Nie bój się się wtryskiwaczy common rail

Wtorek, 9 września 2014 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Za cenę nowych wtryskiwaczy czasami można kupić cały silnik w dobrym stanie. Warto wiedzieć, który model auta ma niezawodną i niedrogą w naprawie aparaturę wtryskową.

Zdjęcie

Wtryskiwacze common rail kosztują majątek. Na szczęście wiele z nich można naprawić /Motor
Wtryskiwacze common rail kosztują majątek. Na szczęście wiele z nich można naprawić
/Motor

Choć dzisiejsze diesle uchodzą za najbardziej skomplikowane silniki, to jednak od strony technicznej system common rail wydaje się znacznie prostszy niż stosowane wcześniej układy z pompą wtryskową. Genialność tego systemu tkwi w jego prostocie i to ona pozwoliła wyprzeć z rynku konkurencyjne rozwiązania, np. z pompowtryskiwaczami.

Różne koncepcje

Reklama

W samochodach osobowych stosowanych jest wiele rodzajów układów common rail. Można dokonać jednak prostego podziału: na dwa typy rozwiązań (klasyczny wtryskiwacz elektromagnetyczy lub piezoelektryczny) oraz na czterech producentów (Bosch, Continental, Delphi, Denso). Bosch, Delphi i Denso to znani producenci elektroniki samochodowej. Bosch robił aparaturę wtryskową od początków ubiegłego wieku, Delphi przejęło technikę wtrysku oleju napędowego kupując firmę Lucas, a japońskie Denso zdobywało doświadczenia współpracując z Boschem i Magnetti-Marelli. Natomiast Continental przejął firmy Siemens i VDO, stając się w Niemczech głównym konkurentem Boscha. Wtryskiwacze tej firmy są oznaczane znaczkiem Continental od około roku, wcześniejsze miały logo Siemens.

Najbardziej wszechstronny jest lider rynkowy Bosch, który produkuje zarówno wtryskiwacze elektromagnetyczne, jak i piezoelektryczne. Na znacznie mniejszą skalę oba typy wytwarzają też Delphi oraz Denso. Z kolei Continental (Siemens) ogranicza się wyłącznie do techniki piezo.

Każda sroka własny ogon chwali

Zdjęcie

W ulotkach reklamowych każdy z producentów chwali swoje rozwiązania jako najlepsze. Jak można się domyślać - praktyka często wykazuje wady wielu z nich. Najprostszą konstrukcję mają elektromagnetyczne wtryskiwacze Boscha. Je też się najłatwiej naprawia. Delphi chciało pójść o krok dalej i opracowało w swoich wtryskiwaczach elektromagnetycznych znacznie bardziej złożony system sterowania. W rezultacie produkty te okazały się najbardziej wrażliwe na jakość paliwa i niestety niezbyt trwałe. Spośród wtryskiwaczy elektromagnetycznych firmie Denso udało się skonstruować najbardziej trwałe, ale tu z kolei przez lata problemem była dostępność części zamiennych do naprawy. W efekcie nie zawsze był to system godny polecenia dla przeciętnego Kowalskiego, kupującego auto używane. Najbardziej wyrównana jest stawka w kategorii wtryskiwaczy piezoelektrycznych: konstrukcje Boscha i Siemensa (Continentala), a po części także Denso są do siebie podobne, zbliżony jest też poziom trwałości. Od tego grona odróżnia się tylko Delphi, którego wtryskiwacze piezo są mało trwałe i - jak twierdzą warsztatowcy - od początku sprawiały problemy.

Czytaj dalej na następnej stronie: Nie bój się się wtryskiwaczy common rail, cz. II

Artykuł pochodzi z kategorii: Silnik

Zobacz również

  • Typowe usterki i problemy eksploatacyjne samochodów z LPG

    Instalacje sekwencyjnego wtrysku LPG należą do najbardziej niezawodnych w całej gamie. Ale i w ich przypadku mogą się pojawić kłopoty. więcej