Badanie drogowe "Motoru" - Renault 18 GTS (1979)

Wtorek, 2 sierpnia 2016 (23:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 51/52 z 23 grudnia 1979 roku - badanie drogowe (czyli kompleksowy test) Renault 18 GTS.

Zdjęcie

Renault 18 GTS /Motor
Renault 18 GTS
/Motor

Trafił do naszej oceny francuski samochód średniej klasy Renault 18 w odmianie - GTS. Jest to następca Renault 12, w którym konstruktorzy z Billancourt wykorzystali wiele doświadczeń zdobytych w modelach R4, R5, R6, R12, R15, R16 i R17; można się doszukać licznych rozwiązań konstrukcyjnych, które sprawdziły się w tych samochodach.

Tradycyjnie dla firmy Renault, również i w modelu 18 zastosowano przedni napęd, obowiązujący od lat we wszystkich samochodach użytkowych tej firmy. 18-tka dostępna jest w czterech odmianach: TL, GTL, TS i GTS różniących się pomiędzy sobą pojemnością i mocą silników oraz wyposażeniem.

Reklama

Zdjęcie

"Motor" nr 51/52 z 23 grudnia 1979 r. /Motor
"Motor" nr 51/52 z 23 grudnia 1979 r.
/Motor

W badaniu drogowym oceniamy największą i najbardziej bogato wyposażoną odmianę, dostępną na naszym rynku za dewizy lub bony Pekao.

Ten najnowszy model Renault, który wprowadzono do produkcji w maju 1978 roku, choć ustępuje popularnością mniejszemu Renault 5, jest produkowany obecnie w ilości 1 650 sztuk dziennie i sprzedawany oraz obsługiwany w 11 621 punktach na świecie.

SYLWETKA SAMOCHODU

jest nowoczesna, chociaż mało postępowa. Nadwozie ma klinowy kształt i jest opracowane bardzo racjonalnie pod względem aerodynamicznym, o czym świadczy m.in. niski współczynnik oporu powietrza (0,37). Zwraca uwagę znacznie pochylona szyba przednia oraz uniesiony tył samochodu przy niezaładowanym bagażniku. Nadwozie jest zabezpieczone (przyklejonymi) gumowymi listwami. Koła nie mają kołpaków, lecz ozdobnie wytłoczone obręcze.

MIEJSCE KIEROWCY, KOMFORT JAZDY

Zajęcie miejsca za kierownicą przypomina od razu, że znajdujemy się we wnętrzu samochodu zaprojektowanego i wykonanego przez konstruktorów francuskich, słynących z zapewniania wysokiego komfortu jazdy. Siedzenia są miękkie, dobrze ukształtowane, zagłówki stanowiące seryjne wyposażenie samochodu rzeczywiście podpierają głowę. 11 pozycji (ok. 22 cm) ustawienia fotela oraz bezstopniowa regulacja kąta oparcia pozwala na wręcz idealne dopasowanie pozycji za kierownicą. Siedzi się stosunkowo nisko i kierowca średniego wzrostu ma nad głową ok. 12 cm do dachu. Komfort jazdy podwyższają podłokietniki, usytuowane rzeczywiście tam, gdzie można oprzeć łokieć. Miarą wysokiego komfortu jazdy jest fakt, że nawet po przejechaniu prawie tysiąca kilometrów bez dłuższych odpoczynków wysiadaliśmy z samochodu bez zmęczenia.

Zdjęcie

Fragment wnętrza samochodu. W drzwiach umieszczono głośniki radioodbiornika oraz dźwignię regulacji ustawienia lusterka zewnętrznego. /Motor
Fragment wnętrza samochodu. W drzwiach umieszczono głośniki radioodbiornika oraz dźwignię regulacji ustawienia lusterka zewnętrznego.
/Motor

