Problemy z oponami i felgami

Czwartek, 7 marca 2013 (11:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Konsekwencją fatalnego stanu naszych dróg są uszkodzenia opon i felg. Niektóre defekty można naprawić, niestety wiele uniemożliwia dalszą eksploatację.

Zdjęcie

Dla własnego bezpieczeństwa nie należy starać się naprawiać kół za wszelką cenę. /Motor
Dla własnego bezpieczeństwa nie należy starać się naprawiać kół za wszelką cenę.
/Motor

Opony i felgi na co dzień poddawane są ciężkiej próbie. Niekorzystnie wpływają na nie warunki pogodowe (zarówno silne mrozy, jak i nadmierne  nasłonecznienie), przeszkody (dziury, krawężniki, itp.), a także zaniedbania popełniane przez użytkowników (przede wszystkim brak regularnej kontroli ciśnienia i oceny stanu bieżnika).

Do tego dochodzić może zwykły pech - trudno przecież kogokolwiek winić za najechanie na gwóźdź.

Reklama

Uszkodzeń nie da się więc uniknąć. Niektóre z nich można naprawić, często niewielkim kosztem. Trzeba to jednak zostawić do oceny fachowcom, którzy polegając na własnym doświadczeniu zdecydują, czy naprawa rokuje nadzieję na przywrócenie pełnej sprawności.

Jednocześnie z dużą ostrożnością należy podchodzić do osób podejmujących się wszystkich napraw. Nie każdy defekt da się naprawić. Nawet gdy nie widać żadnych śladów to jeszcze nie oznacza, że opona czy felga jest w pełni sprawna.

Nie można kierować się chęcią oszczędności za wszelką cenę. Niespodziewana awaria opony czy obręczy koła zawsze oznacza przerwę w podróży. Często jest przyczyną wypadków.

Zdjęcie

Trudno winić kogokolwiek za najechanie na gwóźdź.
/Motor

Wyjaśniamy, jakie są zatem najczęstsze uszkodzenia opon i felg. Podpowiadamy, które można naprawić i ile to kosztuje oraz w przypadku jakich uszkodzeń najlepiej jest zaniechać prób naprawy i zdecydować się na zakup nowej opony lub obręczy.

Przebicie bieżnika opony gwoździem

Zwykle dopuszczalne są naprawy po uszkodzeniach ostrymi przedmiotami o średnicy do ok. 6 mm, w obrębie bieżnika. Bardzo ważne jest, aby nie dopuścić do jazdy na oponie, z której uszło powietrze - w takiej sytuacji będzie ona do wyrzucenia.

Rozwiązanie: naprawa
Cena: ok. 30 zł za koło

Wybrzuszenie na ścianie bocznej opony

Wygląda niewinnie i bez odpowiedniej kontroli kierowcy takie uszkodzenie może bardzo długo pozostać niewykryte. Jakiekolwiek wybrzuszenia są jednak defektem dyskwalifikującym ogumienie z dalszej eksploatacji. Oznaczają bowiem uszkodzenia wewnętrznej struktury opony (pęknięcie opasania), co jest niemożliwe do naprawienia. Przyczyną tego typu szkodzeń są najczęściej silne uderzenia w oponę towarzyszące np. wpadnięciu w dziurę lub zbyt szybkiemu najechaniu na krawężnik. Kontynuowanie jazdy z tak uszkodzoną oponą grozi jej rozerwaniem, z trudnymi do przewidzenia konsekwencjami. Trzeba jak najszybciej wykorzystać koło zapasowe, a uszkodzoną oponę bezwzględnie wymienić.

Rozwiązanie: wymiana
Cena: zależy od typu opony

Pęknięcia, przecięcia boku opony

Takie uszkodzenia są zwykle spowodowane jedną z dwóch przyczyn. Po pierwsze, mogą wystąpić nagle, na skutek najechania bokiem koła na coś ostrego. Jeśli uszkodzenia nie są zbyt rozległe, a konstrukcja opony nie została naruszona, nie wszystko jest jeszcze stracone, można próbować ją naprawić. Decyzję musi jednak podjąć specjalista, który potrafi ocenić rozmiar zniszczeń. Druga, poważniejsza przyczyna pęknięć na boku opony jest wynikiem eksploatacji ze zbyt niskim ciśnieniem. Efekt ten może być dodatkowo spotęgowany szybką jazdą lub nadmiernym obciążeniem. Zbyt duże odkształcenia powodują przegrzewanie się opony i jej nieodwracalne uszkodzenia. W takim przypadku nie nadaje się ona do dalszej eksploatacji i należy ją wymienić na nową.

