Alfa Romeo GT – piękno ruchu

Wtorek, 7 listopada (23:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W „Motorze” nr 51 z 13 grudnia 2004 roku – test włoskiego coupe o linii autorstwa Bertone, czyli Alfy Romeo GT w wersji z 2-litrowym silnikiem JTS.

Zdjęcie

Alfa Romeo GT /Motor

Delikatna i z klasą. Kiedy wymaga tego sytuacja, potrafi być silna i wygra niejeden pojedynek na drodze. Bywa jednak kapryśna, jak każda kobieta.

Zdjęcie

„Motor” nr 51 z 13 grudnia 2004 r. /Motor
„Motor” nr 51 z 13 grudnia 2004 r.
/Motor

Wzbudza zachwyt. To krótkie stwierdzenie najlepiej charakteryzuje wygląd zewnętrzny Alfa Romeo GT. Jest to niewątpliwie jeden z niewielu samochodów, któremu nie dokleja się łatki: samochód kobiecy czy dla prawdziwego mężczyzny. Zarówno panie, jak i panowie chętnie widzieliby się za kierownicą tego urokliwego auta stylizowanego przez pracownię Bertone.

Reklama

Niestety, samochody piękne i ekscytujące, jak kobiety, często nie są bez wad. Nie chodzi o jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza. Te są naprawdę dobre. Także linie kokpitu i wygląd zegarów współgrają z charakterem samochodu. Wszystko jest tak, jak na Alfę Romeo przystało: ładnie i sportowo. Tyle tylko, że wsiadając do modelu GT, chcielibyśmy czuć się jak w rasowym Coupe, a nie kolejnej wersji 147, z której przejęto deskę rozdzielczą.

Po zajęciu miejsca tylko kilka szczegółów zdradza, że siedzimy w samochodzie o sportowym charakterze: rewelacyjnie wyprofilowane fotele, które pewnie utrzymują ciało podczas szybkiej jazdy na zakrętach, oraz bardzo słaba widoczność do tyłu.

Testowany przez nas egzemplarz wyposażony był w silnik o pojemności 2,0 l i mocy maksymalnej 165 KM.

Według producenta pozwala to na rozpędzenie samochodu od 0 do 100 km/h w czasie 8,7 s. Prędkość maksymalna — 216 km/h. To dobre wyniki.

Zdjęcie

Stylizacja kokpitu cieszy oko. Jednak projektanci mogli dodać więcej „smaczków” różniących środek Alfy GT od dobrze znanego modelu 147. /Motor
Stylizacja kokpitu cieszy oko. Jednak projektanci mogli dodać więcej „smaczków” różniących środek Alfy GT od dobrze znanego modelu 147.
/Motor

Zdjęcie

Tylna kanapa została zaprojektowana dla dwóch osób. Na krótki dystans w zupełności wystarczy. /Motor
Tylna kanapa została zaprojektowana dla dwóch osób. Na krótki dystans w zupełności wystarczy.
/Motor

Zdjęcie

Dostęp do niewielkiego bagażnika ułatwia szeroko otwierana tylna klapa. /Motor
Dostęp do niewielkiego bagażnika ułatwia szeroko otwierana tylna klapa.
/Motor

Ponadto samochód charakteryzuje się rewelacyjnym układem. jezdnym. Ciasne zakręty, nagłe zwroty — wszystkie polecenia wykona z perfekcyjną precyzją. Jednak prowadząc Alfę GT, wcale nie musisz wciskać pedału gazu do końca. Ma w sobie tyle subtelności, że niejako wymusza delikatne obchodzenie się z nim. Poza tym, podczas dość spokojnej jazdy na trasie silnik zużywał około 11 litrów benzyny na sto kilometrów. Natomiast w mieście spalanie znacznie przekraczało 12 l/100 km.

Cóż począć. Alfa GT, jak kapryśna gwiazda, lubi gości z kasą.

Zdjęcie

Jednostka napędowa 2.0 JTS nie do końca pasuje do charakteru samochodu. /Motor
Jednostka napędowa 2.0 JTS nie do końca pasuje do charakteru samochodu.
/Motor

ALFA ROMEO GT 2.0 JTS PROGRESSION: DANE TECHNICZNE

prędkość maksymalna216 km/h
przyspieszenie 0-100 km/h8,7 s
zużycie paliwa*12,3/6,8/8,7
silnik1970 cm3
układ cylindrów/zaworyR4/16
układpoprzeczny, przód
zasilaniewtrysk bezpośredni
moc maksymalna165 KM/6400
maksymalny moment obrotowy206 Nm/3250
napędprzedni
skrzynia biegówmanualna, 6-biegowa
długość/rozstaw osi448,9/259,6 cm
szerokość/wysokość176,3/136,2 cm
masa/ładowność1320/430 kg
pojemność bagażnika320 l
pojemność zbiornika paliwa63 l
opony205/55 R16
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
EKSPLOATACJA
gwarancja mechaniczna2 lata
przeglądyco 20 000 km
cena121 000 zł

Zdjęcie

Alfa Romeo GT /Motor

ALFA ROMEO GT 2.0 JTS: RYWALE

Toyota Celica 1.8 VVT-iRenault Megane CC 2.0
Cena: 82 800 złCena: 95 300 zł
143-konna Toyota na pewno dostarczy podobnych wrażeń z jazdy. Jest także sporo tańsza. Który wybrać? Rzecz gustu. Co prawda do dyspozycji mamy około 30 KM mniej. ale za to w lecie możemy rozkoszować się jazdą bez dachu.

ALFA ROMEO GT 2.0 JTS PROGRESSION: NASZYM ZDANIEM

Plusy

  • Niebanalna, ponadczasowa stylizacja nadwozia.
  • Bardzo dobre właściwości jezdne.
  • Wnętrze wykończone materiałami dobrej jakości.
  • Bardzo dobra pozycja za kierownicą.

Minusy

  • Mała ilość miejsca na tylnej kanapie.
  • Niewygodnie zamontowane pasy bezpieczeństwa.
  • Twardo zestrojone zawieszenie znacząco ogranicza komfort jazdy.

Tekst: Tomasz Korniejew, zdjęcia: Robert Magdziak; "Motor" 51/2004

Używana Alfa Romeo GT (2004-2010) – OPINIE O SAMOCHODACH

Alfa Romeo Giulietta. Samochód zbyt poprawny? – AUTA UŻYWANE

Alfa Romeo Stelvio Super 2.2 Diesel AT8 Q4 – TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również