PRZYRZĄDY I URZĄDZENIA STERUJĄCE

zgrupowane są racjonalnie w zasięgu rąk. Dźwigniami i przyciskami można operować bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Tylko włączniki świateł awaryjnych, podnoszenia i opuszczania szyb w drzwiach, blokady drzwi oraz dźwignie regulacji ogrzewania wymagają wyciągnięcia prawej ręki. Dźwignie wycieraczek oraz kierunkowskazów mają bardzo pożyteczne pośrednie pozycje, które pozwalają na chwilowe włączenie tych urządzeń, ustające po zdjęciu ręki z dźwigni. Innym udogodnieniem jest rzadko spotykana w innych samochodach, nawet wyższej klasy, możliwość regulacji ustawienia lusterka zewnętrznego za pomocą dźwigni, znajdującej się na drzwiach samochodu obok klamki wewnętrznej. W każdej chwili można skorygować ustawienie lusterka lub zapobiec oślepianiu.

SILNIK

samochodu Renault 18 GTS wywodzi się z modelu R16 i jest nowoczesną jednostką napędową, umieszczoną przed osią przednią. Odlany ze stopu lekkiego kadłub jest bazą szeregu odmian, łącznie z wersjami wyczynowymi znajdującymi zastosowanie m.in. w sportowych Renault 17 Gordini czy też Alpine 310 z wtryskiem paliwa. Mimo że do zasilania silnika zalecane jest fabrycznie paliwo o liczbie oktanowej 98, na naszej etylinie 94 pracował bez zastrzeżeń. Zadziwiająca jest jego elastyczność; przekonaliśmy się, że na III biegu można przyspieszać od prędkości 20-25 km/h, na IV biegu od 35-40 km/h, a załączanie V biegu instrukcja obsługi zaleca od 65 (!) km/h.

Zdjęcie

Pod maską ciasno usytuowana jednostka napędowa o poj. 1,6 dm. Dostęp do aparatu zapłonowego, gaźnika, świec zapłonowych jest jednak dobry. /Motor

ROZRUCH I NAGRZEWANIE SILNIKA

nie nastręczały podczas całego testu żadnych kłopotów: Stwierdziliśmy jednak, że samoczynne urządzenie rozruchowe po uruchomieniu silnika w temp. ok. 10°C przestawało działać dopiero po przejechaniu kilku kilometrów. Fakt ten nie miał jednak większego wpływu na zużycie paliwa przez R18, o czym piszemy dalej.

SPRZĘGŁO I SKRZYNIA BIEGÓW

nie budziły zastrzeżeń podczas badania drogowego. Nacisk na pedał sprzęgła minimalny, przyzwyczajenia wymagały pozycje poszczególnych biegów, umieszczone "po skosie" oraz wyszukiwanie piątego biegu. Poza tym spotkanie ręki kierowcy z ręką pasażera strącającego popiół z papierosa może być niebezpieczne, bowiem popielniczka jest umieszczona właśnie tuż obok gałki dźwigni zmiany biegów.

HAMULCE

samochodu, w przednich kołach tarczowe, w tylnych bębnowe, z mechanizmem wspomagającym oraz samoczynną regulacją luzu odznaczają się dobrą skutecznością. Badania wykazały, że spełniają z dużym zapasem wymogi przepisów, obowiązujących u nas. W czasie testu światełko kontrolne na tablicy rozdzielczej zasygnalizowało nadmierne zużycie klocków hamulcowych, które musiały być wymienione po przebiegu 36 tys. km.

PROWADZENIE

tego dużego samochodu (długość 4,3 m) nie nastręczało kłopotów, i to zarówno na gładkich, jak i nierównych nawierzchniach. Doskonałą przyczepność do jezdni zapewniały opony Michelin XZX na suchych i mokrych nawierzchniach. Samopowracalność napędzanych kół przednich jest bardzo intensywna, tak że trzeba ręką przyhamowywać obrót koła kierownicy po wykonaniu ostrego zakrętu, aby koła samochodu nie zostały skręcone w przeciwną stronę.

RESOROWANIE

trzeba ocenić jako bardzo miękkie. Zwiększa ono komfort jazdy, ale powoduje też znaczne przechyły na zakrętach, "dobijanie" gumowych zderzaków po szybkim przejechaniu nierówności oraz zawadzanie fartuchów o jezdnię, gdy samochód jest całkowicie obciążony. Trzeba też korygować ustawienie lusterek, a wieczorem świateł głównych, gdy samochodem jedzie 5 osób z bagażem. Różnica wysokości samochodu obciążonego i nie obciążonego wynosi 8 cm.

