Płacisz za wymianę opon? Wymagaj!

Piątek, 12 kwietnia 2013 (09:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Patrzenie wulkanizatorowi na ręce pozwala uniknąć wielu błędów podczas wymiany opon.

Zdjęcie

Końcówki maszyny montażowej powinny być plastikowe. /Motor
Końcówki maszyny montażowej powinny być plastikowe.
/Motor

Z pozoru prosta czynność, jaką jest wymiana ogumienia, wymaga odpowiedniego sprzętu i wiedzy serwisanta. Niektóre warsztaty wymieniają ogumienie jedynie sezonowo, a umiejętności ich pracowników są wątpliwe.

Dlatego warto kontrolować pracę mechanika, o ile jest to możliwe. Na co powinniśmy zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że ogumienie zamontowano właściwie?

Reklama

Urządzenia montażowe

Jeżeli mamy felgi aluminiowe, powinniśmy upewnić się, że wszystkie elementy maszyny montażowej posiadające kontakt z obręczą wykonane są z tworzywa sztucznego lub zabezpieczone są za pomocą specjalnych nakładek. Jeśli elementy maszyny montażowej wykonane są z metalu, mogą porysować powierzchnię felgi.

Oczyszczenie felg

Zdjęcie

Napis „outside” oznacza, że jest to zewnętrza część opony.
/Motor

Przed zamontowaniem opony felga powinna zostać oczyszczona na powierzchni styku z oponą. Pozostawienie tam zabrudzeń często prowadzi do powolnego uchodzenia powietrza z koła. Dodatkowo krawędź opony powinna zostać pokryta specjalnym smarem ułatwiającym montaż oraz uszczelniającym połączenie z obręczą.

Montaż opon

Jedynie opony o symetrycznej rzeźbie bieżnika można zakładać w dowolny sposób. W przypadku opon kierunkowych konieczne jest stosowanie się do oznaczeń kierunku obrotu oraz wewnętrznej i zewnętrznej strony montażu ogumienia na feldze.

Optymalizacja

Nowoczesne wyważarki mają funkcję optymalizacji. Dzięki niej serwisant może ustawić oponę na feldze tak, aby wzajemne drgania ogumienia i obręczy znosiły się. Warto skorzystać z optymalizacji, ponieważ pozwala ona na dokładne wyważenie koła przy użyciu małej liczby ciężarków.

Wyważenie kół

Aby koła nie generowały bicia podczas jazdy, należy je wyważyć. Dobrze sprawdzić dokładność pomiarową, z jaką pracuje wyważarka. Często serwisy idąc na łatwiznę ustawiają dokładność tak, aby nie używać małych ciężarków. Rzeczywiście przyspiesza to proces, jednak odbija się na komforcie jazdy.

Oczyszczenie piast

Problemy z oponami i felgami

Konsekwencją fatalnego stanu naszych dróg są uszkodzenia opon i felg. Niektóre defekty można naprawić, niestety wiele uniemożliwia dalszą eksploatację. czytaj więcej

Przed przykręceniem wyważonego koła piasta powinna zostać dokładnie oczyszczona. Fragmenty skorodowanego metalu mogą powodować nierównomierne przyleganie felgi, skutkujące biciem. Dobrze, gdy przed przykręceniem felg stalowych powierzchnia styku pokryta zostaje smarem miedziowym, a alufelg pastą na bazie aluminium.

Przykręcenie kół

Warto skontrolować sposób, w jaki mechanik przykręca koła. Przede wszystkim podczas dokręcania klucz pneumatyczny powinien być ustawiony na minimalną moc. Właściwe dokręcenie koła powinno być wykonane z odpowiednią siłą za pomocą klucza dynamometrycznego. Zbyt mocne dokręcenie kół może powodować problemy z odkręceniem za pomocą ręcznego klucza podczas awarii
na drodze. Dodatkowo za mocne dokręcanie
wpływa negatywnie na gwinty śrub i piast,
a nawet może doprowadzić do uszkodzenia felgi.

Konsekwencje złego montażu

  • Bicie koła znacznie zmniejszające komfort jazdy,
  • uchodzenie powietrza z opony,
  • możliwość odkręcenie się koła w trakcie jazdy,
  • kłopoty z odkręceniem koła w razie uszkodzenia opony podczas jazdy,
  • uszkodzenie felgi.


Paweł Tyszko

Gdzie trzymać opony? - PORADY

Większe koła to niższe zużycie paliwa? - EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Opony / felgi

Zobacz również