Cechy dobrej opony sportowej

Wtorek, 18 lipca (00:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Dobra opona sportowa to nie tylko sama wysoka przyczepność. Liczą się także inne, subiektywnie oceniane parametry, umożliwiające szybką jazdę.

Zdjęcie

Michelin Pilot Sport 4S /Motor

Stworzenie opony, która będzie maksymalnie przyczepna przy hamowaniu na suchym asfalcie, nie wykracza poza możliwości niektórych budżetowych wytwórni. Jednak wymagania wobec dobrej opony sportowej są daleko większe.

Przede wszystkim niezbędne jest pogodzenie wysokiego poziomu przyczepności na mokro i na sucho. Konieczne jest też zapewnienie zrównoważonej charakterystyki prowadzenia. Auto nie może być ani przesadnie podsterowne, ani tym bardziej nadsterowne. Niedopuszczalne jest zaskakujące przechodzenie z jednego stanu w drugi przy gwałtowniejszych manewrach.

Reklama

W przypadku opon czołowych producentów dochodzą do tego jeszcze wymogi żywotności, niskich oporów toczenia oraz odporności na brutalną eksploatację (np. stabilności mieszanki gumowej po silnym przegrzaniu).

Takich parametrów jest w sumie kilkadziesiąt i dopiero ich łączne spełnienie daje naprawdę dobry produkt.

Czy większe znaczy lepsze?

Wymiana kół na większe poprawia wygląd samochodu, ale też skutkuje pewnymi problemami. O czym warto wiedzieć, zanim zmieni się koła na większe? czytaj więcej

Wzorzec od lat ten sam

Większość producentów premium ma w swojej ofercie opony sportowe, czasami nawet po kilka rodzajów, ale od lat w tej dziedzinie jeden koncern uważany jest za markę referencyjną. Mający blisko 130 lat francuski Michelin "zjadł zęby" na sporcie wyczynowym i wysoko stawia poprzeczkę w tej branży.

Najnowszy produkt - Pilot Sport 4S - to opona, która wpasowuje się pomiędzy usportowioną oponę Pilot Sport 4 oraz półslicka Pilot Sport Cup 2.

Sprawdzone na torze

W testach przeprowadzonych przez niezależny niemiecki TÜV w próbach hamowania na suchym asfalcie uzyskała przeciążenie na poziomie 1,17 g (zwykłe opony hamują do około 1,0 g), natomiast na mokrym torze aż 0,91 g. Dla porównania warto dodać, że jeden z bezpośrednich konkurentów miał tu wynik 0,84 g.

W zestawieniu z czołówką segmentu opon sportowych (Bridgestone Potenza S001, Continental SportContact 6, Dunlop Sport Maxx RT 2, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, Pirelli PZero Nero GT) opona Michelin Pilot Sport 4S uzyskała też najlepsze czasy przejazdu okrążenia suchego i mokrego toru, a to już nie tylko zasługa samego poziomu przyczepności opon, ale w dużej mierze stabilnego zachowania za zakrętach, z silnym ograniczaniem tendencji do nadsterowności auta (poślizg tylnej osi wygląda efektownie, ale bardzo psuje czasy przejazdu okrążenia toru) oraz przewidywalnej charakterystyki prowadzenia.

OBIEKTYWNE (MIERZALNE) PARAMETRY OPONY SPORTOWEJ I ZWYKŁEJ PREMIUM

Od opon sportowych oczekuje się przede wszystkim sprawności przy szybkiej jeździe. Parametry mniej istotne na torze schodzą na dalszy plan.

Opona sportowa kontra opona premium

 
Michelin Pilot Sport 4S Michelin Primacy 3
★★★★ ★★★
★★★★ ★★★★
★★★ ★★★★
★★ ★★★★
★★★ ★★★★
★★★ ★★★★

SUBIEKTYWNE CECHY OPONY SPORTOWEJ

Odporność na przegrzanie

Opona nie może tracić swych własności po silnym przegrzaniu mieszanki, np. podczas jazdy z dużym udziałem poślizgów. Po schłodzeniu się bieżnika do optymalnej temperatury przyczepność kierunkowa musi powrócić.

Zrównoważone zachowanie na granicy przyczepności

Przy dochodzeniu do granicy przyczepności opona musi sygnalizować to kierowcy, a po przejściu w poślizg jej współczynnik przyczepności nie może gwałtownie spadać. Sportowa opona jest nadal przyczepna w poślizgu.

Charakterystyka lekko podsterowna

W bardzo szybko pokonywanych zakrętach samochód nie może przejawiać tendencji do zarzucania tyłem, gdyż to pogarsza czasy przejazdu. Od każdego supersportowego auta oczekuje się delikatnej podsterowności. Oznacza to, że opony tylnej osi muszą zapewniać trzymanie boczne nawet przy odciążeniu, typowym dla wysokich prędkości (aerodynamika).

Szybka reakcja na ruch kierownicą

Opona sportowa musi natychmiastowo i bardzo precyzyjnie reagować na skręt kierownicą. Decyduje o tym sztywność poprzeczna bieżnika, ale przede wszystkim kierunkowa konstrukcja osnowy stanowiącej szkielet wewnętrzny opony.

PORÓWNANIE CZASÓW PRZEJAZDU TORU

Cechy opony sportowej, nawet jeżeli są niemierzalne bezpośrednio, przekładają się na czasy przejazdu okrążenia toru. Wysoka przyczepność, zrównoważona charakterystyka z dobrym trzymaniem bocznym w zakrętach oraz precyzyjna i szybka reakcja na ruchy kierownicy przekładają się na znakomity wynik najnowszego Michelina Pilot Sport 4S.

CZAS PRZEJAZDU SUCHEGO TORU O DŁUGOŚCI 2600 m

Zdjęcie

grafika /Motor

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: producent, archiwum

Czy dane z etykiet na oponach to ściema? – OPONY

Błędy przy doborze kół i zmianie felg – EKSPLOATACJA 

Artykuł pochodzi z kategorii: Opony / felgi

Zobacz również

  • Czy zabranie strażnikom fotoradarów było błędem?

    Według Instytutu Transportu Samochodowego w miejscach, z których zniknęły fotoradary liczba ofiar śmiertelnych wzrosła aż o 46 proc. Czy rzeczywiście tak jest? więcej