Automatyczna skrzynia biegów w pytaniach i odpowiedziach

Środa, 6 grudnia (01:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Na pytania Czytelników „Motoru” odpowiada ekspert, Grzegorz Polkowski – mechanik wyspecjalizowany w naprawach automatycznych skrzyń biegów.

Zdjęcie

Automat /Motor

Co najbardziej szkodzi skrzyniom automatycznym?

Bez wątpienia jazda w mieście oraz szybka jazda po obwodnicach lub autostradach, zwłaszcza wtedy, gdy nadwozie nie jest zbyt aerodynamiczne i stawia duży opór.

Reklama

W mieście zużywają się wszelkie elementy cierne (w DSG i skrzyniach zautomatyzowanych bardzo cierpią sprzęgła).

Przy dużych prędkościach skrzynie przegrzewają się. W niektórych modelach możliwy jest montaż dodatkowej chłodnicy oleju (zalecamy).

Zdjęcie

Chłodnica oleju skrzyni biegów /Motor
Chłodnica oleju skrzyni biegów
/Motor

Zabójcze dla automatu jest także gwałtowne dodawanie gazu tuż po puszczeniu pedału hamulca. Tylko te trzy czynniki sprawiają, że jedna skrzynia wytrzyma tylko 50 tys. km, a druga taka sama przejedzie choćby 250 tys. km.

Przesiadłem się z Golfa V DSG na Golfa VII DSG. Oba modele mają podobne silniki, ale ten nowszy bardziej szarpie przy ruszaniu. Z czego to wynika? Dealer nie chce uznać reklamacji.

Zdjęcie

Przekładnia DSG. /Motor
Przekładnia DSG.
/Motor

Jest bardzo prawdopodobne, że "szarpanie" to efekt korekty oprogramowania, która ma na celu wydłużenie żywotności sprzęgieł. Starsze DSG faktycznie pracowały płynniej, ale odbijało się to negatywnie na ich trwałości. W nowszych - to tylko moje przypuszczenia - producent przyspieszył chwilę zasprzęglania, aby zminimalizować poślizg sprzęgła. Widać tu analogię do zmiany biegów w skrzyni ręcznej. Gwałtowna ogranicza poślizg sprzęgła. Bardzo łagodna - może sprawić, że sprzęgło się przypali. W automatach decyduje o tym oprogramowanie. Podsumowując - na 90% samochód jest sprawny i nie wymaga naprawy. Miejmy tylko nadzieję, że odwdzięczy się długą i bezproblemową eksploatacją.

Czy instalacja gazowa może mieć wpływ na pracę automatu?

Oczywiście - źle zamontowana instalacja, która ma problemy z zapewnieniem silnikowi odpowiedniej ilości paliwa w tzw. stanach przejściowych (przyspieszanie), zaburza działanie automatu, którego elektronika współpracuje z komputerem silnika.

Zepsuła mi się skrzynia automatyczna w Volvo S60. Co się bardziej opłaca - remontować tę czy kupić używaną?

Zdjęcie

Automat Volvo S60. /Motor
Automat Volvo S60.
/Motor

Nie znamy daty produkcji samochodu, a to sprawa kluczowa. W przypadku aut starszych kupowanie używanych automatów mija się z celem, ponieważ jest duże prawdopodobieństwo, że także są zużyte (wiekowe, z dużym przebiegiem), wiec gra nie jest warta świeczki.

W przypadku samochodów 2-3-letnich istnieje realna szansa, że w ogłoszeniach trafi się prawie nowy automat w idealnym stanie. Przestrzegam jednak przed zakupem automatów z aut powypadkowych - zdarza się, że są zatarte lub mają uszkodzoną elektronikę.

Na co zwracać uwagę podczas jazdy próbnej przed zakupem auta z automatem?

Przejechać się zarówno na zimnej jak i na ciepłej skrzyni (niektóre usterki objawiają się wyłącznie przy określonej temperaturze). Sprawdzić wszystkie tryby pracy, zwracać uwagę na szarpanie i blokowanie przełożeń. Uwaga na auta sprowadzane z USA czy Kanady - zazwyczaj nie są przystosowane do prędkości dopuszczalnych w Europie, więc ich skrzynie mogą być przegrzane!

Co sądzić o skrzyniach Multitronic oferowanych w Audi? Jedni na nie narzekają, inni uważają, że są znakomite...

Zdjęcie

Skrzynia Multitronic. /Motor
Skrzynia Multitronic.
/Motor

Multitronic stosowany w modelach Grupy Volkswagena nie psuję się częściej niż inne przekładnie automatyczne. Problem wynika z tego powodu, że jest bardzo dobrze zabezpieczony programowo. Wystarczy niewielkie niedomaganie jednego z podzespołów i komputer blokuje samochód, wymuszając zawezwanie lawety. Konkurencyjny Tiptronic zazwyczaj umożliwia dojazd do warsztatu o własnych siłach, choć nie zawsze jest to dobre dla skrzyni. Standardowa regeneracja Multitronica obejmuje wymianę pasa [1] zespołu kół zębatych [2] i modułu czołowego [3]. I teraz najlepsze - w starszych skrzyniach da się to zrobić za ok. 4-6 tys. zł. W nowszych koszt wynosi ok. 8 tys. zł. Różnica w cenie wynika z drobnych zmian konstrukcyjnych (decyduje numer katalogowy skrzyni).

Jak wymieniać olej w automatach? Zgodnie z instrukcją, czy "dynamicznie"?

Zdjęcie

wymiana oleju /Motor

Przez lata pracy przerobiliśmy już niemal wszystkie sposoby wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Na życzenie Klientów stosowaliśmy i stosujemy także wymiany dynamiczne, które polegają na tym, że olej wymienia się podczas pracy silnika tak, aby wymienić go maksymalnie dużo. Niestety - taka procedura powoduje ekspozycję starych, zapieczonych zanieczyszczeń, które zostaną rozpuszczone przez nowy olej i będą krążyć w skrzyni do następnej wymiany. Naszym zdaniem znacznie lepszym, choć droższym sposobem jest sukcesywna wymiana oleju - co 2 dni wymieniamy np. 2 litry i tak przez tydzień. W ten sposób realnie odświeża się cały olej w skrzyni i na bieżąco eliminuje zanieczyszczenia.

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: autor, archiwum; "Motor" 23/2017

Jak przedłużyć życie skrzyni automatycznej – EKSPLOATACJA

Samochód używany ze skrzynią DSG - praktyczne porady dla kupujących – PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Skrzynia biegów

Zobacz również