Zdjęcie

R 18 /Renault

PRĘDKOŚCI I PRZYSPIESZENIA

Ogólne wrażenie, jeśli chodzi o te dwa ważne parametry pojazdu określić można stwierdzeniem: szybki, żwawy samochód. Prędkość maksymalna przekraczająca160 km/h jest o wiele, wiele większa niż dopuszczają przepisy, obowiązujące obecnie w większości krajów. Przyspieszenia (0-80 km/h w 9,2 s czy też 0-100 km/h w 13,9 s) określić można jako bardzo dobre, zważywszy że samochód waży blisko 1 tonę. Jedną z większych niespodzianek okazała się możliwość godziwych przyspieszeń również i na V biegu, który można załączać już od prędkości 65 km/h. Na szosie R18 GTS może więc być eksploatowany jako jednobiegowy (!) samochód.

HAŁAŚLIWOŚĆ

we wnętrzu pojazdu jest bardzo umiarkowana. Do prędkości 100 km/h silnik jest właściwie prawie niesłyszalny, tak, że trudno się zorientować po odgłosach jego pracy, czy jedzie się na IV czy V biegu. Różnice 400-500 obrotów silnika trudno wyłowić uchem, szczególnie że istotnym mankamentem samochodu jest brak obrotomierza. Również i hałaśliwość zewnętrzna jest o wiele niższa od wielkości, które przewidują Polskie Normy.

ZUŻYCIE PALIWA I OLEJU

Firma Renault należy do przodujących na świecie, jeśli chodzi o ekonomiczność eksploatacji samochodów. R 18 jest potwierdzeniem tej reguły. Zużycie paliwa, dzięki opływowym kształtom nadwozia, korzystnym rozwiązaniom technicznym silnika, zastosowaniu pięciobiegowej skrzyni przekładniowej nie przekroczyło w czasie całego badania drogowego wartości 10 dm3/100 km, co, zważywszy na duży 1,6-litrowy silnik, jest wielkością małą. Przeciętne zużycie paliwa podczas całego testu wyniosło 9,9 dm3/100 km, a przy podróżowaniu setek kilometrów z obowiązującymi prędkościami zużycie paliwa nie przekraczało 7 dm3/100 km. Również i w warunkach ruchu wielkomiejskiego R 18 GTS nie zużywał więcej niż 8,5 dm3/100 km, naturalnie gdy załączaliśmy również i w mieście V bieg, a pedału przyspieszania nie naciskaliśmy "do oporu". Samochód testowy, który eksploatowaliśmy przy przebiegu pomiędzy 30 a 40 tys. km, nie wykazywał nadmiernego zużycia oleju, które wynosiło około 1 dm3/2000 km.

WIDZIALNOŚĆ

z miejsca kierowcy w zasadzie bez zastrzeżeń, również i w newralgicznym kierunku ,,3/4 do tyłu". Podczas padającego deszczu i jazdy z prędkością powyżej 100 km/h stwierdziliśmy, że wycieraczki nie nadążały ze zbieraniem wody z przedniej szyby samochodu, co uznać trzeba jako cechę ujemną badanego pojazdu. Podczas jazdy do tyłu widzialność jest ograniczona dolną krawędzią tylnej szyby oraz zagłówkami, szczególnie jeśli są podniesione.

