Kolor spalin ujawni usterkę

Środa, 25 marca 2015 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Spaliny często zdradzają, w jakim stanie jest auto. Podpowiadamy, jak rozpoznać usterkę na podstawie ich koloru.

Zdjęcie

Niebieski dym to efekt nadmiernego spalania oleju silnikowego. /Motor
Niebieski dym to efekt nadmiernego spalania oleju silnikowego.
/Motor

Spaliny wydobywające się z układu wydechowego powinny być bezbarwne. W zimne dni, zanim z układu wyparuje woda, przez pierwszy kilometr mogą barwić się na kolor biały. Spaliny samochodów z silnikiem Diesla bez filtra cząstek stałych podczas intensywnego dodawania gazu na chwile zabarwiają się na kolor czarny i to również nie powinno budzić niczyich obaw. Z kolei w samochodach z FAP-em/DPF-em biały dym może pojawiać się w chwili wypalania cząstek sadzy. Jeżeli jednak intensywna barwa spalin utrzymuje się przez dłuższy czas, oznacza to poważną usterkę. Uszkodzone mogą być takie podzespoły jak: turbosprężarka, elementy układu wtryskowego, uszczelka pod głowicą czy nawet pierścienie tłokowe. Doradzamy, co jeszcze sprawdzić, żeby zweryfikować awarie na podstawie koloru spalin.

Biały dym

Zdjęcie

Ubytek płynu chłodniczego i biały dym z wydechu to jedne z objawów uszkodzenia uszczelki po głowicą. /Motor
Ubytek płynu chłodniczego i biały dym z wydechu to jedne z objawów uszkodzenia uszczelki po głowicą.
/Motor

Jeśli auto zostawia za sobą biały dym, to prawdopodobnie uszkodzeniu uległa uszczelka pod głowicą lub głowica. Dym jest biały, bo do cylindrów przez pękniętą głowicę/uszczelkę dostaje się płyn chłodniczy. Aby się o tym przekonać, nie wystarczy skontrolować poziomu płynu w zbiorniczku. Zweryfikowanie usterki wymaga jeszcze włożenia do korka zbiorniczka testera z płynem sprawdzającym szczelność uszczelki pod głowicą i zbadania manometrem ciśnienia w układzie w trakcie jazdy. Dopiero takie testy dają pewność.

Reklama

Czarny dym

Zdjęcie

W samochodach z silnikami wysokoprężnymi często konieczna jest naprawa lub wymiana wtryskiwaczy. /Motor
W samochodach z silnikami wysokoprężnymi często konieczna jest naprawa lub wymiana wtryskiwaczy.
/Motor

Dymienie na czarno głównie dotyczy samochodów z silnikami wysokoprężnymi i jest następstwem niedopalenia paliwa. Jeżeli towarzyszy temu spadek mocy, to prawdopodobnie winowajcami są zużyte wtryskiwacze, które zamiast podawać małą dawkę paliwa, leją go za dużo i pod niewłaściwym ciśnieniem. Sposobem na rozwiązanie problemu jest ich regeneracja lub wymiana na nowe, za co trzeba zapłacić od kilkuset do kilku tysięcy złotych w zależności od samochodu. Czarny dym może być też skutkiem nieprofesjonalnie przeprowadzonego chiptuningu lub zapchanego filtra powietrza.

Niebieski dym

Zdjęcie

Znaczny ubytek oleju silnikowego i niebieski dym w wielu przypadkach wiąże się z dużymi kosztami naprawy. /Motor
Znaczny ubytek oleju silnikowego i niebieski dym w wielu przypadkach wiąże się z dużymi kosztami naprawy.
/Motor

Przyczyną generowanego przez silnik niebieskiego dymu jest spalanie nadmiernej ilości oleju silnikowego. Źródłem takiego zjawiska jest zwykle wyeksploatowana turbosprężarka (wyciekanie z niej oleju do układu dolotowego). W wielu przypadkach do wymiany kwalifikują się zużyte pierścienie tłokowe lub, jeśli dym po krótkim czasie ustaje, prowadnice zaworów (bądź ich uszczelniacze). Wyeliminowanie takich usterek często wiążę się z koniecznością kompleksowej regeneracji turbosprężarki (za co w popularnych modelach trzeba zapłacić około 1500 zł) lub z potrzebą przeprowadzenia generalnego remontu jednostki napędowej (to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych).

Tekst: Artur Kuśmierzak, "Motor" 8/2015

8 sytuacji, w których nie warto kupować diesla - PORADY

Nie bój się wtryskiwaczy common rail

Awaria silnika - remontować czy wymieniać?

Artykuł pochodzi z kategorii: Silnik

Zobacz również