Dwie strony wlewu

Wtorek, 23 września 2014 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Z lewej, z prawej, a może z przodu albo z tyłu auta? Umiejscowienie wlewu paliwa w autach różnych marek jest zróżnicowane. Z czego to wynika? Czy są jakieś reguły?

Zdjęcie

Dwie strony wlewu /Motor

Sprawa wydaje się banalna - chyba każdy kierowca wie, z której strony ma wlew paliwa w swoim aucie. Patrząc jednak na zamieszanie, jakie często panuje pod dystrybutorami i wcale nierzadki widok osób przeciągających węże do tankowania na drugą stronę samochodu, można odnieść wrażenie, że nie jest to aż tak oczywiste. Zwłaszcza gdy jedzie się nie swoim autem albo często przesiada się z jednego modelu na inny.

Pojawia się więc pytanie - dlaczego umiejscowienie tak często wykorzystywanego elementu, jak wlew paliwa nie jest znormalizowane. To przecież rozwiązałoby sprawę, każdy by się przyzwyczaił. Jednoznacznej, bezwarunkowej odpowiedzi właściwie na to nie ma. Nie ma też uniwersalnej zasady, która mówiłaby, że w autach określonej marki czy kraju produkcji paliwo nalewa się z jednej, ustalonej strony samochodu. Można jednak szukać pewnych prawidłowości.

Reklama

Zdjęcie

Z której strony podjechać do dystrybutora? Naoczne sprawdzenie bywa najskuteczniejsze.
/Motor

Auta europejskie z reguły mają wlew paliwa z prawej strony. W większości modeli dalekowschodnich marek klapka znajduje się z lewej strony. Łatwo się zorientować, że ma to związek z zasadami ruchu obowiązującymi na macierzystym rynku - w krajach o ruchu prawo- lub lewostronnym tankowanie odbywa się z "bezpieczniejszej" strony - od pobocza.

W związku z globalizacją samochodowych marek, ta zasada zaczęła się załamywać i wyjątków od reguły w niektórych markach stale przybywa. Zwłaszcza gdy jeden model wytwarzany jest z niewielkimi zmianami pod różnymi markami.

Dlaczego w jednych autach wlew paliwa jest z lewej, a w innych z prawej strony?

Niewłaściwe paliwo w baku

Błędy przy dystrybutorze mogą słono kosztować. Jak zachować się po ich popełnieniu? czytaj więcej

Strona, po której znajduje się wlew paliwa generalnie ma związek z kierunkiem ruchu obowiązującym w kraju producenta samochodu. W wielu przypadkach auta z miejsc, w których obowiązuje ruch prawostronny, mają klapki z lewej strony i na odwrót - po przeciwnej stronie niż siedzi kierowca. Chodzi o to, by tankowało się wygodniej i bezpieczniej - kierowca dolewający paliwo z kanistra przy drodze będzie stał na poboczu. Kiedyś inaczej wyglądały też stacje paliw - były to małe, przydrożne punkty, na których tankowało się prosto z ulicy, zatem wlew od strony krawędzi, a nie środka drogi był wygodniejszy. Dzisiaj ma to już mniejsze znaczenie i ten tradycyjny podział zaczyna się załamywać.

Jednak i obecnie, gdy paliwo na trasie dolewa się rzadko, a stacje paliw i tak zmuszają do zjechania z drogi, taka różnorodność w rozmieszczeniu klapek paliwa ma praktyczne uzasadnienie - przyspiesza to tankowanie, kierowcy mogą podjeżdżać do dystrybutorów po obu stronach, nie muszą tłoczyć się jeden za drugim.

Zdjęcie

Przy ruchu prawostronnym z powodu wlewu paliwa z lewej strony przy tankowaniu z kanistra stoi się na jezdni. /Motor
Przy ruchu prawostronnym z powodu wlewu paliwa z lewej strony przy tankowaniu z kanistra stoi się na jezdni.
/Motor

Zdjęcie

Dzięki temu, że wlewy paliwa w różnych autach są po różnych stronach, kierowcy nie blokują się przy dystrybutorze. /Motor
Dzięki temu, że wlewy paliwa w różnych autach są po różnych stronach, kierowcy nie blokują się przy dystrybutorze.
/Motor

Zdjęcie

Na małych, ulicznych stacjach paliw (na zdjęciu – w Barcelonie) wygodnie tankuje się, gdy wlew jest od strony chodnika. /Shutterstock
Na małych, ulicznych stacjach paliw (na zdjęciu – w Barcelonie) wygodnie tankuje się, gdy wlew jest od strony chodnika.
/Shutterstock

Zdjęcie

W wielu autach przy wskaźniku poziomu paliwa znajduje się strzałka, pokazująca z której strony znajduje się wlew. /Motor
W wielu autach przy wskaźniku poziomu paliwa znajduje się strzałka, pokazująca z której strony znajduje się wlew.
/Motor

Marki, w których klapki paliwa zwykle są...

