8 sytuacji, w których nie warto kupować diesla

Wtorek, 7 października 2014 (15:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Auto z silnikiem Diesla nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Oto osiem sytuacji, w których lepiej wybrać samochód benzynowy.

1. Szukasz najtańszego w eksploatacji modelu

Zdjęcie

"Zamieniłem Astrę 2.0 DTI na 1.6 LPG. Rocznie na paliwie zaoszczędzam 1000 zł" - Mateusz, jeździ Oplem Astra II 1.6 LPG /Motor
"Zamieniłem Astrę 2.0 DTI na 1.6 LPG. Rocznie na paliwie zaoszczędzam 1000 zł" - Mateusz, jeździ Oplem Astra II 1.6 LPG
/Motor

Silniki Diesla są o około 25% bardziej oszczędne od benzynowych, jednak pod względem wydatków na paliwo nie mogą się równać z benzyniakami, przerobionymi na zasilanie LPG. Nawet jeżeli silnik benzynowy spala o 15% więcej gazu niż benzyny, to z racji różnicy cen litra paliwa (5,30 - ON, 2,65 - LPG) jazda na LPG jest o około 30% tańsza niż na oleju napędowym. Modele z jednostkami wysokoprężnymi są o kilka tysięcy droższe niż wersje benzynowe. Nawet jeżeli konieczne będzie zainwestowanie w montaż instalacji gazowej, to rachunek kosztów okołozakupowych przechyla się na korzyść auta z LPG.

Niskie koszty obsługi LPG

Reklama

Kolejna zaleta to tańsza obsługa techniczna auta zasilanego gazem. Koszty regulacji czy nawet wymiany wtryskiwaczy wtryskiwaczy gazu nie są porównywalne z wydatkami na serwisowanie silnika Diesla, jeżeli zaczną go trapić awarie. Komplet czterech nowych wtryskiwaczy LPG to wydatek od 120 do 1000 zł. Regeneracja wtryskiwaczy diesla jest droższa - od 1000 zł w starych silnikach po 2400 zł w jednostkach common rail. Koszt nowych zaczyna się od około 4000 zł.

Co zaleca "Motor"

Przy przebiegach 10 000 km rocznie autem kompaktowym jazda na LPG będzie tańsza o 700 zł od jazdy dieslem. W aucie z LPG dodatkowe wydatki to 50 zł więcej za badanie techniczne i ok. 100 zł na filtry i przegląd instalacji LPG. Koszt usunięcia losowej usterki układu wtryskowego diesla to 1000-2000 zł.

Polecane modele

Fiat Punto II 1.2 LPG

Żaden diesel montowany w tym modelu nie będzie tańszy w eksploatacji niż 1.2 z LPG.

Opel Astra II 1.6 LPG

Przy dieslach 1.7 i 2.0 benzynowe 1.6 są mało awaryjne, a na LPG tańsze w eksploatacji.

Renault Laguna II 1.8 LPG

To model z fatalnymi silnikami Diesla i zupełnie udanymi jednostkami benzynowymi.

2. Potrzebujesz nowego samochodu miejskiego

Zdjęcie

"Diesel z filtrem sadzy w mieście to porażka. Nikt mi nie powiedział przy sprzedaży, że to rozwiązanie nie nadaje się do jazdy miejskiej" - Robert, jeździ Peugeotem 208 1.6 HDi od roku /Motor
"Diesel z filtrem sadzy w mieście to porażka. Nikt mi nie powiedział przy sprzedaży, że to rozwiązanie nie nadaje się do jazdy miejskiej" - Robert, jeździ Peugeotem 208 1.6 HDi od roku
/Motor

Tego nie powie ci sprzedawca w salonie: nowe diesle nie nadają się do użytkowania w trybie ciągłej jazdy miejskiej. Wszystkie diesle spełniające normę emisji spalin Euro 5 (od września 2009 r.) są wyposażane w filtr cząstek stałych, który wymaga co około 100 km dłuższej jazdy z większą prędkością, aby przeprowadzić wypalanie nagromadzonej sadzy. Jeżdżąc wyłącznie w mieście, często gasząc silnik, nie daje się warunków do oczyszczenia filtra i w efekcie silnik przechodzi w tryb awaryjny. Koszt usunięcia usterki w warsztacie, wraz z niezbędną wymianą oleju to 500-1000 zł. Sytuacja może się powtarzać, praktycznie uniemożliwiając korzystanie z auta.

Co zaleca "Motor"

Kupuj wyłącznie benzyniaka - nie ma on filtra cząstek stałych (DPF, FAP).

