Używane auto z instalacją LPG

Czwartek, 31 grudnia 2015 (12:40)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Kupujesz samochód używany z instalacją LPG? Zwróć uwagę na poniższe problemy. Często pojawia się nawet kilka na raz.

Zdjęcie

Uzywany samochód z instalacją LPG bardzo często wymaga interwencji mechanika. /Motor
Uzywany samochód z instalacją LPG bardzo często wymaga interwencji mechanika.
/Motor

Praktycznie każda instalacja gazowa montowana do samochodu oznacza istotną ingerencję w jego konstrukcję i generuje pewne kłopoty. Od rodzaju samochodu i jakości montażu zależy, jak nasilone będą te problemy, ale naiwnością byłoby oczekiwać, że nie będzie ich w ogóle. Poniżej przedstawiamy zagadnienia, na które warto zwrócić uwagę już przy kupnie auta z instalacją LPG. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można oczekiwać, że w niedługim czasie po zakupie wystąpi nawet po kilka spośród wymienionych problemów.

Ogólnie znaną prawidłowością jest to, iż auta z instalacją LPG są zwykle mniej zadbane. Dlatego, w miarę możliwości, warto wybrać samochód jeszcze nieprzerobiony i zlecić montaż instalacji we własnym zakresie. Unikniemy wtedy wielu niespodziewanych problemów.

Reklama

BUTLA GAZOWA

Zdjęcie

Butle LPG mogą być używane 10 lat. Potem tracą legalizację.
/Motor

Wymaga wymiany co 10 lat

Problem dotyczy aut, które już dłużej mają zamontowaną instalację LPG. Zbiornik gazu w fabryce otrzymuje legalizację na 10 lat. W zasadzie po upływie tego czasu czeka nas wymiana zbiornika na nowy, gdyż inaczej samochód nie przejdzie badania technicznego. Jest to wymóg wynikający z faktu, iż zbiornik pracuje pod ciśnieniem.

Rozwiązaniem alternatywnym jest poddanie starego zbiornika badaniu legalizacyjnemu, jednak mało kto się na to decyduje. Powody są dwa: po pierwsze koszt badania wynosi zwykle 150-300 zł, co stanowi połowę ceny nowej butli, a po drugie badanie przedłuża zwykle życie butli na następne 2-3 lata, a nie kolejne 10 jak przy nowym zbiorniku. Dlatego można przyjąć, że rozwiązaniem jest tylko wymiana butli na nową.

Koszt butli: ok. 600 zł

Zdjęcie

Wymiana butli to dobra okazja, aby na przykład zamontować pojemniejszy zbiornik, który zwiększy zasięg auta na gazie LPG. /Motor
Wymiana butli to dobra okazja, aby na przykład zamontować pojemniejszy zbiornik, który zwiększy zasięg auta na gazie LPG.
/Motor

LUZY ZAWOROWE

Zdjęcie

Najłatwiejsza jest regulacja w silnikach z rozrządem SOHC.
/Motor

Ulegają rozregulowaniu znacznie szybciej w autach z LPG

Problem dotyczy aut z ręcznie regulowanymi luzami zaworowymi (nie ma problemu w silnikach z tzw. hydrauliczną regulacją luzów).

W aucie z instalacją LPG regularne sprawdzenie luzów (co roku) jest obowiązkiem, podczas jazdy na benzynie robi się to raz na kilka lat. Silniki z gniazdami i zaworami odpornymi na LPG mogą nie wymagać korekcji luzów nawet przez 100 tys. km, ale w autach z bardziej delikatnymi gniazdami może być niezbędna kontrola nawet co 20 tys. km.

Zaniedbanie faktu skasowania się luzów zaworowych doprowadza do wypalania gniazd i utraty kompresji. W efekcie konieczna staje się regeneracja całej głowicy - zakres naprawy niemal jak po zerwaniu paska rozrządu (koszt przynajmniej 1500 zł).

Koszt regulacji luzów: 100-500 zł

WĘŻE GUMOWE INSTALACJI LPG

Zdjęcie

Zarówno taki przewód, jak i taki cybant - nadają się do wymiany.
/Motor

Bardzo szybko parcieją i tracą szczelność

Przy okazji montażu instalacji LPG w aucie pojawiają się dodatkowe węże gumowe. Służą one do dostarczania gazu oraz do przepływu cieczy chłodzącej do reduktora. Praktyka wykazuje, że to jedne z najmniej trwałych elementów instalacji. Gazownicy często oszczędzają, stosując najtańsze węże, których trwałość jest nawet 10-krotnie niższa od wytrzymałości oryginalnych przewodów w samochodzie. Parciejące przewody powodują wycieki gazu i ubytki cieczy chłodzącej. Węże należy kontrolować co roku i w razie objawów parcenia - wymienić cały komplet. Warto stosować najlepsze z możliwych, gdyż ich koszt i tak nie jest wysoki.

Koszt wymiany węży w instalacji: ok. 50 zł

FILTRY GAZU

Zdjęcie

Filtry LPG są tak tanie, że ich niewymienianie to zaniedbanie, a nie oszczędność.
/Motor

Wymagają częstej wymiany

W każdej instalacji powinny być przynajmniej dwa takie: filtr fazy ciekłej umieszczony w elektrozaworze, zwykle na wlocie do parownika, oraz filtr fazy lotnej znajdujący się za parownikiem.

