Typowe usterki najpopularniejszych silników Diesla

Piątek, 27 października (14:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Rosnące koszty napraw współczesnych aut nakręcają koniunkturę na używane silniki. Jakie są najczęstsze poważne awarie popularnych jednostek wysokoprężnych?

Zdjęcie

Silnik Diesla /Skoda

Opisywane silniki Diesla napędzają najpopularniejsze modele na rynku, ale często się psują. Na dodatek w razie awarii nie opłaca się ich naprawiać. W oddzielnym materiale opiszemy także najczęstsze awarie silników benzynowych, w przypadku których najrozsądniejszym rozwiązaniem jest nie naprawa, a wymiana całego silnika.

1.9 TDI BXE, BLS (GRUPA VOLKSWAGENA)

Zdjęcie

silnik 1.9 TDI /Motor
Pechowe wersje 1.9 TDI z kodami BXE oraz BLS zadebiutowały w 2005 roku i trafiły pod maskę większości popularnych modeli z Grupy VW. Nawet jeśli ich usterki zdarzają się sporadycznie, przy takiej liczbie silników sprawa przybiera rangę plagi.

Reklama

TYPOWE USTERKI

  • Zacierają się panewki

W niektórych przypadkach nie wytrzymują nawet 150 tys. km. To 80% usterek.

  • Pękają korbowody

Trudno określić, co jest przyczyną, podobno luzują się śruby mocujące stopki.

  • Pękają wały

To już usterka sporadyczna, ale trafiają się także takie przypadki.

WARTO WIEDZIEĆ

Główna wada silnika BXE polega na tym, że już po przebiegu 150 tys. km pojawia się poważne ryzyko zatarcia panewek. Czasem ich stukanie da się usłyszeć, zanim rozleci się silnik. Najczęściej jednak do awarii dochodzi niespodziewanie.

PROFILAKTYKA

Niektórzy mechanicy radzą profilaktyczną wymianę panewek. Wskazana jest także możliwie częsta wymiana oleju (co 10 tys. km).

JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...

Użytkownicy szukają silników w dobrym stanie, które są montowane w miejsce tych uszkodzonych. Największym zainteresowaniem cieszą się zadbane jednostki z aut powypadkowych.

Cena silnika używanego: 3-5 tys. zł

POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 1.9 TDI BXE

We wszystkich przypadkach chodzi o egzemplarze wyprodukowane w latach 2005-2010. Trzeba jednak zwracać uwagę na kod silnika, ponieważ pod maskami tych modeli trafiały się także jednostki bez wad z innymi kodami.

Audi A3 II

Audi A3 Sportback

Zdjęcie

Seat Leon II /Motor
Seat Leon II
/Motor

Seat Toledo III

Seat Altea

Zdjęcie

Skoda Octavia II /Motor
Skoda Octavia II
/Motor

Skoda Superb II

Skoda Roomster

VW Golf V

VW Golf VI

VW Golf Plus

VW Touran

VW Passat B6

Seat Leon II

Skoda Octavia II

2.0 TDI BMP (GRUPA VOLKSWAGENA)

Zdjęcie

2.0 TDI BMP /Motor
Najpopularniejszym modelem, w którym występuje ten silnik, jest Passat B6. Istnieje kilka generacji tej jednostki, które różnią się konstrukcją pompy oleju (w obliczu lawiny awarii producent starał się poprawić niedopracowane rozwiązanie). W autach używanych spotykamy jednostki po indywidualnych przeróbkach.
Typowe usterki najpopularniejszych silników benzynowych

Bardzo często jedynym sposobem na naprawę usterki przy zachowaniu akceptowalnych kosztów jest zakup silnika z drugiej ręki. Jakie są najczęstsze poważne awarie popularnych, najbardziej poszukiwanych jednostek benzynowych? czytaj więcej

TYPOWE USTERKI

  • Awarie pompy oleju

Z tego powodu zaciera się turbosprężarka, i tuż po niej - silnik.

