Innowacje w motoryzacji

Piątek, 8 grudnia 2017 (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Wyjaśniamy zasady działania wybranych podzespołów auta.

Zdjęcie

Jak to działa /Opel

Nowatorskie rozwiązania w motoryzacji coraz szybciej trafiają do seryjnych modeli. Oto kilka z nich, które można znaleźć w samochodach spotykanych na naszych drogach.

WYTWORNICA DŹWIĘKU WYDECHU

Zdjęcie

Wytwornica dźwięku wydechu /Motor

Rozwiązanie to stosuje wiele marek, od VW zaczynając, poprzez Audi, BMW, Lexusa i Porsche, na Ferrari kończąc. Sposobów na zmianę dźwięku wydechu i symulowanie bardziej "rasowego" brzmienia jest wiele.

Reklama

Wytwornica dźwięku Audi Sound Actuator, stosowana w sportowych wersjach (np. SQ7), wykorzystuje dwa specjalnej konstrukcji głośniki umieszczone w komorach rezonansowych przy tłumiku końcowym. Dźwięk jest modulowany w zależności od obrotów i obciążenia. Dzięki temu wysokoprężny silnik imituje dźwiękiem silnik benzynowy. W wybranych modelach system jest montowany seryjnie, bez dopłaty.

GŁOWICA BEZKOLEKTOROWA

Zdjęcie

głowica bezkolektorowa /Motor

To rozwiązanie stosowane obecnie w większości silników Hondy, ale także między innymi w wielu jednostkach Audi-VW. Aby przyspieszyć nagrzewanie silnika (ekologia) i ograniczyć straty cieplne (zużycie paliwa), kolektor wydechowy jest coraz częściej integrowany z głowicą, z której spaliny wychodzą jednym otworem (zwykle bezpośrednio do turbosprężarki).

AKUMULATOR TYPU AGM (ABSORBENT GLASS MAT)

Zdjęcie

Akumulator Varta Silver AGM 70 Ah (760 A) kosztuje ok. 580 zł, podczas gdy Vartę Blue 70 Ah (630 A) można kupić za 325 zł. /Motor
Akumulator Varta Silver AGM 70 Ah (760 A) kosztuje ok. 580 zł, podczas gdy Vartę Blue 70 Ah (630 A) można kupić za 325 zł.
/Motor

Akumulatory AGM stosowane są w wielu samochodach z systemem Start-Stop lub z odzyskiem energii przy hamowaniu (np. wszystkie BMW po 2007 r.). Główną różnicą w stosunku do akumulatorów tradycyjnych jest uwięzienie elektrolitu w macie szklanej (stąd nazwa). To zapewnia stały kontakt elektrolitu z płytami i umożliwia wysokowydajną pracę w dowolnej pozycji. Elektrolit nie przejawia tendencji do wyparowywania, co znacząco wydłuża trwałość.

Z zasady akumulatory AGM mają lepsze parametry elektryczne, są dobrze przystosowane do pracy cyklicznej (start-stop) i odporne na głębokie rozładowania, typowe dla systemów z odzyskiem energii.

CENTRALNY DYFERENCJAŁ

Zdjęcie

centralny dyferencjał /Motor

Pozostał już w nielicznych modelach z napędem na cztery koła, ale zdecydowanie uchodzi za najbardziej wyrafinowany sposób rozdziału napędu na dwie osie.

Od lat Audi stosuje w wielu modelach quattro centralny dyferencjał typu śrubowego, a więc wywodzący się z rozwiązania o nazwie Torsen. Wykorzystywana jest tam przekładnia planetarna z dodatkowymi tarczkami ciernymi, spełniającymi funkcję samoczynnej blokady wewnętrznej. W uproszczeniu można przyjąć, że napęd ze skrzyni biegów wchodzi na koszyk satelitów, z którego kołem koronowym wychodzi na oś tylną, a słonecznym na oś przednią. Stosunek liczb zębów obu kół odpowiada za naturalny rozkład momentów (np. 40/60), a geometria uzębień satelitów w połączeniu z podkładkami ciernymi umożliwia samoczynną zmianę tego rozkładu w zależności od różnic przyczepności kół.

MATRYCOWE ŚWIATŁA GŁÓWNE

Zdjęcie

światła matrycowe /Motor

Stosowane są między innymi w wybranych modelach Audi (Digital Matrix Light), Mercedesa (Multibeam LED) czy Opla (IntelliLux). Ten typ oświetlenia pozwala wycinać część plamy świetlnej tak, aby zminimalizować ryzyko oślepiania jadących z naprzeciwka. Uzyskiwane jest to poprzez wygaszenie wybranych diod LED w układzie świetlnym. Pole przed samochodem jest monitorowane czujnikiem, który pozwala na określanie pozycji innych uczestników ruchu.

E-TURBO

Zdjęcie

E-turbo /Motor

W zasadzie nie występuje tu turbina, więc właściwie należałoby e-turbo nazywać w zasadzie elektrycznym kompresorem. W stosunku do zwykłej turbosprężarki rozwiązanie to różni się zastosowaniem silnika elektrycznego w miejsce turbiny. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie ciśnienia doładowania już przy niskich prędkościach obrotowych silnika.

Rozwiązanie stosowane jest w modelu Audi SQ7 niezależnie od dwóch klasycznych turbosprężarek. Jego użycie możliwe było z racji występowania w tym modelu instalacji 48 V, która zapewnia odpowiednią moc prądu, niezbędną do sprawnego działania kompresora.

Ilustracje: producenci; "Motor" 29/2017

Systemy wspomagające - jak działają i za które warto dopłacić – TECHNIKA

Filtry sadzy także do silników benzynowych – EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady motoryzacyjne

Zobacz również