Alfa Romeo 147 kontra Audi A3 (2003) - odmienność w cenie

Środa, 14 czerwca (01:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 32 z 5 sierpnia 2003 roku - porównanie kompaktów premium o zupełnie odmiennych charakterach. Obdarzona niewątpliwym urokiem, choć nieco chaotyczna Alfa Romeo 147 staje naprzeciw uporządkowanego Audi A3.

Zdjęcie

Alfa Romeo i Audi /Motor

Kompaktowe rozmiary, sportowe osiągi, chlubne tradycje i przyprawiająca o zawrót głowy cena. Nietypowi reprezentanci segmentu C: Audi A3 FSl i Alfa Romeo 147 2.0 TS.

Zdjęcie

"Motor" nr 32 z 5 sierpnia 2003 r. /Motor
"Motor" nr 32 z 5 sierpnia 2003 r.
/Motor

Alfa Romeo 147 i Audi A3 nie zachwycą ludzi kierujących się w życiu zimnym wyrachowaniem. Dla nich ważniejsze będzie to, że kwota potrzebna na zakup dowolnego z tych aut wystarczyłaby na samochód o pół metra dłuższy, albo nawet na dwa - niewiele krótsze. Dobre osiągi? Co po nich, skoro benzyna jest taka droga? Wyrafinowane rozwiązania techniczne? Inne auta i bez nich jakoś sobie radzą. I dobrze, nudnych pojazdów na naszych drogach jest aż za dużo, zatem wybór dla tych bardziej rozsądnych jest szeroki. Zaś 147 i A3 lepiej pasują do osób oryginalnych i cieszących się życiem.

Reklama

300 koni do podziału

Nietuzinkowe auto musi mieć nietuzinkowe osiągi. Prosta sprawa: potrzebny jest mocny silnik. Dobre zawieszenie czy skuteczne hamulce są również istotne - co jednak po nich, gdy samochód w sprincie do setki przegrywa z rodzinnym sedanem? Jednym słowem, bez pokaźnego stada koników mechanicznych pod maską pojazd pretendujący do miana "oryginalnego" nie ma racji bytu. W przypadku stosunkowo małych i lekkich przedstawicieli segmentu C, zadanie jest ułatwione: by szybko śmigać po drodze, nie potrzeba widlastej "szóstki" o niebotycznej pojemności. W zupełności wystarczy przyzwoita, dwulitrowa jednostka napędowa, o mocy około 150 KM. Właśnie takie silniki napędzają prezentowane wersje kompaktów Alfy Romeo i Audi.

Zdjęcie

Alfa nie jest nowym samochodem - mimo tego linia nadwozia jest atrakcyjna. /Motor
Alfa nie jest nowym samochodem - mimo tego linia nadwozia jest atrakcyjna.
/Motor

Wydają się być one stworzone do pracy pod maską tych szlachetnych przedstawicieli segmentu C. Silnik Audi, nowocześniejszy i zasilany bezpośrednim wtryskiem paliwa, oferuje jednak nieco więcej niż jednostka napędowa Alfy. To "coś więcej" w praktyce przekłada się na lepsze przyspieszenie (obiektywnie różnica jest prawie niezauważalna. bo wynosi zaledwie 0,2 s przy sprincie do 100 km/h, subiektywnie jednak Audi jest wyraźnie żwawsze) oraz mniejsze zużycie paliwa - a to już rzecz nie do pogardzenia.

Nie znaczy to jednak, że dwulitrowy silnik w Alfie jest złą opcją. Każdy "alfista" z miejsca zakocha się w jego rasowym brzmieniu. Tym bardziej że włoski motor lubi wysokie obroty - odgłosy miłe dla ucha (ceniącego sportowe dźwięki) są więc nieodłącznym elementem każdej przejażdżki. Audi na tym tle jest nienaturalnie ciche, choć wcale nie wolniejsze! Brak sportowych doznań akustycznych po części powoduje także sześciobiegowa przekładnia, zastosowana w niemieckim aucie - pozwala ona na żwawe rozpędzanie bez zbytniego "żyłowania" silnika.

