Motor
cena:
50-80 zł/szt. (plat.)
80-110 zł/szt. (iryd.)
elektroda:
irydowa/platynowa
trwałość:
80 tys. km (plat.)
120 tys. km (iryd.)

Typowe zastosowania

  • auta z wtryskiem bezpośrednim
  • nowoczesne modele z LPG

Przykładowe modele

  • BMW E90 325i
  • Ford Focus III 1.0 Ecoboost
  • Renault Clio TCe
  • VW Golf 1.4 TSI/2.0 GTI

Zdjęcie

Golf GTI /Motor

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: producenci, archiwum; "Motor" 37/2016

Zamiast platynowych świec – EKSPLOATACJA

Które świece zapłonowe wybrać do LPG? – PORADY

Świece żarowe w dieslach: rodzaje, problemy, wymiana, koszty – SILNIK

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Zobacz również