Jak przedłużyć życie skrzyni automatycznej

Wtorek, 10 stycznia (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Popularność automatów rośnie, ale wielu kierowców nie obchodzi się z nimi właściwie – i skraca w ten sposób żywotność skrzyni.

Zdjęcie

Skrzynia automatyczna /Motor

Udział samochodów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów rośnie zarówno w przypadku rynku pierwotnego (w latach 2001-2013 wzrósł w Europie z 13 do 21%), jak i rynku wtórnego (obecnie w serwisie ogłoszeniowym OtoMoto automaty stanowią 21% ofert).

Zmieniają się też same skrzynie: powolne, 3- i 4-biegowe automaty kojarzą się dziś głównie z youngtimerami. Współczesne przekładnie automatyczne mają 5, 6, 7, a nawet i 10 biegów, a wyposażone w nie samochody pod względem osiągów i zużycia paliwa często przebijają odpowiedniki ze skrzynią manualną.

Reklama

Nowa metoda naprawy automatów

Do niedawna usterka konwertera automatu oznaczała wydatki sięgające kilku tysięcy złotych. Dziś element ten można zregenerować zaoszczędzając znaczną kwotę. czytaj więcej

D i w drogę

Dwie podstawowe zasady dotyczące samochodów ze wszystkimi rodzajami skrzyń automatycznych (klasycznych, z przekładnią hydrokinetyczną, bezstopniowych oraz zautomatyzowanych) brzmią: tryb jazdy w przód lub bieg wsteczny włączamy zawsze, gdy samochód stoi nieruchomo (a nie podczas toczenia się), a w trakcie jazdy nie przełączamy na luz (N). Dotyczy to również stania w korku - z jednej strony częste rozłączanie napędu przyspiesza zużycie elementów skrzyni, z drugiej zwyczajnie nie ma potrzeby "mieszania" drążkiem. Pozycja N służy do przejścia z trybu jazdy w przód i tył oraz np. wjechania na lawetę.

Wiele automatów nie przepada też za agresywnym stylem jazdy - mają trudności z przenoszeniem wysokiego momentu obrotowego (np. Mercedes S 400 CDI W220) lub znoszeniem długotrwałej jazdy autostradowej na wysokich obrotach (starsze auta z Ameryki Płn.).

Ograniczone holowanie

Jeśli o lawecie mowa - to najlepszy sposób na przemieszczenie samochodu z automatem w razie awarii. Możliwości holowania są tu ograniczone, a niekiedy jest to całkowicie zabronione (niektóre auta z CVT).

Uważać trzeba również na zbyt ciężki bagaż czy przyczepę. Przed zakupem warto sprawdzić dopuszczalne masy holowania, bo w przypadku niektórych modeli z automatem producenci w ogóle nie dopuszczają takiej możliwości (np. Fabia II RS, wiele hybryd).

Nie olewać oleju

Kluczowe dla trwałości przekładni jest przestrzeganie interwałów serwisowych: olej należy wymieniać co 60 tys. km lub co 5 lat, a w przypadku jazdy po mieście - nawet co 40 tys. km (także w autach, w których teoretycznie oleju się nie wymienia). Warto upewnić się, czy mechanicy dobrali środek zgodny z zaleceniami producenta.

EKSPLOATACJA SAMOCHODU Z KLASYCZNYM AUTOMATEM

Tych zasad należy przestrzegać

  • Rozgrzewanie skrzyni - przy uruchamianiu na zimno warto odczekać kilkadziesiąt sekund przed ruszeniem z miejsca, a przed osiągnięciem temperatury eksploatacyjnej unikać gwałtownych przyspieszeń i wysokich obrotów.
  • Dobór oleju - do nowszych skrzyń zalecane są konkretne typy oleju, czasami trzeba je sprowadzać np. z USA - nie wolno tego ignorować.
  • Samochody z automatem nie są przystosowane do długotrwałego holowania na kołach - w razie awarii najlepiej wezwać pomoc drogową lub sprawdzić zalecenia w instrukcji; przyjmuje się, że dozwolone jest holowanie przez 10-20 km, do 40 km/h, najlepiej z włączonym silnikiem.

Zdjęcie

Holowanie - wyłącznie na krótkim dystansie, gdy nie ma możliwości przewiezienia auta na lawecie. /Motor
Holowanie - wyłącznie na krótkim dystansie, gdy nie ma możliwości przewiezienia auta na lawecie.
/Motor

Tego nie wolno robić

  • Wybierać pozycji jazdy w przód lub w tył, gdy samochód jeszcze się toczy.
  • Wrzucać luzu (N) podczas jazdy - powoduje to gwałtowną utratę ciśnienia smarowania, może też doprowadzić do zgaśnięcia silnika i braku wspomagania hamulców.
  • Zostawiać auta na wzniesieniu bez hamulca pomocniczego - parkowanie na wzniesieniu bez "ręcznego" obciąża skrzynię; po zaparkowaniu najpierw zaciągamy hamulec pomocniczy, później przestawiamy dźwignię biegów w pozycję P.
  • Ruszać agresywnie z przytrzymaniem hamulca lewą stopą (nie dotyczy procedur startowych).
  • Obciążać samochodu ponad dopuszczalną ładowność lub ciągnąć zbyt ciężką przyczepę.