Polecane modele

Renault Clio III 1.2

Benzynowe silniki Clio są mało awaryjne i oszczędne. Awaryjność diesli 1.5 dCi jest faktem.

Fiat Panda 1.2

Problemy z filtrem DPF zdarzają się w 1.3 M-JET, a benzynowy 1.2 jest mało awaryjny.

3. Poszukujesz niedrogiego auta w dobrym stanie

Zdjęcie

"Kupno diesla TDCi i liczenie na niskie koszty eksploatacji to była pomyłka. Na naprawy wtrysku wydałem połowę wartości auta. Trzeba było kupić benzynowe 1.8" - Tomek, jeździ Fordem Mondeo 2.0 TDCi z 2003 r. /Motor
"Kupno diesla TDCi i liczenie na niskie koszty eksploatacji to była pomyłka. Na naprawy wtrysku wydałem połowę wartości auta. Trzeba było kupić benzynowe 1.8" - Tomek, jeździ Fordem Mondeo 2.0 TDCi z 2003 r.
/Motor

Statystycznie najczęściej poszukiwane są samochody używane dostępne za kwotę 10-15 tysięcy zł. W większości to auta średniej wielkości w wieku kilkunastu lat, gdyż za taką kwotę nie da się kupić kilkuletniego auta tej klasy. Przeciętny dwunastoletni diesel ma za sobą już 250-350 tys. km przebiegu i wyjątki od tej reguły zdarzają się bardzo rzadko. Pierwszy właściciel płacił w salonie nawet o 10 tys. zł drożej niż za benzyniaka licząc na zwrot w postaci niższych wydatków na paliwo, a to ma sens tylko wtedy, jeżeli rocznie pokonuje się 20-25 tys. km. Nowego diesla klasy średniej nie kupuje przecież nikt, kto przejeżdża samochodem 10 czy 15 tys. km rocznie.

Magiczne 190 tys. km przebiegu

Zdecydowana większość sprzedawanych kilkunastoletnich diesli ma na liczniku poniżej 200 tys. km. To rezultat powszechnego procederu cofania liczników. Nawet w komisach przysalonowych zasadą jest skręcanie liczników do wartości przebiegu akceptowalnej przez kupujących. Ponieważ większość kupujących chciałaby, aby ich samochód miał nie więcej niż 200 tys. km - cofanie licznika nawet o 150-200 tys. km jest powszechne.

Benzynowe jeżdżą mniej

O ile w przypadku średniej klasy diesla z 2002 r. można oczekiwać przebiegu na poziomie 250-300 tys. km, o tyle identyczny model w wersji benzynowej będzie miał przebieg rzędu 150-200 tys. km. To istotna różnica, która znajduje odbicie w poziomie zużycia całego pojazdu.

Tych diesli unikaj

Nie bój się się wtryskiwaczy common rail

Za cenę nowych wtryskiwaczy czasami można kupić cały silnik w dobrym stanie. Warto wiedzieć, który model auta ma niezawodną i niedrogą w naprawie aparaturę wtryskową. czytaj więcej

Gdy pod koniec lat 90. zaczął się wielki boom na diesle, okazało się, że wiele firm nie radzi sobie z techniką silników wysokoprężnych. Takie marki jak Ford, Nissan, Mazda, Mitsubishi czy Opel nie potrafiły stworzyć dobrego silnika wysokoprężnego i w efekcie musiały się zadowolić kupowaniem rozwiązań od innych. Jednocześnie w większości przypadków nie miały najmniejszych problemów z jednostkami benzynowymi. Dlatego należy raczej unikać aut, w których zamontowano niezbyt udane silniki Diesla. Obok problemu ogólnie wysokich kosztów części pojawia się w nich bowiem kwestia ponadnormatywnej usterkowości. W szczególności należy unikać Fordów Mondeo III 2.0 TDCi, Opli Astra i Vectra 2.0 DTI, Mazd 6 2.0 CD czy Chryslerów i Jeepów z silnikiem 2.5 TD VM.

Co zaleca "Motor"

Nie warto upierać się na wersję wysokoprężną w przypadku starszych samochodów, od których oczekujemy bezproblemowej eksploatacji. W ich przypadku znacznie łatwiej znaleźć benzyniaka w dobrym stanie, najlepiej bez instalacji LPG. Jeżeli nawet przewidujemy jazdę na gazie ze względów finansowych, to warto kupić auto bez instalacji i zlecić jej montaż we własnym zakresie. Wynika to głównie z dwóch powodów: auta przerobione na LPG są statystycznie bardziej zużyte i zaniedbane, a po drugie zlecając montaż samemu mamy możliwość wyboru dobrej instalacji, a niekoniecznie tylko najtańszej.

