Stara opona hamuje gorzej

Piątek, 28 czerwca 2013 (13:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Przepisy nie ograniczają stosowania starych opon. Warto jednak wiedzieć, że ogumienie traci swoje własności wraz z wiekiem, nawet jeżeli nadal ma głęboki bieżnik.

Zdjęcie

Opony starsze niż 10-letnie należy wymienić na nowe, nawet jeżeli bieżnik nie wykazuje śladów mocnego zużycia. /Motor
Opony starsze niż 10-letnie należy wymienić na nowe, nawet jeżeli bieżnik nie wykazuje śladów mocnego zużycia.
/Motor

Procesy starzenia się gumy opon przebiegają na tyle wolno, że użytkując przez wiele lat komplet tych samych kół, trudno zauważyć różnicę. Jednak pogarszanie się przyczepności opon wraz z wiekiem jest faktem. Warto wiedzieć, jak czas wpływa na parametry ogumienia.

Istnieje duża różnica w intensywności procesów starzenia się opon w zależności od warunków otoczenia. Zdecydowanie najwolniej starzenie zachodzi w trakcie magazynowania, gdzie na ogumienie nie działają ani wysoka temperatura, ani światło słoneczne, ani siły odkształcające i drgania. Według badań przeprowadzanych przez Michelina, tydzień starzenia gumy opon w trakcie ich użytkowania odpowiada aż 17 tygodniom leżakowania ogumienia w magazynie. Dlatego nawet opony z DOT-em (datą produkcji) sprzed 3 lat teoretycznie mogą być sprzedawane jako nowe. W praktyce jednak kierowcy nie chcą płacić pełnej ceny za kilkuletni towar i dlatego producenci raczej nie trzymają opon dłużej niż rok. Jednak jeżeli nieużywane ogumienie przechowywane jest w niewłaściwych warunkach (np. latem zimówki leżą w blaszanym garażu, gdzie temperatura sięga 40 stopni), to w żaden sposób nie można tego porównać z magazynowaniem fabrycznym.

Reklama

Sam proces starzenia powoduje zwiększanie się twardości gumy, w wyniku czego pogarsza się skuteczność jej dopasowania do mikronierówności nawierzchni. Np. zbadane przez nas nowe opony zimowe Dunlop miały twardość 62 Shore, natomiast cztery lata starsze - już 76 Shore. To odpowiada różnicy dzielącej fabrycznie nowe opony zimowe i letnie. Kto próbował na letnich oponach zahamować na mokrej nawierzchni w okolicach zera stopni, doskonale zrozumie tę różnicę.

Dobór zamienników opon

Do tego samego samochodu możemy wybrać jeden z kilku rozmiarów opon. czytaj więcej

W trakcie testów opon mieliśmy okazję porównywać ogumienie nowe oraz 8-letnie tej samej marki. Na suchej nawierzchni droga hamowania ze 100 km/h wydłużyła się z 44,7 m do 47,1 m, natomiast na mokro wzrosła z 70 do 82,7 m. Odpowiada to z grubsza różnicy pomiędzy oponami premium a chińskimi.

Jako granicę bezpiecznego użytkowania opon przyjmuje się wiek 10 lat od daty produkcji. Po jej przekroczeniu mogą się już bowiem pojawić problemy nie tylko z pogorszeniem przyczepności gumy, ale również proces parcenia czy pękania gumy. To, po jakim czasie zjawiska te wystąpią, zależy głównie od ekspozycji na światło, wysokie temperatury oraz silne drgania, ale proces jest nieuchronny.

Różnice parametrów opony nowej i 8-letniej

Opona nowa

Zdjęcie

/Motor
/Motor

Opona 8-letnia

Zdjęcie

/Motor
/Motor

Hamowanie na sucho

Zdjęcie

Przy hamowaniu na sucho różnica jest stosunkowo nieduża z racji wpływu silnego nagrzewania się opony. /Motor
Przy hamowaniu na sucho różnica jest stosunkowo nieduża z racji wpływu silnego nagrzewania się opony.
/Motor

Hamowanie na mokro

Zdjęcie

Przy hamowaniu na mokro sztywna guma starej opony ślizga się po asfalcie, powodując wydłużenie drogi hamowania. /Motor
Przy hamowaniu na mokro sztywna guma starej opony ślizga się po asfalcie, powodując wydłużenie drogi hamowania.
/Motor

Sztywność bieżnika

Zdjęcie

Oto zmierzony przez nas wzrost sztywności tej samej opony wraz z czasem. W ciągu 8 lat sztywność wzrosła aż o 23%. /Motor
Oto zmierzony przez nas wzrost sztywności tej samej opony wraz z czasem. W ciągu 8 lat sztywność wzrosła aż o 23%.
/Motor

*skala twardości o zakresie od 0 (najbardziej miękka) do 100 (najtwardsza)

Korekcja ciśnienia - OPONY/FELGI

Czy etykieta ma znaczenie? - PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Opony / felgi

Więcej na temat:opony | hamowanie | ogumienie

Zobacz również