Rozwiązanie: warunkowo można naprawiać
Cena: ok. 100 zł za koło

Zużycie bieżnika opony

Co warto wiedzieć 
o oponach

Jak odróżnić marketingowy bełkot producentów opon od rzeczywiście istotnych informacji? Poznaj pięć kluczowych zasad, nim kupisz kolejny komplet ogumienia. czytaj więcej

Zmniejszanie się głębokości bieżnika jest zupełnie normalne, pod warunkiem, że jest ono równomierne na całym obwodzie i szerokości opony. Przepisy określają, że minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, bez rozróżnienia na opony letnie i zimowe. To jednak czysta teoria, w praktyce ogumienie zimowe z bieżnikiem o głębokości poniżej 4 mm nie jest w stanie pełnić swojej roli, kwalifikuje się więc do wymiany. Trzeba także zwrócić uwagę na wszelkie anomalie zużycia bieżnika. Nadmierne wytarcie części środkowej może świadczyć o zbyt dużym ciśnieniu w oponach, po bokach - przeciwnie, koła należałoby dopompować. Jednostronne zużycie bieżnika lub jego charakterystyczne ząbkowanie jest zwykle spowodowane złą geometrią zawieszenia. Ogumienie może być więc cennym narzędziem diagnostycznym.

Rozwiązanie: wymiana
Cena: zależy od typu opony

Uszkodzenia spowodowane wiekiem opony

Nawet gdy bieżnik opony nie osiągnął jeszcze minimalnej głębokości, ale wiek opony wynosi już 10 lat, należy ją wymienić. Guma podlega procesowi starzenia i z czasem traci swoje właściwości. W pęknięcia pojawiające się na powierzchni opony wnika woda, co może prowadzić do korozji stalowych elementów konstrukcji opony i w konsekwencji ich osłabienia.

Rozwiązanie: wymiana
Cena: zależy od typu opony

Wgięcie obręczy

Problem dotyczy zarówno felg stalowych, jak i aluminiowych. O większych wgięciach dowiemy się bardzo szybko - dzięki uchodzeniu z opony powietrza. Mniejsze nierówności powodować będą bicie koła i trudności z jego wyważeniem. Sprawdzenie tego typu uszkodzeń powinno towarzyszyć każdej sezonowej wymianie opon. Na szczęście firmy zajmujące się prostowaniem felg podejmują się dość poważnych napraw, zapewniając że w ich efekcie obręcz odzyskuje pełną sprawność.

Rozwiązanie: naprawa
Cena: felgi stalowe od 50 zł, aluminiowe od 60 zł

Porysowane obręcze aluminiowe

Zdjęcie

Najczęściej obtarcia wpływają jedynie na estetykę obręczy.
/Motor

Najczęściej obtarcia spowodowane są niezbyt ostrożnym najeżdżaniem na krawężniki. Defekty zwykle wpływają jedynie na estetykę obręczy. Wystarcza więc wypełnienie ubytków i polakierowanie powierzchni. Czasami poprawa wyglądu wymaga kompletnej renowacji obręczy. Składa się na nią prostowanie, piaskowanie/śrutowanie (usuwające zanieczyszczenia, stary lakier itp.), uzupełnianie ubytków i lakierowanie farbami proszkowymi. Po takiej "operacji" obręcz wygląda praktycznie jak nowa.

Rozwiązanie: naprawa
Cena: zależy od wielkości obręczy, od ok. 120 zł za koło

Rdza od wnętrza rantu felgi

W miejscu, w którym opona przylega do obręczy, często pojawia się rdza. Spowodowane przez nią nierówności utrudniają optymalny kontakt, co często jest przyczyną utraty szczelności połączenia i uciekania powietrza. Naprawa jest na szczęście prosta, szybka i niedroga. Wystarczy delikatnie przetoczyć rant felgi.

Rozwiązanie: naprawa
Cena: ok. 30 zł

Zardzewiałe obręcze stalowe

Odpryskujący lakier pozostawia obręcz bez ochrony przed korozją. Może to wynikać z jej wieku, ale także na stosunkowo młodych felgach pojawiają się ślady rdzy. Jest to bardzo często spowodowane stosowaniem plastikowych kołpaków, pod które dostaje się piasek i kamyki zwyczajnie zeszlifowujące lakier. Kompleksowa renowacja felgi stalowej przebiega podobnie jak aluminiowej, czasami stosuje się mniej warstw lakieru - gdy klient zadowoli się np. kolorem czarnym czy szarym. Stalowe obręcze można również lakierować farbami metalicznymi.

Rozwiązanie: naprawa
Cena: od ok. 100 zł za koło

Pęknięcie obręczy

Mocne uderzenie obręczą aluminiową w krawężnik może spowodować jej pęknięcie lub odłamanie fragmentu felgi. Warsztaty podejmują się napraw nawet bardzo poważnych uszkodzeń - trudno jest odmówić klientowi płacącemu rachunek. To jednak duże ryzyko, struktura felgi jest poważnie naruszona.

Rozwiązanie: wymiana
Cena: zależy od typu obręczy

Bartosz Zienkiewicz

ZOBACZ TAKŻE:

Uchodzenie powietrza - OPONY/FELGI

Większe koła to niższe zużycie paliwa? - PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Opony / felgi

Więcej na temat:opony | felgi | serwisowanie samochodu

Zobacz również