Jaki napęd jest lepszy?

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Czy uparte trwanie niektórych producentów przy klasycznym, tylnym układzie napędowym ma jeszcze jakiś sens? A może to już tylko jedna z niewielu możliwości, by zaakcentować wyjątkowości modelu?

Zdjęcie

W modelach z klasycznym napędem (po prawej) konstrukcja tylnej osi zajmuje sporo miejsca. Dlatego w mniejszych autach rozpowszechnił się efektywniejszy pod tym względem napęd przedni. /Motor
W modelach z klasycznym napędem (po prawej) konstrukcja tylnej osi zajmuje sporo miejsca. Dlatego w mniejszych autach rozpowszechnił się efektywniejszy pod tym względem napęd przedni.
/Motor

Na pytanie o najlepszy układ napędowy zdecydowana większość kierowców odpowie: na cztery koła. Jednak zarówno z punktu wiedzenia kosztów produkcji, jak i ekonomiki korzystniejszy jest napęd na jedną oś. No właśnie, ale którą?

Koszty i sprawność

Reklama

Koszty wytwarzania samochodu z przednim układem napędowym są nieporównywalnie niższe niż auta z klasycznym napędem (silnik z przodu, napędzane koła tylne). Nie tylko jest tu znacznie mniej części (brak wału napędowego z przegubami, tylnego mostu itp.), ale również sam montaż na taśmie produkcyjnej jest szybszy (w jednym podejściu montuje się zespół napędowy i przednie zawieszenie). W tej kategorii przedni napęd jest zatem bezkonkurencyjny.

Ponieważ przy przednim układzie napędowym silnik, skrzynia biegów i półosie pracują w jednej osi, zamiast skomplikowanej przekładni kątowej wystarczy zwykła, walcowa przekładnia główna. Taki zwarty, przednionapędowy zestaw jest tańszy, ale również sprawniejszy. Po prostu, mniej mocy tracone jest na drodze pomiędzy silnikiem, a kołami. W praktyce oznacza to więc niższe zużycie paliwa. Jeżeli do tego dodać jeszcze mniejszą o kilkadziesiąt kg masę, to już wiadomo dlaczego żaden samochód z tylnym napędem nie może się równać ekonomiką z modelem przednionapędowym.

Cytat

Przedni napęd znacznie obniża koszty produkcji

Przyjmuje się, że granica sensowności stosowania przedniego napędu to około 250 KM. Zauważmy bowiem, że każdemu mocniejszemu dodaniu gazu towarzyszy unoszenie się przedniej części auta i dociążanie kół tylnych. Z punktu widzenia praw fizyki korzystniejszy jest zatem napęd tylny. Niezdarność zbyt mocnych samochodów z przednim napędem widać szczególnie na ostrych wirażach przy umiarkowanej prędkości. Ciężki przód często nie chce reagować na ruch kierownicą. Dlatego też mocne auta tylnonapędowe zwykle okazują się zwinniejsze niż przednionapędowe.

Bezpieczeństwo

Napęd 4x4 - jak to działa?

Kwestie związane z napędem na cztery koła często budzą kontrowersje. Częściowo winę za to ponoszą sami producenci, publikując materiały reklamowe o treści nie zawsze zgodnej z prawami fizyki. czytaj więcej

Podczas codziennej jazdy kierowca raczej nie odczuwa różnic pomiędzy klasycznym, a przednim układem napędowym. Znaczące różnice pojawiają się jednak, gdy gwałtownie pogorszy się przyczepność kół do jezdni. Wtedy w autach z tylnym układem napędowym zaczyna pojawiać się naturalna tendencja do niestateczności. Zarzucanie tyłem, choć jest w rzeczywistości łatwiejsze do skontrowania niż tzw. "wypłużanie" przednią osią, wymaga bardzo szybkiej reakcji kierowcy, albo... wydajnego systemu ESP. Poślizg przednich kół napędowych nie jest takim zaskoczeniem, gdyż nie prowadzi do niekontrolowanego obracania się samochodu.

Jak widać, przedni układ napędowy ma wiele zalet, jednak jeśli pominąć wątek ekonomiczny, jego przewaga gwałtownie maleje. Dlatego też w autach kosztujących sporo ponad 100 tys. zł tylny napęd nadal ma się całkiem dobrze. Tam prestiż jest ważniejszy niż bagażnik czy zużycie paliwa.

Napęd tylny jest mniej oszczędny, ale skuteczniej przenosi wyższe moce silników

Przedni napęd pozwala pomieścić skrzynię biegów i przekładnię główną w jednym zespole [A]. Tak jest nie tylko taniej - nie ma tu kątowej przekładni [B] - ale i efektywniej: zwarta konstrukcja to niższe zużycie paliwa.

Zdjęcie

Napęd tylny jest mniej oszczędny, ale skuteczniej przenosi wyższe moce silników /Motor

Zdjęcie

Napęd tylny jest mniej oszczędny, ale skuteczniej przenosi wyższe moce silników /Motor

Zdjęcie

Ponieważ podczas przyspieszania dociążane są koła tylne, toteż odpowiednio skonstruowany napęd tylny zawsze pozwoli lepiej wykorzystać dużą moc. /Motor
Ponieważ podczas przyspieszania dociążane są koła tylne, toteż odpowiednio skonstruowany napęd tylny zawsze pozwoli lepiej wykorzystać dużą moc.
/Motor

Zdjęcie

Nawet jeżeli takie auto jest bardziej „nerwowe” w prowadzeniu. /Mercedes

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: archiwum

Historia systemów bezpieczeństwa - TECHNIKA

Kierowca lepszy niż ABS? Zapomnij - BEZPIECZEŃSTWO

Artykuł pochodzi z kategorii: Technika

Zobacz również

  • Używane Audi z LPG

    Oto cztery grupy używanych Audi dobrych do montażu LPG. Pierwsza gwarantuje niskie koszty, druga – dobre osiągi, trzecia luksus, a czwarta – nowoczesność. więcej