OŚWIETLENIE

Zdjęcie

Reflektory Renault 18 są wyposażone w wycieraczki, włączające się samoczynnie po zapaleniu świateł i naciśnieciu dźwigni zmywacza szyby.
/Motor

samochodu jest wyjątkowo bogate. Światła drogowe i mijania są wyposażone w żarówki halogenowe H4 dające światło koloru żółtego, lampy zaś są skryte za szybami ochronnymi. Są one zmywane wodą i wycieraczkami gdy po załączeniu świateł kierowca naciśnie przycisk zmywacza. Seryjne wyposażenie samochodu stanowią tylne światła przeciwmgielne. We wnętrzu pojazdu bardzo praktyczne okazało się światło przeznaczone dla pasażera siedzącego obok kierowcy, które dzięki soczewce jest skierowane na jego kolana i nie przeszkadza kierowcy w prowadzeniu pojazdu nocą. Interesujące są trzypołożeniowe wyłączniki oświetlenia, które pozwalają np. na nieoświetlenie wnętrza w ciągu dnia po otwarciu drzwi. Po załączeniu świateł oświetlona jest popielniczka samochodu i schowek na tablicy rozdzielczej, brak natomiast oświetlenia części samochodu, gdzie podróżują pasażerowie. Wieczorem jasna wykładzina tablicy rozdzielczej odbija się w szybie przedniej. W zestawie 13 świateł kontrolnych na tablicy rozdzielczej 5 jest wolnych i możliwych do podłączenia zgodnie z życzeniem.

BEZPIECZEŃSTWO JAZDY

to temat, na który konstruktorzy zwrócili szczególną uwagę: sztywna płyta podłogowa samochodu, strefy zgniotu obejmujące komory silnikową i bagażową, umieszczenie zbiornika paliwa w miejscu (za tylnymi siedzeniami), gdzie (teoretycznie) nie może on ulec uszkodzeniu podczas kolizji, bezpieczne zamki drzwi oraz wzmocnienie górnej krawędzi ułatwiające otwarcie drzwi po kolizji - oto przykłady niektórych rozwiązań stosowanych w R-18. Lusterko wewnętrzne jest przyklejone do szyby przedniej a więc łatwo odpada, nie powodując obrażeń. Pasy bezpieczeństwa typu bezwładnościowego dla czterech osób stanowią wyposażenie seryjne samochodu; ich taśma ma szerokość 60 mm, zamiast 50 mm spotykanych w innych pojazdach. Nasze doświadczenia wykazały, że fragmenty pasów bezpieczeństwa leżące swobodnie, mogą uwierać piątą osobę jadącą pośrodku na tylnym siedzeniu.

OGRZEWANIE I PRZEWIETRZANIE

Seryjnym wyposażeniem modelu GTS są elektrycznie opuszczane i podnoszone szyby w drzwiach przednich, sterowane przyciskami. Mechanizm zamykania ma zbyt mocno działające - naszym zdaniem - sprzęgło tarciowe, co może spowodować np. przygniecenie palców nieostrożnego pasażera. System sterowania układem ogrzewania i przewietrzania jest bardzo prosty, strumień ciepłego powietrza kierowany jest na szyby przednią i boczne, szczególnie po lewej stronie, tam gdzie znajduje się lusterko. Wydajność dmuchawy może być sterowana bezstopniowo, działa ona nawet na najwyższych obrotach stosunkowo cicho, a ustawienie jej w pozycji ,,vent" (wiatr) rzeczywiście wywołuje bardzo intensywny przepływ powietrza we wnętrzu samochodu.

PRZEWÓZ BAGAŻU

Bagażnik o pojemności prawie 400 cm3 nie jest zbyt wielki, jak na samochód tych rozmiarów, jednak jego zbliżone do prostopadłościanu kształty oraz wyeliminowanie koła zapasowego (mieści się na zewnątrz nadwozia, pod bagażnikiem) pozwala na załadowanie sporej ilości bagażu. Schowek na drobiazgi na tablicy rozdzielczej nie jest zbyt łatwo otwierany, bowiem znajdujące się w nim rzeczy mieszczą się częściowo na jego pokrywie. W drzwiach przednich znajdują się podręczne schowki na drobne przedmioty, a inne drobiazgi można chować w pojemniku przed dźwignią zmiany biegów.

