Pilnuj poziomu jak należy

Piątek, 18 października 2013 (10:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Kontrola poziomu oleju to podstawowa czynność obsługowa. Musi być wykonywana zgodnie z pewnymi zasadami.

Zdjęcie

/Motor
/Motor

Coraz więcej osób przyzwyczaiło się do tego, że samochód jest urządzeniem bezobsługowym. Wymaga co najwyżej tankowania, mycia, od czasu do czasu przeglądu i badania u diagnosty. Zaglądanie pod maskę sprawnego samochodu wydaje się zbędne.

Błąd! Kontrola poziomu oleju silnikowego to jedna z niewielu czynności obsługowych, które ciągle muszą być wykonywane przez kierowcę. Jej pominięcie drastycznie obniża trwałość silnika. Ilość oleju musi przez cały czas mieścić się w granicach tolerancji przewidzianych przez producenta auta.

Reklama

Ubywa lub przybywa

Silniki, które zużywają olej

Są samochody, w których zużycie oleju jest tak duże, że kierowcy czują się, jakby jeździli dwusuwem. To czasem cecha silnika, a nie oznaka awarii jednostki napędowej. czytaj więcej

Nawet dla sprawnego silnika zupełnie naturalnym zjawiskiem jest zużywanie oleju podczas eksploatacji. W instrukcji obsługi znajduje się informacja, w jakim tempie może się to odbywać w konkretnym modelu - można przyjąć, że zużycie na poziomie 0,1-0,3 l/1000 km nie jest niczym niepokojącym. W autach z dużym przebiegiem czy eksploatowanych w trudnych warunkach jest ono znacznie wyższe.

Oleju może w trakcie eksploatacji przybywać. To niepokojące zjawisko, zdarzające się przede wszystkim w dieslach z filtrami cząstek stałych. Niespalone podczas próby oczyszczenia filtra paliwo ścieka po ściankach cylindra do miski i rozcieńcza olej. A ten traci w ten sposób swoje parametry - brak kontroli uniemożliwia wychwycenie tego zjawiska.

Ani za dużo, ani za mało

Aby zapewnić silnikowi odpowiednie warunki smarowania i uniknąć ryzyka uszkodzeń rozmaitych podzespołów, oleju nie może być ani za dużo, ani za mało. Najpewniejszym sposobem kontroli jego poziomu (nawet w autach wyposażonych w system automatycznego pomiaru) jest skorzystanie z bagnetu. Ślad oleju powinien znajdować się pomiędzy znacznikami (mogą to być np. kreski, kulki czy wygrawerowane pole) określającymi stan minimalny i maksymalny. Gdy jest za go mało - dolać, w sytuacji awaryjnej wręcz dowolny olej silnikowy. Lepsze to, niż jazda bez poprawnego smarowania. Gdy jest za dużo - trzeba jechać do serwisu i odessać nadmiar. No i szukać przyczyny niewłaściwego stanu.

1. ZAPARKUJ NA PŁASKIM MIEJSCU

Zdjęcie

Jeśli auto stoi na nachyleniu, bagnet nie jest zanurzony prawidłowo w oleju, co fałszuje wyniki odczytu. /Motor
Jeśli auto stoi na nachyleniu, bagnet nie jest zanurzony prawidłowo w oleju, co fałszuje wyniki odczytu.
/Motor

2. ODCZEKAJ OKOŁO 10 MIN

Zdjęcie

Trzeba dać trochę czasu, aby olej mógł ścieknąć z silnika do miski. Przy okazji silnik trochę ostygnie. /Motor
Trzeba dać trochę czasu, aby olej mógł ścieknąć z silnika do miski. Przy okazji silnik trochę ostygnie.
/Motor

3. SPRAWDŹ CZY ŚLAD MIEŚCI SIĘ MIĘDZY ZNACZNIKAMI

Zdjęcie

Bagnet trzeba wyjąć, wytrzeć, wsunąć, znów delikatnie wyjąć i sprawdzić poziom. /Motor
Bagnet trzeba wyjąć, wytrzeć, wsunąć, znów delikatnie wyjąć i sprawdzić poziom.
/Motor

4. UZUPEŁNIJ BRAKI

Zdjęcie

Różnica między poziomem „min” a „max” na bagnecie odpowiada od 1 do 2 l oleju. Można ocenić, ile trzeba dolać. /Motor
Różnica między poziomem „min” a „max” na bagnecie odpowiada od 1 do 2 l oleju. Można ocenić, ile trzeba dolać.
/Motor

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Andrzej Bieńkowski

Ile oleju może spalać silnik? - PORADY

Zużyty olej silnikowy - EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Oleje

Zobacz również

  • Czy można filmować policjanta? Czy grozi za to mandat?

    Czy kierowca rejestrujący kontrolę na drodze może mieć problemy? Oto kogo i w jakich sytuacjach można nagrywać. więcej