Zanim odbierzesz samochód

Sobota, 13 października 2012 (10:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Niezależnie od tego, czy auto zostało oddane do lakiernika, mechanika czy wulkanizatora, trzeba sprawdzić solidność wykonania zlecenia oraz zwrócić uwagę na ewentualne „efekty uboczne” jego pracy.

Zdjęcie

Ślady brudnych rąk, zagięte progi i otarcia lakieru to typowe uszkodzenia warsztatowe. /Motor
Ślady brudnych rąk, zagięte progi i otarcia lakieru to typowe uszkodzenia warsztatowe.
/Motor

Dla wielu kierowców wizyta u mechanika jest bardzo stresująca. Statystyczny Kowalski boi się tego, że przepłaci za usługę, że naprawiając jedną część mechanik przy okazji zepsuje inną, że usługa okaże się nieskuteczna. W praktyce trudno jest wszystko przewidzieć, ale ryzyko niepowodzenia można zminimalizować, budując dobre relacje z mechanikiem.

Jasne oczekiwania

Reklama

Podczas uzgadniania terminu naprawy, trzeba precyzyjnie ustalić jej zakres, czas oraz określić szacunkowe koszty. Jeśli są niemożliwe do przewidzenia, należy podać mechanikowi górny pułap akceptowalnej kwoty lub poprosić o telefon, gdyby podczas pracy konieczne okazało się jego podwyższenie.

Niezwykle istotne jest także wcześniejsze uprzedzenie o ewentualnej konieczności wystawienia faktury VAT. Dzięki temu unika się niezręcznej sytuacji, w której mechanik dolicza do ceny 23%. Powinno się zresztą prosić o rachunek lub fakturę, bo są one podstawą do składania reklamacji. W ostateczności warto wziąć choćby listę wykonanych czynności opatrzoną pieczątką warsztatu. Wiele serwisów wydaje swoim klientom książeczki serwisowe, w których z pożytkiem dla obu stron dokumentowana jest historia napraw.

Serwis musi wydać auto

Warto wiedzieć, że według kodeksu  cywilnego serwis ma prawo do zatrzymania rzeczy (w tym np. samochodu)wyłącznie w razie poniesienia nakładów na naprawiany samochód. Naprawa auta (mimo inwestycji w części zamienne) jest jednak traktowana jako wykonanie zobowiązania, a tym samym auto musi zostać wydane klientowi. Miejscem do rozwiązywania sporów o wysokość czy też zasadność wynagrodzenia jest sąd (z tego względu mechanik ma prawo żądać podania danych właściciela auta celem podjęcia kroków prawnych).

Najlepiej po dobroci

Doświadczony mechanik stoi na uprzywilejowanej pozycji w "walce z klientem". Udowodnienie mu fuszerki jest sprawą bardzo trudną, stąd lepiej załatwiać wszelkie kwestie sporne polubownie. Uśmiech i dobre słowo działają często znacznie lepiej niż podpieranie się literą prawa.

Na zimne trzeba jednak dmuchać. Poniżej prezentujemy listy punktów, na które należy zwrócić uwagę odbierając auto od mechanika. Dzięki nim łatwiej będzie wykryć fuszerkę lub... zwykłe ludzkie przeoczenie, bo przecież mechanik to też człowiek i zawsze może się pomylić. Uwaga! Do warsztatu należy oddawać samochód czysty i wysprzątany. Pozwoli to uniknąć spornych kwestii w zakresie pochodzenia rys na lakierze, zabrudzenia tapicerki czy zagubienia pozostawionych w aucie rzeczy.

Odbiór od lakiernika

Ślady niedbale wykonanych napraw powypadkowych obniżają wartość rynkową pojazdu. Trzeba zatem bardzo dokładnie oglądać auto, zwłaszcza jeśli naprawa jest wykonywana z polisy OC sprawcy kolizji i poszkodowany oczekuje przywrócenia pełnej sprawności samochodu. Do weryfikacji jakości naprawy nie potrzebna jest specjalna wiedza, a jedynie... spostrzegawczość.

  • Sprawdź instalację elektryczną - podczas naprawy była wielokrotnie rozłączana. Trzeba skontrolować światła, klakson, elektryczne sterowanie szyb i lusterek, ogrzewanie tylnej szyby, oświetlenie wnętrza itp.
  • Sprawdź dopasowanie lakieru - jeśli malowany był tylko fragment nadwozia, trzeba z odległości kilku kroków ocenić, czy kolor został dobrze dopasowany. Auto musi być czyste, oględziny trzeba wykonać przy świetle dziennym.
  • Poszukaj śladów lakieru - ślady lakieru na uszczelkach, szybach i elementach plastikowych źle świadczą o jakości wykonania usługi i dają podstawę do reklamacji. Dzięki nim z daleka widać, że auto było malowane.