Zdjęcie

Masywna bryła Audi skrywa potężne, stupięćdziesięciokonne serce. /Motor
Masywna bryła Audi skrywa potężne, stupięćdziesięciokonne serce.
/Motor

Zawieszenie Audi A3 to idealny przykład kompromisu: wystarczająco miękkie, by bez trudu amortyzować dziury i koleiny, jednocześnie na tyle sztywne, by utrzymać auto w ryzach podczas pokonywania szybkich luków. Tego kompromisu nie ma w Alfie - włoski kompakt prowadzi się bardziej nerwowo. reaguje nawet na najmniejszy ruch kierownicą (na szczęście jej wspomaganie nie jest tak silne jak w Audi). Czasem, przy pokonywaniu poprzecznych nierówności, auto nieprzyjemnie uskakuje na boki. Zawieszenie w Alfie jest zdecydowanie bardziej sportowe, natomiast w Audi położono wyraźniejszy nacisk na komfort jazdy.

Rozpędziliśmy się. przejechaliśmy kilka zakrętów, czas się zatrzymać. Małe rozczarowanie: hamulce w obu autach zdecydowanie mogłyby być lepsze. Zauważalnie gorzej zatrzymuje się Alfa, w dodatku wydajność jej hamulców wyraźnie spada wraz z nagrzewaniem się tarcz i okładzin.

Retro kontra techno

Tyle wrażeń z jazdy - a w jakich warunkach przychodzi podróżować właścicielowi kompaktu z wyższej półki? Sportowy rodowód zobowiązuje: siedząc w Alfie, ciężko jest zapomnieć o tradycjach marki. Kokpit przyjemnie otula kierowcę, wszystkie dźwignie, klawisze, przełączniki są pod ręką. Najbardziej charakterystycznym elementem wnętrza są jednak "zegary": okrągłe, podświetlone na czerwono, dobrze ukryte przed wzrokiem pasażera. Przy osiągach wersji 2.0 jest to jak najbardziej wskazane - płynące z prawego fotela zbyt częste uwagi na temat tempa podróży są w tym aucie nie na miejscu.

Zdjęcie

Przytulny kokpit 147 swoim sportowym wyglądem zachęca do pełnego korzystania z mocy auta. /Motor
Przytulny kokpit 147 swoim sportowym wyglądem zachęca do pełnego korzystania z mocy auta.
/Motor

Zdjęcie

Alfa jest nieco ciaśniejsza od niemieckiego konkurenta - trudno jednak wymagać cudów od, bądź co bądź, krótkiego auta. /Motor
Alfa jest nieco ciaśniejsza od niemieckiego konkurenta - trudno jednak wymagać cudów od, bądź co bądź, krótkiego auta.
/Motor

Wnętrze Audi w zasadzie trudno jest skrytykować: wzorowa jakość materiałów, solidne wykończenie, nienaganna ergonomia - to jego niewątpliwe zalety. Brakuje jednak, znanej z Alfy, iskierki indywidualizmu. Kokpit włoskiego auta może się podobać lub nie, tablica przyrządów Audi raczej nie wywoła jakichkolwiek emocji. Równie dobrze mogłaby się znaleźć w każdym z aut grupy Volkswagena.

Zdjęcie

Tablica przyrządów Audi jest mało emocjonująca, za to jej funkcjonalność zasługuje na pochwalę. /Motor
Tablica przyrządów Audi jest mało emocjonująca, za to jej funkcjonalność zasługuje na pochwalę.
/Motor

Zdjęcie

Pozycja kierowcy w A3 jest niższa, bardziej sportowa niż w Alfie. Z kolei pasażerowie tylnej kanapy mają dla siebie stosunkowo dużo miejsca. /Motor
Pozycja kierowcy w A3 jest niższa, bardziej sportowa niż w Alfie. Z kolei pasażerowie tylnej kanapy mają dla siebie stosunkowo dużo miejsca.
/Motor

W porównywanych samochodach przestronność wnętrza z pewnością nie będzie czynnikiem decydującym o wyborze. Wypada jednak wspomnieć, że pasażerowie A3 mają do dyspozycji więcej miejsca niż podróżujący Alfą. Mogą też zabrać większy bagaż - kufer w Audi jest bardziej pojemny, a jego regularne kształty ułatwiają efektywne wykorzystanie przestrzeni.

Sportowe osiągi i efektowne wnętrze to nie wszystko. Nie od dziś przecież wiadomo, że bardzo ważne jest atrakcyjne opakowanie. W tej kategorii oba zespoły stylistów zasłużyły na duże brawa. Z rozpoznaniem producenta nie ma najmniejszych problemów. I jedno, i drugie auto nosi mnóstwo cech typowych dla swojej marki.

