Filtry sadzy także do silników benzynowych

Piątek, 13 października (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Wchodząca jesienią zaostrzona norma emisji „Euro 6c” wprowadza wymóg stosowania filtrów cząstek stałych także do aut benzynowych.

Zdjęcie

Silnik z GPF /Motor

Do niedawna spaliny z silników benzynowych uważało się za wolne od cząstek stałych. Przynajmniej jeżeli porównywać poziom ich emisji z jednostkami wysokoprężnymi. Ale wprowadzenie do jednostek benzynowych wtrysku bezpośredniego z jednoczesnym turbodoładowaniem bardzo skróciło czas formowania mieszanki i w efekcie poziomy emisji cząstek stałych zaczęły być zauważalne także tu.

O ile w przypadku normy Euro 5 dopuszczalne limity wynosiły 50 mg/km, to w Euro 6 obniżono je do 25 a w najnowszej edycji "Euro 6c" - do zaledwie 12 mg/km. To już powoduje konieczność wprowadzania filtrów cząstek stałych także do jednostek benzynowych.

Reklama

Pierwsze silniki

Jako pierwszy silnik filtr cząstek stałych dostał w zeszłym roku Mercedes S 500. Następne były VW 1.5 TSI oraz PSA 1.2 PureTech. Teraz siłą rzeczy takie rozwiązanie trafi także do wielu innych jednostek.

Filtry cząstek stałych do silników benzynowych, określane czasami skrótem GPF (Gasoline Particle Filter), różnią się od tych stosowanych w dieslach. Mniejsze wielkości cząsteczek sadzy wymagają stosowania gęstszego sita. Jednocześnie wyższe temperatury spalania znacznie upraszczają proces wypalania sadzy. Nie ma konieczności stosowania żadnych dodatkowych elementów wyposażenia, typu piątego wtryskiwacza czy układu dawkowania płynów wspomagających wypalanie. W przypadku jednostek benzynowych nie powinno więc być żadnych problemów z pracą układu chociażby w jeździe miejskiej.

Specjalny olej

Silniki wyposażone w filtr sadzy wymagają specjalnego oleju, tzw. niskopopiołowego LowSAPS. Do tej grupy zaliczają się produkty klas jakości ACEA C (od C1 do C4).

Zdjęcie

[1] PEUGEOT 308 1.2 PURETECH to pierwszy model francuski, który wyposażono w filtr GPF. [2] VW GOLF 1.5 TSI jako pierwszy w koncernie otrzymał filtr GPF, a wkrótce trafi on do jednostki 1.0 TSI. [3] MERCEDES S500 był pierwszym samochodem na świecie, w którym zaczęto montować GPF (w 2016). /Motor
[1] PEUGEOT 308 1.2 PURETECH to pierwszy model francuski, który wyposażono w filtr GPF. [2] VW GOLF 1.5 TSI jako pierwszy w koncernie otrzymał filtr GPF, a wkrótce trafi on do jednostki 1.0 TSI. [3] MERCEDES S500 był pierwszym samochodem na świecie, w którym zaczęto montować GPF (w 2016).
/Motor

FILTR GPF - ZASADA DZIAŁANIA

Tak wygląda filtr cząstek stałych w benzynowym silniku Peugeot-Citroen 1.2 PureTech. Znajduje się on we wspólnej obudowie z katalizatorem.

Zdjęcie

GPF /Motor

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: producenci; "Motor" 26/2017

Typowe usterki najpopularniejszych silników benzynowych – SILNIK

1.5 TSI evo - nowy, oszczędny jak diesel silnik do Volkswagena Golfa – TECHNIKA

Olejowy problem silników 1.8 i 2.0 TSI – EKSPLOATACJA

Typowe problemy diesli – PORADY 

Artykuł pochodzi z kategorii: Silnik

Zobacz również

  • Typowe usterki najpopularniejszych silników benzynowych

    Bardzo często jedynym sposobem na naprawę usterki przy zachowaniu akceptowalnych kosztów jest zakup silnika z drugiej ręki. Jakie są najczęstsze poważne awarie popularnych, najbardziej... więcej