Zmiany w testach spalania

Wtorek, 27 marca (16:40)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Obowiązuje już nowy sposób mierzenia fabrycznego zużycia paliwa: cykl pomiarowy WLTP. Zastępuje on stary cykl NEDC.

Zdjęcie

testy spalania /Motor

Od lat narzekano na to, że fabryczne testy zużycia paliwa za bardzo odbiegają od rzeczywistych warunków jazdy. Cykl pomiarowy NEDC, opracowany w 1992 r, a mający swoje korzenie jeszcze w latach 60., zupełnie nie przystawał do dzisiejszych warunków. W końcu nadeszła zmiana: od 1 września 2017 r. wszystkie nowo wprowadzane modele obowiązuje nowy cykl pomiarowy WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Dokładnie rok później procedura obejmie wszystkie nowe auta i cykl NEDC powoli odejdzie do historii.

Bardziej realne warunki

Reklama

Przez wiele ostatnich lat w całej Europie ośrodki zajmujące się badaniami homologacyjnymi zbierały dane dotyczące ruchu i emisji spalin. Na autach uczestniczących w normalnym ruchu drogowym zamontowana była aparatura pomiarowa i w oparciu o wiele tysięcy pomiarów stworzono nowy cykl pomiarowy. Schemat WLTP zdecydowanie bardziej przystaje warunkom dzisiejszego ruchu drogowego.

Nadal na hamowni

Badanie zużycia paliwa oraz emisji spalin nadal odbywa się na hamowni, natomiast zmieniły się warunki testu. Nowe badanie trwa 30 minut zamiast 20, średnia prędkość wzrosła o 37%, cykl zawiera cztery fazy o różnej dynamice, a udział jazy miejskiej i pozamiejskiej wynosi, odpowiednio, 52% i 48%. Poza tym zmieniło się wiele innych czynników (masa samochodu, sposób badania na hamowni, temperatura itp.). Niezależnie od testu WLTP wykonywanego na hamowni przeprowadzane będą także badania w warunkach drogowych RDE (Real Driving Emissions), które mają potwierdzić poziomy emisji zmierzone w WLTP i wyeliminować możliwość oszustw.

Dwa wyniki spalania?

Przez rok w danych technicznych mogą się pojawiać dwa wyniki zużycia paliwa: stare, według NEDC i nowe, według WLTP. Te nowe są przeciętnie o kilkanaście procent wyższe i bardziej odpowiadają temu, czego możemy doświadczyć w normalnym ruchu.

CO SIĘ ZMIENIA W TESTACH ZUŻYCIA PALIWA

Zdjęcie

zmiany w testach zużycia paliwa /Motor

KIEDY WCHODZĄ KOLEJNE ZMIANY W TESTACH ZUŻYCIA PALIWA

od 1 września 2017Nowo wprowadzane modele muszą mieć zużycie podawane wg WLTP
od 1 września 2018Wszystkie nowe auta muszą mieć wyniki wg WLTP
od 1 stycznia 2019Wszystkie auta sprzedawane przez dealerów muszą mieć wyniki wg WLTP

JAK BARDZO ZMIENIAJĄ SIĘ FABRYCZNE WYNIKI ZUŻYCIA PALIWA

BMW X6
3.0d xDrive

Zdjęcie

bmw x6 /Motor

NEDC: 5,9 l/100 km
WLTP: 6,9 l/100 km +17%

OPEL MOKKA X
1.6 Ecotec 115

Zdjęcie

Opel Mokka X /Motor

NEDC: 6,6 l/100 km
WLTP:
8,2 l/100 km +24%

PEUGEOT 308 SW
1.2 PureTech 130

Zdjęcie

Peugeot 308 /Motor

NEDC: 4,8 l/100 km
WLTP:
5,3 l/100 km +12%

VOLVO XC60
2.0 D4 AWD

Zdjęcie

volvo xc60 /Motor

NEDC: 5,0 l/100 km
WLTP:
5,4 l/100 km +8%

VOLVO XC90
2.0 D5 AWD Geartronic

Zdjęcie

volvo  xc90 /Motor

NEDC: 5,6 l/100 km
WLTP:
6,5 l/100 km +16%

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: producenci, archiwum; "Motor" 48/2017

Filtry sadzy także do silników benzynowych – SILNIK

Poznaj przyczyny włączenia się kontrolki "check engine" i... nie panikuj – PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Porady motoryzacyjne

Zobacz również