Skuteczne sposoby na zaparowane szyby

Poniedziałek, 19 marca (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Szczególnie zimą, ale także wiosną i jesienią, problem notorycznie zaparowanych szyb dotyka wiele aut. Podpowiadamy, jak walczyć z tą przypadłością.

Zdjęcie

parowanie szyb /Motor

Jeżeli w powietrzu znajdującym się w samochodzie krąży dużo wilgoci, to w zetknięciu z zimną powierzchnią szyby może dochodzić do jej kondensacji. Dzieje się tak, gdy temperatura wewnątrz auta jest blisko tzw. punktu rosy, a więc zjawisko pojawia się głównie, gdy we wnętrzu auta jest relatywnie zimno. Jeżeli problem utrzymuje się przez dłuższy czas w trakcie jazdy, to warto sprawdzić, czy nie przyczynia się do tego wilgoć nagromadzona w aucie.

Pierwszy winowajca

Reklama

Zabrudzony i nierzadko przemoczony filtr kabinowy to jeden z podstawowych czynników mających wpływ na nagromadzenie się wilgoci we wnętrzu samochodu. Nawet producenci nie zalecają częstszej wymiany tego filtra niż raz na dwa lata i stąd wielu kierowcom zdarza się do niego zaglądać nie częściej niż co kilka lat. W efekcie na wlocie powietrza do układu przewietrzania tkwi element przypominający w działaniu mokrą szmatę.

Jeżeli nie pamiętamy, kiedy wymieniany był filtr kabinowy, warto zacząć właśnie od jego zmiany na nowy. Warto dopłacić za filtr z węglem aktywowanym, który bardzo skutecznie usuwa nieprzyjemne zapachy. Wymiana zwykle nie jest trudna, przy czym czasami wymaga użycia podstawowych narzędzi. W zależności od modelu, filtr umieszczony jest albo w podszybiu i dostępny od strony komory silnikowej, albo w desce rozdzielczej z dostępem od strony schowka po stronie pasażera. Filtr najlepiej wymieniać właśnie przed zimą, gdy nagromadzone jest w nim sporo liści i gnijących pyłków roślin.

Co gromadzi wilgoć

Innym powodem ciągłego parowania szyb może być zaleganie wilgoci we wnętrzu. Paradoksalnie najczęściej powodem tego jest... brud w aucie. Kurz i piasek skutecznie akumulują wilgoć i dlatego jej usuwanie warto zacząć właśnie od dokładnego posprzątania i odkurzenia wnętrza.

W wielu egzemplarzach aut, szczególnie tych starszych niż 10 lat, pojawiają się regularne przecieki wody do wnętrza. Spływa ona po słupkach i gromadzi się na podłodze, pod tapicerką. Najczęstsze miejsca powstawania nieszczelności to okolice szyb, uszczelki drzwiowe oraz chwyt powietrza z podszybia. Często podejrzane są też zablokowane odpływy wody z szyberdachu oraz podszybia, powodujące przelewanie się wody górą. Wykrycie tych miejsc wymaga nieco nakładu pracy: jedna osoba leje wodą po podejrzanych punktach, a druga obserwuje przecieki wewnątrz.

ZAPAROWANE SZYBY: CO WARTO SPRAWDZIĆ

DROŻNOŚĆ ODPŁYWU WODY

Zdjęcie

podszybie /Motor

Zanieczyszczenie odpływów pod podszybiem to jedna z częstszych przyczyn parowania szyb - gromadząca się woda przez filtr kabinowy może dostać się do wnętrza. Warto usunąć zgromadzony brud.

STAN FILTRA KABINOWEGO

Zdjęcie

filtr kabinowy /Motor

Zapchany, zawilgocony filtr przeciwpyłkowy to najczęstsza przyczyna parowania szyb, nawet przy włączonej klimatyzacji. Warto regularnie go kontrolować i w razie potrzeby (a najlepiej raz do roku) wymieniać. Operacja nie jest trudna - lokalizację i procedurę wymiany można znaleźć na stronach internetowych producentów filtrów. Sam filtr kosztuje kilkadziesiąt złotych.

Lokalizacja filtra kabinowego

PODSZYBIE

m.in.: Audi A3 I, Skoda Octavia I, VW Golf VI, BMW serii 3 E46, Ford Focus I, Ford Mondeo III, Opel Vectra C

ZA SCHOWKIEM PASAŻERA

m.in.: Renault Laguna II, Toyota Yaris I i II

POD SCHOWKIEM PASAŻERA

m.in.: Fiat Grande Punto, Opel Astra II, Renault Megane II, Renault Scenic, Skoda Fabia I, VW Polo 9N, Skoda Octavia II, VW Golf V, Toyota Corolla IX, Volvo S80

W OKOLICY PEDAŁU GAZU

m.in.: Citroen C5 I, Ford Focus, Peugeot 407

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Magdziak, archiwum; "Motor" 49/2017

Wymiana filtra kabinowego – PORADY

20 typowych błędów kierowców – EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady motoryzacyjne

Zobacz również

  • Jak przedłużyć życie DPF-u

    Wymiana filtra cząstek stałych może kosztować kilka tysięcy złotych, jego regeneracja – kilkaset. Wydatków można jednak uniknąć, a przynajmniej odłożyć je w czasie. więcej