Zdjęcie

Skrzynie automatyczne są wrażliwe na przeładowanie auta lub holowanie zbyt ciężkiej przyczepy. /Motor
Skrzynie automatyczne są wrażliwe na przeładowanie auta lub holowanie zbyt ciężkiej przyczepy.
/Motor

Zdjęcie

Automaty nie lubią wyjeżdżania z zaspy i poślizgu kół. Najlepiej zblokować wtedy 1. bieg. /Motor
Automaty nie lubią wyjeżdżania z zaspy i poślizgu kół. Najlepiej zblokować wtedy 1. bieg.
/Motor

EKSPLOATACJA AUTA Z CVT

Tego należy przestrzegać

  • Płynne ruszanie - podobnie jak klasyczne automaty, skrzynie CVT są wrażliwe na agresywne ruszanie z miejsca i przegrzanie, do którego może dojść np. gdy samochód zakopie się w błocie lub śniegu.

Tego nie wolno robić

  • Przełączać na luz w czasie jazdy.
  • Holowanie - producenci aut z CVT często w ogóle go zabraniają.
  • Wspomagać się gazem na wzniesieniu - aby nie cofać się przy podjeżdżaniu pod górę, należy trzymać hamulec, a nie łagodnie wciskać gaz.

Zdjęcie

W CVT podczas jazdy nie należy włączać luzu. Do hamowania silnikiem służą tu "wirtualne" przełożenia lub tryb B. /Motor
W CVT podczas jazdy nie należy włączać luzu. Do hamowania silnikiem służą tu "wirtualne" przełożenia lub tryb B.
/Motor

EKSPLOATACJA AUTA Z DSG

Tego należy przestrzegać

  • Wymiana oleju - skrzynie DSG są wrażliwe na stan środka smarnego, dlatego należy pilnować regularnych wymian (zazwyczaj co 60 tys. km).
  • W korkach warto unikać dłuższego toczenia się bez gazu lub ręcznie wybrać w tym celu 1. bieg - zmniejsza to obciążenie skrzyni.

Zdjęcie

Zasady obsługi DSG nie różnią się od innych automatów. Kluczowe dla żywotności skrzyni są regularne wymiany oleju. /Motor
Zasady obsługi DSG nie różnią się od innych automatów. Kluczowe dla żywotności skrzyni są regularne wymiany oleju.
/Motor

Tego nie wolno robić

  • Przeciążać auta i holować ciężar ponad zalecenia producenta.

ZAKUP SAMOCHODU Z AUTOMATEM - NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ

Niepokojące objawy mogące sygnalizować awarię skrzyni

  • Poślizg przy zmianie biegu - podczas jazdy należy obserwować obrotomierz - przy zmianie biegów w górę obroty silnika nie powinny wzrastać.
  • Wibracje - na postoju lub przy zmianie biegów nie powinny występować żadne silne wibracje z układu napędowego.
  • Opóźnienie przy załączaniu napędu - po wybraniu D lub R napęd powinien załączyć się bez zbędnej zwłoki.
  • Wycieki - przed zakupem należy obejrzeć podwozie w poszukiwaniu śladów wycieków i uszkodzeń obudowy.

Zdjęcie

Przed zakupem warto obejrzeć spód auta w poszukiwaniu wycieków. /Motor
Przed zakupem warto obejrzeć spód auta w poszukiwaniu wycieków.
/Motor
  • Skrzynia zaczyna "gubić" biegi po rozgrzaniu - jazdę próbną używanym autem z automatem warto odbyć na dłuższym dystansie i sprawdzić działanie skrzyni na zimno i po rozgrzaniu.
  • Zapach spalenizny z oleju - przy oględzinach warto sprawdzić poziom oleju w skrzyni (o ile jest taka możliwość); zazwyczaj robi się to po rozgrzaniu, olej nie powinien pachnieć spalenizną.

Zdjęcie

Przy okazji oględzin należy sprawdzić poziom oleju (o ile jest taka możliwość) - zazwyczaj robi się to po rozgrzaniu. /Motor
Przy okazji oględzin należy sprawdzić poziom oleju (o ile jest taka możliwość) - zazwyczaj robi się to po rozgrzaniu.
/Motor
  • Błędy komputera - nie wolno ignorować lampki sygnalizującej błąd skrzyni; warto sprawdzić jego kod i zweryfikować powód w ASO lub internecie.

Zdjęcie

Wymiana oleju musi być udokumentowana, a jego typ - zgodny z zaleceniami. /Motor
Wymiana oleju musi być udokumentowana, a jego typ - zgodny z zaleceniami.
/Motor

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 36/2016

Przewodnik po automatach – EKSPLOATACJA

Samochód z automatem bez tajemnic – PORADY

Kupujemy samochód z automatem – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Skrzynia biegów

Zobacz również

  • Wymieniaj z głową

    Czasami na zalecenia producenta lub ASO trzeba spojrzeć krytycznie. Oto sytuacje, w których zmiana częstotliwości wymiany jest korzystna. więcej