Zdjęcie

Marki, w których klapki paliwa zwykle są... /Motor

Oryginalne miejsca, w których znajdują się wlewy paliwa, nietypowe sposoby otwierania klapki, co można znaleźć pod pokrywą wlewu paliwa

Wlew z tyłu auta

Zdjęcie

W wielu klasycznych samochodach, między innymi w Mercedesach W114/115, z uwagi na umieszczenie zbiornika paliwa wlew jest na tylnym pasie nadwozia. /Mercedes
W wielu klasycznych samochodach, między innymi w Mercedesach W114/115, z uwagi na umieszczenie zbiornika paliwa wlew jest na tylnym pasie nadwozia.
/Mercedes

Klapka na przednim błotniku

Zdjęcie

Tradycyjne miejsce na wlew paliwa dla modeli Porsche z silnikiem z tyłu to przedni błotnik. W zależności od auta może być z lewej lub prawej strony /Motor
Tradycyjne miejsce na wlew paliwa dla modeli Porsche z silnikiem z tyłu to przedni błotnik. W zależności od auta może być z lewej lub prawej strony
/Motor

Przycisk do otwierania wlewu na drzwiach

Zdjęcie

Zamiast tradycyjnej dźwigienki przy fotelu albo zamka na kluczyk, w wielu VW zatrzask klapki zwalnia się przyciskiem w kieszeni drzwi. /Motor
Zamiast tradycyjnej dźwigienki przy fotelu albo zamka na kluczyk, w wielu VW zatrzask klapki zwalnia się przyciskiem w kieszeni drzwi.
/Motor

Otwieranie obok radia

Zdjęcie

Dość nietypowe miejsce na przycisk zwalniający pokrywę wlewu paliwa – na środku deski rozdzielczej, nad radiem – jest w Skodzie Octavii I. /Motor
Dość nietypowe miejsce na przycisk zwalniający pokrywę wlewu paliwa – na środku deski rozdzielczej, nad radiem – jest w Skodzie Octavii I.
/Motor

Dźwignia ukryta za fotelami

Zdjęcie

W Maździe MX-5 uchwyt zwalniający klapkę wlewu znajduje się w... zamykanym schowku między oparciami. Jak ktoś nie wie gdzie szukać – nie znajdzie. /Motor
W Maździe MX-5 uchwyt zwalniający klapkę wlewu znajduje się w... zamykanym schowku między oparciami. Jak ktoś nie wie gdzie szukać – nie znajdzie.
/Motor

Klapka jest, korka nie ma

Zdjęcie

Niektóre modele (np. Renault Megane i Laguna, Ford Mondeo i inne) nie mają osobnego korka paliwa. Wlew zamykany jest tylko przez klapkę. /Motor
Niektóre modele (np. Renault Megane i Laguna, Ford Mondeo i inne) nie mają osobnego korka paliwa. Wlew zamykany jest tylko przez klapkę.
/Motor

Gniazdo LPG pod klapką

Zdjęcie

Przeniesienie gniazda do tankowania autogazu z błotnika lub zderzaka pod klapkę wlewu benzyny jest coraz popularniejsze. Zyskuje estetyka auta. /Motor
Przeniesienie gniazda do tankowania autogazu z błotnika lub zderzaka pod klapkę wlewu benzyny jest coraz popularniejsze. Zyskuje estetyka auta.
/Motor

Wlew do tankowania AdBlue pod klapką

Zdjęcie

Wraz z zaostrzaniem norm emisji, w autach osobowych (np. Audi Q7) pod klapką paliwa pojawił się dodatkowy wlew na czynnik AdBlue. /Motor
Wraz z zaostrzaniem norm emisji, w autach osobowych (np. Audi Q7) pod klapką paliwa pojawił się dodatkowy wlew na czynnik AdBlue.
/Motor

Skrobaczka na klapce

Zdjęcie

Genialne rozwiązanie - dzięki takiemu umiejscowieniu (na zdjęciu: Skoda Octavia III) oczyszczenie zaśnieżonego auta nie wymaga zaglądania do wnętrza. /Motor
Genialne rozwiązanie - dzięki takiemu umiejscowieniu (na zdjęciu: Skoda Octavia III) oczyszczenie zaśnieżonego auta nie wymaga zaglądania do wnętrza.
/Motor

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała, archiwum

Naklejka prawdę ci powie - PORADY

Najlepiej zużyć do... - EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Paliwo

Zobacz również

  • Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

    W nowszych generacjach modeli sprzęgło z prostego elementu zamieniło się w zespół kosztujący nawet 10-krotnie więcej niż kiedyś. więcej