Odbiór od mechanika

Przed pozostawieniem auta w warsztacie trzeba bardzo precyzyjnie uzgodnić zakres prac, termin wykonania usługi, szczegóły płatności (gotówka, karta, faktura). Dzięki temu podczas odbioru uniknie się nieporozumień. W tym wypadku "check lista" zależy od rodzaju wykonanej naprawy. Poniżej najważniejsze, uniwersalne punkty.

  • Wykonaj jazdę próbną - podczas jazdy próbnej sprawdź, czy sygnalizowana usterka została usunięta.
  • Sprawdź poziom płynów - jeśli naprawa wymagała ingerencji w układy chłodzenia, smarowania oraz hamulcowy, sprawdź poziomy płynów. Podczas jazdy próbnej upewnij się, że auto nie przegrzewa się, a ciecz nie wrze.
  • Sprawdź układ hamulcowy - jeśli były wymieniane elementy układu hamulcowego, sprawdź, czy po jeździe próbnej hamulce nie blokują się, a koła nie nagrzewają. Jeśli tak jest - poproś mechanika o podanie czasu na dotarcie się współpracujących elementów i w razie potrzeby zarezerwuj termin wizyty kontrolnej.


Odbiór od wulkanizatora

Koła odkręca się i przykręca wstępnie kluczem pneumatycznym. Dopilnuj, aby dokręcanie ostateczne zostało wykonane za pomocą klucza dynamometrycznego. W przeciwnym wypadku pojawią się problemy z awaryjnym odkręceniem koła na drodze.

  • Sprawdź "kierunek" założenia opon - opony kierunkowe mają na bocznych częściach strzałki (lub napis "outside"), które wskazują w jakim kierunku podczas jazdy powinna obracać się opona. Odwrotny montaż jest niedopuszczalny.
  • Sprawdź, czy wkręcono komplet śrub - może się zdarzyć, że podczas wymiany kół urwie się śruba lub nakrętka koła. Wulkanizator ma obowiązek poinformować o tym kierowcę i ustalić formę naprawy.
  • Sprawdź kołpaki i "patentówki" - sprawdź, czy masz komplet kołpaków i nasadkę do odkręcania śrub patentowych. Zdarza się, że zostają w warsztacie.


Typowe uszkodzenia warsztatowe

  • Ślady brudnych rąk - mechanik podczas pracy zwykle się brudzi, ale powinien zadbać o to, aby nie zostawić śladów swoich rąk na kierownicy, fotelach czy słupkach (podczas przepychania auta). Ślady na karoserii można łatwo wyczyścić, ale te z tapicerki mogą pozostać na zawsze. Czasem udaje się je zmyć warsztatowymi środkami do odtłuszczania.
  • Zagięte progi - warto sprawdzić, czy na progach nie pozostały ślady po podnośniku. Nieumiejętne podparcie auta zwykle kończy się wgięciem karoserii.
  • Otarcia lakieru - trzeba sprawdzić błotniki (mechanik podczas pracy opiera się o nie) oraz drzwi (często obijają się o kolumnę podnośnika wykorzystywanego w serwisie).


Gdzie zareklamować usługę?

  • W warsztacie - trzeba zwrócić się do kierownika warsztatu lub do jego właściciela. Naprawa ma charakter umowy o dzieło i jej efektem musi być realizacja zlecenia. Szczegóły znajdują się w Ustawie konsumenckiej.
  • W cechu rzemiosł - skargę można złożyć w najbliższym Cechu Rzemiosł Motoryzacyjnych. Jest jeden warunek: warsztat musi być w nim zrzeszony (informuje o tym stosowna plakietka, wieszana zwykle w widocznym miejscu). Poszczególnych adresów trzeba szukać w internecie.
  • U rzecznika konsumenta - w biurze rzecznika można uzyskać bezpłatną pomoc prawną. Adresy i numery telefonów na www.uokik.gov.pl w Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich (siedziba w Warszawie). Bezpłatny numer telefoniczny: 0 800 800 008. www.skp.pl w Federacji konsumentów Ma 48 oddziałów terenowych. Ich lista dostępna jest m.in. na stronie internetowej www.uokik.gov.pl.


Jacek Ambrozik

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Więcej na temat:serwisowanie samochodu

Zobacz również

  • Łańcuch rozrządu - kontroluj go regularnie

    Uważasz łańcuchowy rozrząd za trwalszy od paskowego? Jeśli nie będziesz go regularnie sprawdzać, możesz się srogo zawieść. więcej