  • Pęka głowica

Usterka jest tak powszechna, że na rynku pojawiły się wysokiej jakości zamienniki głowic.

WARTO WIEDZIEĆ

W tej jednostce występuje prawdziwa kumulacja niedoróbek konstrukcyjnych w układzie smarowania oraz w konstrukcji głowicy.

PROFILAKTYKA

Profilaktyka przypomina walkę z wiatrakami. Możliwa jest jedynie regeneracja pompy oleju, która kosztuje nie mniej niż 1500 zł.

JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...

Ta jednostka zasługuje na pierwsze miejsce w zestawieniu, ale cieszy się przeciętnym zainteresowaniem, ponieważ użytkownicy starają się zastępować ją innymi podobnymi silnikami.

Cena silnika używanego: 3-5 tys. zł

POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 2.0 TDI BMP

Najlepiej odczytać kod silnika na naklejce we wnęce na koło zapasowe.

Zdjęcie

vw passat b6 /Motor

Najpopularniejszym modelem z tym silnikiem jest jednak bez wątpienia VW Passat B6.

1.9 dCi (RENAULT, NISSAN)

Zdjęcie

silnik 1.9 dCi /Motor
Problemy z trwałością turbosprężarek i zacieraniem się panewek sprawiły, że silników po przejściach nie opłaca się naprawiać.

TYPOWE USTERKI

  • Zacierają się panewki

W niektórych przypadkach nie wytrzymują nawet 100 tys. km.

  • Szwankują turbosprężarki

W przypadku tego modelu niewinna awaria turbosprężarki kończy się zazwyczaj demolką całego silnika (silnik zasysa olej przez turbosprężarkę i wchodzi na takie obroty, że wybucha).

WARTO WIEDZIEĆ

Największe problemy z tym silnikiem pojawiają się w Lagunie II. Najtrwalsze 1.9 dCi spotykamy w dostawczych modelach Renault Traffic.

PROFILAKTYKA

Zalecamy częstą wymianę oleju (co 10 tys. km). Co 100 tys. km warto profilaktycznie zregenerować turbosprężarkę i wyczyścić intercooler.

JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...

Typowe usterki oznaczają demolkę silnika, więc wymiana na inny używany jest jedynym rozwiązaniem.

Cena silnika używanego: 2,5-3,9 tys. zł

POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 1.9 dCi

Największe problemy sprawiają auta z silnikami 1.9 dCi wyprodukowane przed 2010 rokiem.

Renault Megane II (2002-2008)

Renault Laguna II (2001-2007)

Renault Scenic II (2003-2009)

Renault Espace IV (2002-2016)

Nissan Primera (2001-2009)

1.5 dCi (RENAULT, NISSAN) CHODZI O STARSZE SILNIKI STOSOWANE GŁÓWNIE W MEGANE II

Zdjęcie

1.5 dCi /Motor
Problemy z wtryskiwaczami wyeliminowano w okolicy 2005 roku (wówczas pojawiły się pierwsze modele 1.5 dCi z wtryskiem Siemens). Zacierające się panewki przestały być problemem mniej więcej od 2010 roku.

TYPOWE USTERKI

  • Zacierają się panewki

Są jeszcze mniej wytrzymałe niż w silniku 1.9 dCi.

  • Szwankują wtryskiwacze

Problem dotyczy jednostek wyposażonych we wtryskiwacze Delphi. Psują się nagminnie, czego objawami są m.in. nierównomierna praca na biegu jałowymi i szarpanie podczas przyspieszania.

WARTO WIEDZIEĆ

Ze względu na olbrzymią liczbę wersji występują spore problemy z precyzyjnym doborem używanego osprzętu lub całych silników.

PROFILAKTYKA

Zachęcamy do wymiany oleju co 10 tys. km. W starszych autach mechanicy zalecają stosowanie dodatków czyszczących wtryskiwacze.

JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...

Zatarcie panewek oznacza demolkę silnika. W takim przypadku wymiana na używaną jednostkę jest jedynym rozwiązaniem.

Cena silnika używanego: 2,5-3,9 tys. zł

POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 1.5 dCi

We wszystkich przypadkach chodzi o egzemplarze wyprodukowane do 2010 roku.

Zdjęcie

Renault Megane /Motor

Renault Clio, Megane, Scenic, Laguna

Nissan Micra, Almera, Note, Juke, Tiida, Qashqai

Dacia Logan, Sandero

2.0 d (MAZDA)

Zdjęcie

silnik 2.0 d /Motor
Dwulitrowe diesle stosowane w Mazdach 6 pierwszej i drugiej generacji są drogie w naprawach. Zaniedbania serwisowe prowadzą do całkowitego zniszczenia tego silnika.

TYPOWE USTERKI

Awarie układu smarowania

Zatyka się smok zasysający olej do pompy. Pogorszenie smarowania powoduje zacieranie się panewek.

Kosztowna wymiana rozrządu

Tanie zamienniki rozrządu pękają, co kończy się zniszczeniem silnika.

Awarie DPF-u

Paliwo rozrzedza olej silnikowy, co skraca żywotność panewek.

PROFILAKTYKA

Warto zdjąć miskę oleju i wyczyścić smok pompy oleju. Przyda się także wymiana uszczelek pod wtryskiwaczami i rozrządu.

JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...

Części do tego silnika są bardzo drogie. W razie awarii bardziej opłaca się kupić używany motor na chodzie niż remontować stary.

Cena silnika używanego: 3,5-4,5 tys. zł

POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 2.0 D

Mazda 3 (2002-2008)

Mazda 5 (2005-2011)

Mazda MPV (1999-2006)

Mazda 6 (2002-2008)

Zdjęcie

Mazda 6 (2008-2012) /Motor
Mazda 6 (2008-2012)
/Motor

2.0 d (BMW) RODZINA SILNIKÓW N47

Zdjęcie

silnik 2.0 d BMW /Motor
Producent aż do ubiegłego roku naprawiał gratis uszkodzone silniki, pod warunkiem że użytkownik sam zgłosił problem w ASO.

TYPOWE USTERKI

  • Awarie pompy oleju

Przedwcześnie zużywa się łańcuchowy rozrząd. Jest umieszczony od strony skrzyni biegów, więc trudno się do niego dostać. Użytkownicy lekceważą hałas łańcucha, co kończy się uszkodzeniem kół zębatych rozrządu lub demolką silnika.

PROFILAKTYKA

Możliwie jak najszybciej należy wymienić łańcuch rozrządu (wymiana samego górnego napinacza nie rozwiązuje sprawy). Koszt to zwykle 3-3,5 tys. zł.

JEST POSZUKIWANY, PONIEWAŻ...

Lekceważenie konieczności wymiany rozrządu prowadzi do zniszczenia kół zębatych, a nawet do uszkodzenia silnika. Wówczas wymiana silnika jest jedynym rozwiązaniem.

Cena silnika używanego: 4,0-5,0 tys. zł

POPULARNE MODELE Z SILNIKIEM 2.0 d z rodziny N47

Problem dotyczy dwulitrowych diesli wyprodukowanych głównie w latach 2006-2010.

Zdjęcie

BMW serii 1 /Motor
BMW serii 1
/Motor

Zdjęcie

BMW serii 3 /Motor
BMW serii 3
/Motor

BMW serii 5

BMW X1

BMW X3

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: autor, materiały firmy BCS Trading, archiwum; "Motor" 20/2017

Typowe problemy diesli – SILNIK

Świece żarowe w dieslach: rodzaje, problemy, wymiana, koszty – EKSPLOATACJA

Gdy diesel nie zapala, użyj... preparatu do czyszczenia plastików – PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Silnik

Zobacz również