Audi A8 D4 - aluminiowe cacko z Ingolstadt

Poniedziałek, 22 lutego 2010 (08:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Audi wyraźnie określiło kierunek, w którym nastąpił rozwój topowego modelu A8 – nawet super luksusowa limuzyna ma być oszczędna i przyjazna środowisku.

Zdjęcie

Nadwozie A8 wykonano z 13 gatunków aluminium. Efekt? Topowa wersja waży zaledwie 1835 kg. /Audi
Nadwozie A8 wykonano z 13 gatunków aluminium. Efekt? Topowa wersja waży zaledwie 1835 kg.
/Audi

Piętnaście lat temu Audi zaprezentowało swój pierwszy model wykonany w aluminiowej technologi ASF (Audi Space Frame). Dzięki temu pierwsza generacja A8 oszczędzała aż 40% masy nadwozia, co pozwalało jej przy podobnej mocy silnika dysponować lepszymi osiągami niż Mercedes S czy BMW 7.

Nowy model A8, zaprezentowany w grudniu 2009 r., dzięki aluminiowej konstrukcji (współczynnik oporu aerodynamicznego zaledwie 0,26) oraz zmianom wprowadzonym w układach napędowych, ma być aż o 22% oszczędniejszy niż poprzednik. Samochód początkowo będzie dostępny z dwoma silnikami: benzynowym 4.2 FSI o mocy 372 KM oraz turbodieslem 4.2 TDI o niewiele mniejszej mocy 350 KM. W dalszej kolejności pojawią się też jednostki 3.0 TDI w dwóch wariantach mocy (204 i 250 KM). W modelu 3.0 TDI 204 KM średnie zużycie paliwa ma wynosić zaledwie 6 l/100 km. Jako ciekawostkę można podać, iż każdy A8 ma układ odzysku energii podczas hamowania (jest magazynowana w akumulatorze), co obniża zużycie paliwa, szczególnie w jeździe miejskiej. Sterowany komputerem układ chłodzenia pozwala szybciej dogrzewać silnik na krótkich dystansach. Przykładowo gdy silnik jest zimny, nie pracuje w ogóle pompa wodna, co daje zysk w postaci 3% redukcji zużycia paliwa. Większość z modyfikacji wprowadzonych w jednostkach napędowych ma właśnie sprzyjać ograniczeniu zużycia paliwa.

Napęd z silnika jest w każdej wersji przenoszony na cztery koła poprzez 8-biegową skrzynię typu Tiptronic. Charakterystyka centralnego mechanizmu różnicowego typu Torsen jest dobrana tak, że w normalnych warunkach 60% momentu obrotowego kierowane jest na tylną oś.  Przy zmianach przyczepności rozkład momentów może przyjmować wartości od 60:40 do 20:80 (przód:tył).

Na życzenie, w tylnej osi może być zamontowany aktywny dyferencjał, płynnie zmieniający rozkład momentów pomiędzy kołami. Przy ekstremalnych różnicach przyczepności  jest on w stanie przekierować prawie cały moment na jedno koło. To rozwiązanie jest standardem w wersji 4.2 TDI. Za dopłatą można zamówić układ kierowniczy o dynamicznie zmiennym przełożeniu.

Samochód na życzenie wyposażany jest w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Kompresor znajduje się w tylnej części auta i napełnia zasobnik (5,8 l) pod ciśnieniem 18 barów. Powietrze pompowane do kolumn zawieszenia zmienia prześwit nadwozia. Niezależnie regulowana jest też sztywność tłumienia. Podczas jazdy autostradowej nadwozie obniża się samoczynnie o 20 mm, jednocześnie kierowca może przejąć kontrolę nad pracą zawieszenia, wybierając jeden z trybów: "comfort" lub "sport".

Dużo wysiłku włożono w zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Podczas jazdy nocnej kierowcy pomaga system noktowizyjny, który kontroluje przestrzeń przed samochodem. Kamera podczerwieni ma zasięg większy niż światła i potrafi "wyłowić" np. pieszego na jezdni. Specjalny komputer analizuje obraz i jeżeli pieszy znajdzie się na pasie drogi - alarmuje o tym kierowcę. Samochód posiada oczywiście ACC czyli aktywny tempomat, który kontroluje z wykorzystaniem radaru odległość od auta poprzedzającego. Dotąd niewielu producentom udawało się skonstruować ACC, który byłby sprawny przy prędkościach rzędu 200 km/h. W Audi A8 system działa aż do 250 km/h. Co ważne, aktywny tempomat A8 działa aż do zatrzymania samochodu (jazda stop&go).

System Side Assist kontroluje przestrzeń w tzw. martwym polu lusterek bocznych i ostrzega kierowcę przed zmianą pasa, jeżeli z tyłu zbliża się inny pojazd na "kursie kolizyjnym". Ponadto samochód ma czujniki Lane Assist, które wibracjami w kierownicy ostrzegają przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.

Reklama

Zdjęcie

22 diody odpowiadają za światła do jazdy dziennej, 22 - za kierunkowskazy, 10 dużych diod - za światła mijania, a 2 duże diody - za światła długie.
/Audi

Reflektory w technice LED
W Audi A8 można wybrać jeden z dwóch rodzajów przednich reflektorów: ksenon i LED lub w pełni LED-owy. Ten drugi typ realizuje funkcje świateł drogowych i mijania przy wykorzystaniu potężnych diod LED. Ich wysoka temperatura barwowa (5500 K) jest bliska barwie światła dziennego, w którym oko ludzkie pracuje najsprawniej. Jednocześnie technika LED pozwala obniżyć zużycie energii: lampy główne pobierają jedynie 40 W mocy. W dolnej części reflektora umieszczone są inne diody LED, odpowiadające za dodatkowe funkcje oświetlenia.

Usatysfakcjonowani będą miłośnicy wysokiej jakości systemów audio. Marka "Bang&Olufsen" mówi sama za siebie. Jeżeli dodamy do tego możliwość wyboru jednego z trzech kolorów podświetlenia wnętrza czy kompozytowe szyby, obniżające poziom hałasu nawet o 6 dB, to trzeba przyznać, że nowe A8 może odpowiadać najbardziej wymagającym.

Marcin Klonowski

Artykuł pochodzi z kategorii: Technika

Zobacz również