Polecane modele

Ford Focus I 1.6

Silnik benzynowy Zetec 1.6 jest praktycznie bezawaryjny, podczas gdy diesel 1.8 TDCi sprawia problemy.

Peugeot 406 1.8

Ten komfortowy model z udaną jednostką benzynową można kupić tanio, w znacznie lepszym stanie niż diesla.

Jeep Grand Cherokee WJ 4.7

Amerykanie nigdy nie mieli szczęścia do diesli. Benzynowe V8 4.7 z LPG spisuje się lepiej niż 2.7 CRD.

Przebiegi aut benzynowych i diesli

Rzeczywiste przebiegi popularnych modeli z silnikami Diesla są dużo wyższe niż wersji benzynowych. Uwaga: stan licznika jest zwykle zafałszowany.

Zdjęcie

Przebiegi aut benzynowych i diesli /Motor

4. Chcesz cabrio, którym jeździ się przyjemnie

Zdjęcie

"Jedyny problem mojego Megane CC to nieprzyjemny, terkoczący dźwięk silnika 1.9 dCi. Gdybym mógł wybrać jeszcze raz, wolałbym dwulitrowego benzyniaka" - Michał, jeździ Renault Megane CC 1.9 dCi z 2005 r. /Motor
"Jedyny problem mojego Megane CC to nieprzyjemny, terkoczący dźwięk silnika 1.9 dCi. Gdybym mógł wybrać jeszcze raz, wolałbym dwulitrowego benzyniaka" - Michał, jeździ Renault Megane CC 1.9 dCi z 2005 r.
/Motor

Kabriolet lub modne ostatnio coupe-cabrio to auto, w którym praktyczność ma ustąpić miejsca przyjemności z jazdy. Jazda z otwartym dachem to nie tylko wiatr we włosach, ale i wyraźnie dochodzące do uszu dźwięki pracy silnika. Tylko rasowym jednostkom V8 można wybaczyć nadmierną głośność, gdyż emitują bardzo przyjemne dla ucha tony. Ale już terkotu Diesla nigdy nie można uznać za przyjemny. Jednostki wysokoprężne mają bowiem ten sam problem, co silniki dwusuwowe: bez względu na pojemność i moc brzmią tak samo nieciekawie.

Unikaj kabrioletów diesli

Zanim wybierzemy oszczędnego Peugeota 206 CC HDi, Renault Megane CC dCi czy nawet Volvo C70 D5 koniecznie sprawdźmy, jaka jest różnica w poziomie hałasu i barwie dźwięku w stosunku do wersji benzynowej. Nieprzyjemny terkot naprawdę może zburzyć wrażenia z jazdy. Weźmy pod uwagę fakt, iż pojazdami tego typu jeździ się stosunkowo mało. Z tego powodu oszczędność paliwa nie powinna być ostatnim argumentem przy wyborze samochodu.

Co zaleca "Motor"

Kabrioleta lub coupe -cabrio wybierajmy z założeniem, że jest to samochód służący wyłącznie do dawania przyjemności z jazdy. Niezwykle ciekawą ofertę ma tu Mercedes, którego modele SLK oraz CLK są nie tylko atrakcyjne i doskonale wykonane, ale również niedrogie w eksploatacji. Zamiast skupiać się na zużyciu paliwa, lepiej ocenić dostępność i poziom cen części zamiennych, gdyż to one mogą decydować o kosztach utrzymania. W przypadku aut marek premium warto zwrócić uwagę na mniejsze wersje silnikowe (np. w Mercedesach CLK - 200 czy 230 Kompressor), wśród których znacznie łatwiej wybrać egzemplarze w dobrym stanie niż gdybyśmy upierali się na topowy silnik.

Polecane modele

Peugeot 206 CC 1.6

W wersji benzynowej 1.6 jest bezproblemowym autem. Terkoczący diesel 2.0 HDi nie pasuje do CC.

Mercedes CLK 200 Kompressor

Benzynowa wersja z kompresorem jest trwała, mocna i znacznie cichsza niż diesel 320 CDI.

Czytaj dalej: 8 sytuacji,w których nie warto kupować diesla, cz. II

Artykuł pochodzi z kategorii: Silnik

Zobacz również

  • Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

    W nowszych generacjach modeli sprzęgło z prostego elementu zamieniło się w zespół kosztujący nawet 10-krotnie więcej niż kiedyś. więcej