ViaToll nie tylko dla TIR-ów. Sprawdź, czy też musisz płacić

Niedziela, 12 listopada (21:40)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Większe samochody osobowe jadące z cięższą przyczepą muszą płacić za ViaToll. Brak urządzenia ViaBox skończy się wysoką karą.

Zdjęcie

ViaToll /Motor

Od roku 2011 na wielu drogach krajowych, ekspresowych i autostradach funkcjonuje system elektronicznego poboru opłat za przejazdy samochodami o masie DMC powyżej 3,5 tony. Jako kierowcy aut osobowych możemy tego nawet nie zauważać, ale są sytuacje, w których i nas może objąć obowiązek opłaty. To jazda cięższym samochodem osobowym z przyczepą, gdy łączna masa DMC zestawu przekracza 3,5 tony.

Co ważne, nie liczy się aktualny ciężar, tylko wartości teoretyczne, odczytane z dowodów rejestracyjnych holownika i przyczepy. Tak więc SUV-em z większą przyczepą "podchodzimy" pod ViaToll.

Reklama

Cytat

Nawet gdy jedziesz z pustą przyczepą i nie masz ViaBoxa – grozi ci kara 500 zł

Kto to sprawdzi?

Ryzyko kontroli przez patrol Inspekcji Transportu Drogowego jest w przypadku auta osobowego małe. Ale system poboru opłat sam rejestruje wjazd samochodów na płatne odcinki za pomocą kamer i czujników laserowych.

To, czy w danym przypadku konieczna jest opłata, weryfikuje się automatycznie poprzez odczytanie danych z bazy CEPiK.

Jak to działa?

Do wnoszenia opłat ViaToll musimy w jednym z punktów obsługi klienta wypożyczyć urządzenie ViaBox (kaucja 120 zł). Następnie, koniecznie jeszcze przed podróżą, trzeba doładować konto. Można to zrobić albo w punkcie obsługi, albo internetowo. Podczas jazdy zestawem powyżej 3,5 tony urządzenie trzeba mieć zawieszone na przedniej szybie. Przejazd pod bramką skutkuje pobraniem opłaty, czemu towarzyszy charakterystyczny dźwięk urządzenia. Za przejazd autem Euro 5 pomiędzy Warszawą a Wrocławiem zapłacimy 68 zł w jedną stronę.

Wysokie kary za brak

Do roku 2014 obowiązywały absurdalnie wysokie kary za przejazd bez opłaty. Obecnie kara wynosi 500 zł za każdą dobę i nie ma sposobu na odwołanie się od niej, gdy zapomnimy o urządzeniu.

TO MUSISZ WIEDZIEĆ O ViaToll

ViaToll dotyczy auta osobowego, jeżeli holuje przyczepę, z którą masa całego zestawu przekracza 3500 kg. Tak będzie w przypadku busa czy dużego SUV-a, ale także cięższych aut osobowych np. z przyczepą kempingową, konną czy lawetą.

Zdjęcie

przyczepa do przewozu koni /Motor

Opłaty ViaToll:

  • wymagają auta osobowe z przyczepą gdy łączna masa zestawu przekracza 3500 kg
  • wynikają z mas DMC z dowodów rejestracyjnych, a nie aktualnego załadunku
  • zależą od spełnianej przez samochód normy Euro
  • wymagają montażu urządzenia ViaBox w aucie i zasilenia konta odpowiednią kwotą
  • obowiązują na autostradach, drogach ekspresowych i wybranych drogach krajowych

Kara za brak opłaty ViaToll:

  • wynosi 500 zł za każdą dobę jazdy
  • naliczana jest automatycznie przez system bramek, ale może być także nałożona przez patrol ITD
  • jest nieodwołalna i ściągana nawet przez komornika
  • jest naliczana właścicielowi auta, a nie kierowcy

Zdjęcie

KARA 500 ZŁ ZA BRAK VIATOLL Jest naliczana automatycznie, przez system bramek i kamer, ale może ją też nałożyć patrol ITD. /Motor
KARA 500 ZŁ ZA BRAK VIATOLL Jest naliczana automatycznie, przez system bramek i kamer, ale może ją też nałożyć patrol ITD.
/Motor

UWAŻAJ, TU ŁATWO O POMYŁKĘ

Moduły ViaBox dostępne są w punktach obsługi na wybranych stacjach. Tam też można opłacić konto. Uwaga, takich punktów jest bardzo mało. Są one wypisane na stronie www.viatoll.pl. Kara 500 zł za brak ViaToll naliczana jest za dobę do godz. 24. Jadąc przez noc zapłacimy więc już 1000 zł.

Zdjęcie

Dla ViaToll nie ma znaczenia, czy przyczepa jest pusta czy pełna. Liczy się DMC z systemu CEPiK. /Motor
Dla ViaToll nie ma znaczenia, czy przyczepa jest pusta czy pełna. Liczy się DMC z systemu CEPiK.
/Motor

Zdjęcie

Jadąc bez przyczepy, trzeba zdjąć ViaBox i schować go do specjalnej torebki. Inaczej będzie nam naliczać opłaty. /Motor
Jadąc bez przyczepy, trzeba zdjąć ViaBox i schować go do specjalnej torebki. Inaczej będzie nam naliczać opłaty.
/Motor

Tekst: Marcin Klonowski; Zdjęcia: Paweł Tyszko, archiwum; "Motor" 22/2017

Z przyczepą za pan brat – PORADY

Awaria na autostradzie – RUCH DROGOWY

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady motoryzacyjne

Zobacz również

  • Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

    W nowszych generacjach modeli sprzęgło z prostego elementu zamieniło się w zespół kosztujący nawet 10-krotnie więcej niż kiedyś. więcej