Zdjęcie

Alfa Romeo 147 /Motor

W Alfie w oczy rzuca się oryginalny przód, wyraźnie nawiązujący do historycznych modeli. Długa pokrywa silnika, niewielkie okna i mocno pochylona tylna szyba odzwierciedlają dynamiczny charakter włoskiego kompaktu. Bardzo cieszy dopracowanie detali: metalowe klamki, ciekawy kształt reflektorów czy przetłoczenie na pokrywie silnika. Alfy nie sposób jest pomylić z jakimkolwiek innym samochodem, a w szczególności z A3.

Zdjęcie

Audi A3 /Motor

Nadwozie Audi utrzymane jest w zupełnie odmiennym stylu. Muskularna sylwetka praktycznie pozbawiona jest jakichkolwiek ozdobników. Najważniejsza jest prostota. W naturze auto wygląda nawet lepiej niż na zdjęciach -jest niskie, szerokie, a skośne reflektory nadają mu "groźne spojrzenie".

Co wybrać?

Dylemat - Alfa czy Audi - jest wbrew pozorom łatwy do rozwiązania - oba auta wyróżniają się z tłumu podobnych do siebie kompaktów, potrafią przy tym dostarczyć kierowcy mnóstwo frajdy. Ich odmienny charakter tylko ułatwia ten wybór. Wystarczy jedynie zdecydować, który styl - "młodzieżowe retro" Alfy czy "dojrzałe techno" Audi - jest bliższy naszym gustom. W ostateczności pozostaje rzut monetą.

Alfa Romeo 147 2.0 Twin Spark, Audi A3 2.0 FSI (2003)

 Alfa Romeo 147 2.0 Twin SparkAudi A3 2.0 FSI
Silnik
Rodzaj silnikaR4 16VR4 16V, bezpośredni wtrysk benzyny
Pojemność skokowa (cm3)19701984
Moc kW (KM) przy obr/min110 (150)/6300110 (150)/6000
Moment (Nm) przy obr/min181/3800200/3500
Wymiary, masy, pojemności
Dł./szer./wys. (cm)417/172,9/144,2420,3/176,5/142,1
Rozstaw osi (cm)254,6257,8
Masa własna/ładowność (kg) 
 
1250/5201275/555
Bagażnik/zbiornik (I)

280-1030/60350-1100/55
Osiągi, zużycie paliwa
V max (km/h)208211
0-100 km/h (s)9,39,1
Zużycie paliwa wg EU
miasto/trasa/średnie (l/100 km)
12,1/7,0/8,99,9/5,5/8,1
Układ napędowy i podwozie
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie koła 
Zawieszenie p/tpodwójne wahacze/kolumny MacPhersonkolumny MacPherson wielowahaczowe
Hamulce p/tt (w)/tt (w)/t
Ogumienie205/55 R16
 
205/55 R16
Ile i za co (zł)
Cena podstawowa87 900100 821
Wyposażenie standardowepoduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne, immobiliser, centralny zamek, ABS+EBD, skórzana kierownica, tempomat, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, komputer pokładowy, obręcze kół z lekkich stopów, radioodtwarzacz CD
Wyposażenie dodatkowe (zł)
Reflektory przeciwmgłowe+800
Reflektory ksenonowe28003800*
Klimatyzacja dwustrefowa1300+
Układ stabilizacji toru jazdy+2700
Kurtyny powietrzne+2200
Tapicerka skórzana45006800
Sportowe skórzane fotele50005300
Podgrzewane fotele przód/tył-/-1600/3100**
El. otwierane okno dachowe30004000
Podgrzewane lusterka+600***
Elektrycznie składane lusterka-1400****
Czujnik parkowania-1700
System nawigacji8000od 7500
Sterowanie radiem w kierownicy6001000
Zmieniarka CD15001900
Alarm fabryczny15001600
Lakier metalik18002400
* w pakiecie ze spryskiwaczem reflektorów ** cena za podgrzewane fotele przednie i tylne  *** w pakiecie z podgrzewaniem dysz spryskiwaczy **** w pakiecie z podgrzewaniem lusterek i dysz spryskiwaczy

Tekst i zdjęcia: Mikołaj Sokół, Bartosz Zienkiewicz; "Motor" 32/2003

Używana Alfa Romeo 147 (2000-2009) – OPINIE O SAMOCHODACH

Audi A3 II (2003-2012) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również