Praktycznie regułą jest to, że filtry te w sprzedawanym samochodzie kwalifikują się już do wymiany. Brudne filtry powodują kłopoty z pracą na gazie i należy je bezwzględnie wymienić, tym bardziej że nie kosztują dużo.

Przy okazji warto "przedmuchać" przewody gazowe.

Koszt filtrów: ok. 60-100 zł




REDUKTOR

Zdjęcie

Koszt zestawu naprawczego to często pół ceny reduktora.
/Motor

Zużywa się, tracąc swą wydajność

Z reduktorem (zwanym też często parownikiem) sprawa wygląda podobnie jak z butlą. Nowy jest niewiele droższy niż koszt przywrócenia do używalności starego.

Są oferowane zestawy naprawcze, składające się z przepon, uszczelek i zaworków, ale ich ceny to często ponad 100 zł, podczas gdy nowy parownik można kupić często już za niecałe 200 zł.

W przypadku auta mającego za sobą ponad 150 tys. km na gazie z reguły reduktor jest już do naprawy lub wymiany. Czasami jest to dobra okazja, aby zamontować lepszy reduktor, który szybciej reaguje np. na nagłe dodanie gazu (ważne szczególnie w silnikach z turbo).

Koszt wymiany reduktora: ok. 300-500 zł

WTRYSKIWACZE GAZU

Zdjęcie

Dobre wtryskiwacze (np. Keihin) kosztują kilkaset zł za sztukę, ale wytrzymują nawet 10 lat pracy.
/Motor

Wraz z wiekiem tracą precyzję dawkowania gazu

Gazownicy zgodnie twierdzą, że wtryskiwacze to jedne z najważniejszych elementów instalacji. Od ich jakości zależy praca silnika na gazie. Niektórych silników wręcz nie da się poprawnie wystroić przy zastosowaniu zbyt tanich wtryskiwaczy LPG.

W silniku, który pracował na gazie kilkadziesiąt tys. km wtryskiwacze mogą być już zużyte, powodując problemy z biegiem jałowym, rozwijaniem mocy czy przechodzeniem silnika w tryb awaryjny. W przypadku niektórych tańszych wtryskiwaczy możliwa jest ich regeneracja, natomiast te bardziej zaawansowane są zwykle nierozbieralne. W tym drugim przypadku po prostu wymienia się je na nowe.

Jeżeli silnik miał częste problemy z przechodzeniem w tryb awaryjny, to warto pomyśleć na tym etapie o zastosowaniu wtryskiwaczy z górnej półki.

Koszt wymiany czterech dobrej klasy wtryskiwaczy: od ok. 500 zł

KALIBRACJA INSTALACJI LPG

Zdjęcie

Kalibracja pozwala zbliżyć dawkowanie gazu jak najbardziej do oryginalnego dawkowania benzyny.
/Motor

Instalacja gazowa potrzebuje częstej kontroli i regulacji

Oryginalny układ wtrysku benzyny zwykle nie wymaga żadnych regulacji przez całe życie samochodu. Zupełnie inaczej jest w przypadku instalacji wtrysku gazu. To urządzenie daleko mniej doskonałe niż wtrysk benzyny i nieradzące sobie ze zmianami warunków pracy czy składu gazu zbyt dobrze. Komputer gazowy wykorzystuje jedynie sygnały z wtrysku benzyny i próbuje na tej podstawie dobrać dawkę gazu, wykorzystując bardzo proste algorytmy i ustawienia wpisane przez montera instalacji.

Pracy instalacji gazowej trzeba pomóc, korygując raz na pewien czas ustawienia instalacji. Mechanik robi to za pomocą komputera diagnostycznego, poddając zwykle samochód jeździe testowej. Sprawdzenie i ewentualne skorygowanie pracy instalacji warto powtarzać co roku. Jeżeli instalacja jest nowego typu i sama uwzględnia tzw. mikrokorekty OBD, to w praktyce zwykle wystarczy sama kontrola i nie jest konieczna zmiana ustawień.

Koszt kalibracji: od 50 zł

WSKAŹNIK ILOŚCI GAZU

Zdjęcie

Gdy wskaźnik pokazuje źle, trzeba dogiąć pływak znajdujący się w zbiorniku gazu.
/Motor

Konieczna regulacja, gdyż zwykle działa niedokładnie

To niemal reguła, że prymitywny wskaźnik ilości gazu w butli wskazuje tak, jak chce, a nie jak powinien. Kierowcy prawie zawsze szacują ilość pozostałego gazu na podstawie przejechanych kilometrów. Poprawa wskazań wymaga całkowitego opróżnienia zbiornika z gazu, wykręcenia tzw. wielozaworu i podgięcia pływaka. Jednak rzadko kiedy udaje się to zrobić dobrze za pierwszym razem, dlatego wielu właścicieli macha na to ręką. Tymczasem wyregulowanie wskaźnika tak, aby pokazywał z grubsza prawidłową ilość gazu, jest jak najbardziej możliwe i warto to zrobić dla własnego komfortu. To kilkanaście minut pracy.

Przestawienie czujnika ilości gazu: ok. 50 zł

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko; "Motor" 6/2015

LPG krok po kroku – EKSPLOATACJA

To musisz wiedzieć o LPG – PORADY DLA KIEROWCÓW

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Zobacz również