Wszystko pod kontrolą

Poniedziałek, 8 września 2014 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Możliwość zdalnej obsługi wielu systemów w kierownicy to wygoda. Ale natłok funkcji nie każdemu musi odpowiadać.

Zdjęcie

Wszystko pod kontrolą /Motor

Wielofunkcyjna kierownica to hasło występujące w większości cenników aut. Przenoszenie coraz większej liczby funkcji do przycisków i pokręteł umieszczonych na kierownicy to kolejny krok w stronę zwiększenia wygody obsługi auta podczas jazdy. Poniżej przedstawiamy typowe rozwiązania w tym zakresie oraz inne ciekawe funkcje, których obsługa może się znaleźć w otoczeniu kierownicy.

Warto się zapoznać z instrukcją obsługi samochodu, gdyż obecnie lawinowo rośnie zakres funkcji przycisków zdalnego sterowania. Niech wszystkie z nich będą dla nas jasne, nawet jeżeli korzystać będziemy tylko z niektórych. Zauważmy, że rozmieszczenie przycisków na kierownicy nie jest przypadkowe. Producenci starają się grupować je pod kątem obsługiwanych systemów, a te statystycznie używane najczęściej - lokować w łatwo dostępnych miejscach (np. na ramionach kierownicy).

Reklama

Z kierownicą i mnogością obsługiwanych przez nią funkcji konkurują coraz częściej "dżojstiki", jak na przykład stosowany w BMW system iDrive czy w przypadku Audi - MMI.

Zintegrowana sieć przesyłu informacji w nowoczesnych autach daje niesamowite możliwości i kierownice z pewnością czeka dalszy rozwój obsługiwanych przez nie funkcji.

Zdjęcie

Wszystko pod kontrolą /Motor

Komputer pokładowy

Zdjęcie

Komputer pokładowy /Motor

Zaawansowane komputery pokładowe często mają sterowanie przyciskami na kierownicy, a nie w manetkach czy na desce. Pokrętło [1] służy do poruszania się w menu (poprzez obracanie) oraz zatwierdzania wyboru (poprzez wciskanie). Z kolei przycisk [2] jest odpowiednikiem "escape" w domowym komputerze i służy do wyjścia z menu/katalogu.

Inne rozwiązania

Zdjęcie

Mercedes Klawisze ze strzałkami [1] pozwalają poruszać się po dwuwymiarowym menu komputera. Klawisz [2] zatwierdza wybór, a [3] to wyjście z menu. /Motor
Mercedes Klawisze ze strzałkami [1] pozwalają poruszać się po dwuwymiarowym menu komputera. Klawisz [2] zatwierdza wybór, a [3] to wyjście z menu.
/Motor

Zdjęcie

Skoda Układ przycisków typowy: obracając pokrętłem [1] wybieramy funkcje, akceptujemy je wciskając pokrętło, a wracamy - przyciskiem [2]. /Motor
Skoda Układ przycisków typowy: obracając pokrętłem [1] wybieramy funkcje, akceptujemy je wciskając pokrętło, a wracamy - przyciskiem [2].
/Motor

Tempomat

Zdjęcie

Tempomat /Motor

Tempomat (z ang. cruise control) zwykle ma przyciski regulacji prędkości oznaczone "+" (szybciej) [1] i "-" (wolniej) [2] (czasem "set+" i "set-"), albo skrótami angielskich słów "acceleration" (przyspieszanie) i "coast" lub "decel" (zwalnianie). Przycisk [3] wyłącza utrzymywanie prędkości (powtórne wciśnięcie - przywraca), [4] pozwala przejść pomiędzy obsługą tempomatu a ogranicznika prędkości, a przycisk [5] to wyłącznik tempomatu.

Inne rozwiązania

Zdjęcie

BMW Klawisz [1] to włącznik tempomatu. Pokrętłem [2] można regulować prędkość, przycisk [3] ustala prędkość, a [4] powraca do zapamiętanej prędkości. /Motor
BMW Klawisz [1] to włącznik tempomatu. Pokrętłem [2] można regulować prędkość, przycisk [3] ustala prędkość, a [4] powraca do zapamiętanej prędkości.
/Motor

Zdjęcie

Nissan Przycisk [1] to włącznik, [2] do góry podnosi prędkość lub przywraca zapamiętaną, do dołu obniża prędkość lub zapamiętuje nową, a [3] kasuje zapis. /Motor
Nissan Przycisk [1] to włącznik, [2] do góry podnosi prędkość lub przywraca zapamiętaną, do dołu obniża prędkość lub zapamiętuje nową, a [3] kasuje zapis.
/Motor

Telefon

Zdjęcie

Telefon /Motor

W najprostszych rozwiązaniach mamy na kierownicy przycisk (z ikoną słuchawki) [1] służący do odbierania i odrzucania/kończenia połączenia. Czasami funkcje odbierania i kończenia połączenia są przypisane osobnym przyciskom. Bardziej zaawansowane systemy pozwalają przeglądać książkę telefoniczną czy spis połączeń.

Inne rozwiązania

Zdjęcie

FIAT Blue&Me: klawisz [1] pozwala odebrać i wykonać połączenie oraz wejść w menu. Będąc tam możemy klawiszami [2] i [3] przeglądać m.in. spis połączeń czy SMS-y. /Motor
FIAT Blue&Me: klawisz [1] pozwala odebrać i wykonać połączenie oraz wejść w menu. Będąc tam możemy klawiszami [2] i [3] przeglądać m.in. spis połączeń czy SMS-y.
/Motor

Zdjęcie

Hyundai ma typowy, bardzo przejrzysty układ przycisków. Przyciskiem z zieloną słuchawką [1] odbiera się połączenie, a czerwoną [2] kończy lub odrzuca. /Motor
Hyundai ma typowy, bardzo przejrzysty układ przycisków. Przyciskiem z zieloną słuchawką [1] odbiera się połączenie, a czerwoną [2] kończy lub odrzuca.
/Motor

System audio

Zdjęcie

System audio /Motor

Najczęściej w kierownicy umieszczane są tylko podstawowe przyciski do obsługi nagłośnienia, a więc wyciszanie, regulacja głośności oraz zmiana źródła (np. z radia na odtwarzacz CD). Część marek przenosi sterowanie za kierownicę (np. Renault). W C5 przyciski [1] i [2] służą do regulacji głośności, przycisk [3] wycisza dźwięk, [4] pozwala wejść m.in. w ustawienia dźwięku, [5] i [6] odpowiadają za zmianę/przeszukiwanie częstotliwości radiowych (góra, dół) do najbliższego istniejącego kanału, natomiast [7] wyświetla listę zapamiętanych stacji radiowych.

Inne rozwiązania

Zdjęcie

Honda ma bardzo prosty w obsłudze system: [1] zmienia zakres fal (np. FM, AM), [2] zmienia stację radiową lub utwór, a [3] to regulacja głośności. /Motor
Honda ma bardzo prosty w obsłudze system: [1] zmienia zakres fal (np. FM, AM), [2] zmienia stację radiową lub utwór, a [3] to regulacja głośności.
/Motor

Zdjęcie

Ford Przycisk [1] odpowiada za głośność (góra-dół) oraz zmianę stacji lub utworu (prawo-lewo). [2] przechodzi pomiędzy zapamiętanymi stacjami. /Motor
Ford Przycisk [1] odpowiada za głośność (góra-dół) oraz zmianę stacji lub utworu (prawo-lewo). [2] przechodzi pomiędzy zapamiętanymi stacjami.
/Motor

Inne ciekawe przyciski

Zdjęcie

Podgrzewanie kierownicy /Motor

Podgrzewanie kierownicy uruchamiane jest w większości modeli przyciskiem z takim piktogramem, jaki widać powyżej.

Black panel to funkcja umożliwiająca wygaszenie na zestawie wskaźników wszystkich mało istotnych informacji.

Blue&Me to przycisk umożliwiający wydawanie komend głosowych oraz synchronizację łączności Bluetooth.

Komendy głosowe są rozpoznawane przez samochód po wciśnięciu tego przycisku. Po angielsku obsłużymy radio czy telefon.

Aktywny tempomat utrzymuje bezpieczną odległość od auta poprzedzającego, wykorzystując wiązkę radarową.

Zdjęcie

Zmiana biegów /Motor

Zmiana biegów może się odbywać za pomocą łopatek w kierownicy (na zdjęciu - podążają za obrotem koła) lub przy kierownicy (na kolumnie - łopatki nie obracają się).


Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: archiwum

Za to stracisz gwarancję - FORMALNOŚCI

Wszystko pod kontrol(k)ą - ELEKTRONIKA/ELEKTRYKA

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Zobacz również