Zdjęcie

R 18 /Renault

WYPOSAŻENIE - ZABEZPIECZENIE

Czworo drzwi samochodu Renault 18 GTS zamyka się po jednorazowym przekręceniu kluczyka w jednym z dwóch zamków zewnętrznych w drzwiach; można je też zablokować od wewnątrz po naciśnięciu przycisku. Antena oraz miejsce na głośniki w drzwiach stanowią wyposażenie seryjne samochodu, ale za radioodbiornik trzeba płacić oddzielnie. W każdym samochodzie znajduje się ogrzewana szyba tylna ze światłem kontrolnym, sygnalizującym włączenie. Seryjne wyposażenie stanowi kwarcowy zegar czasowy, ale wolelibyśmy na jego miejscu obrotomierz. Przydałby się też zamykany kluczem korek wlewu paliwa.

WYKOŃCZENIE

Jak na samochód produkowany w tak dużych seriach jest on wykończony solidnie, szczególnie jeśli chodzi o wnętrze pojazdu. W nadwoziu badanego egzemplarza stwierdziliśmy jednak nierówne szpary drzwiowe, różnej długości listwy na dachu oraz widoczne ślady zgrzewania blach.

TRWAŁOŚĆ

Oprócz wspomnianej już konieczności wymiany nakładek hamulcowych musieliśmy uzupełniać komplet zgubionych śrub, mocujących urządzenie rozruchowe do gaźnika. Pojawiały się też lekkie wibracje kierownicy. Innych usterek podczas jazd próbnych nie stwierdziliśmy. Opinie zagranicznej prasy specjalistycznej, że samochód nie traci własności trakcyjnych do przebiegu 100 tys. km, wydają się być wiarygodne.

OBSŁUGA

jest ograniczona do minimum, a okresy międzyobsługowe wynoszą 7,5 tys. km. Przezroczyste zbiorniki płynu w układzie chłodzenia, filtra paliwa, płynu do zmywacza szyb pozwalają na szybką ocenę stopnia napełnienia i czystości układów. Dostęp do wskaźnika poziomu oleju, świec zapłonowych, aparatu zapłonowego, wymiany żarówek w reflektorach czy też właściwego ich ustawienia w zależności od obciążenia - łatwy. Zaczepy do holowania znajdują się z przodu i z tyłu samochodu. Ciężka maska silnika jest z trudnością unoszona np. przez kobietę.

NARZĘDZIA

- brak. W skład seryjnego wyposażenia wchodzi tylko lewarek z korbką służącą również do odkręcania kół.

CENA RENAULT 18 GTS 

7000 bonów PeKaO
(we Francji - 41 878 franków francuskich, w Wlk. Brytanii - 4758 funtów szterlingów, we Włoszech -7 919 000 lirów).

Zdjęcie

R 18 /Renault

WYNIKI POMIARÓW

Przedmiotem badania był seryjny samochód Renault 18 GTS, nr silnika 90001128, wyprodukowany w zakładach Renault we Francji.

Badanie drogowe zostało przeprowadzone w okresie od lipca do października 1979 r. na przebiegu 8358 km. Używano paliwa etylina 94 oraz oleju Elf 15 W 40 Antiusure.

POMIARY DROGOWE

Pomiary drogowe wykonano przy użyciu samopiszącego urządzenia elektronicznego typu EM, firmy Peiseler, tzw. piątego koła, obrotomierza Mera 013 oraz miernicy opadowej (udostępnionej dzięki uprzejmości OBRSO).

Warunki atmosferyczne w czasie pomiarów: temperatura + 15°C, prędkość wiatru 1,5 m/s, ciśnienie atmosferyczne 1006 hPa, nawierzchnia asfaltowa, sucha, bez sąsiedztwa obiektów i pojazdów wprowadzających zakłócenia do pomiarów.

W czasie pomiarów pojazd obciążony był dwiema osobami i aparaturą (masa 1150 kg).

Prędkości

Średnia z czterech przejazdów prędkość maksymalna na odcinku pomiarowym w dwóch kierunkach - 162 km/h.

Prędkości minimalne i maksymalne na poszczególnych biegach przy min. i maks. obrotach silnika:

bieg I min. 8 km/h przy 1000 obr./min-max. 48 km/h przy 6500 obr./min
bieg II min. 12 km/h przy 1000 obr./min-max. 82km/h przy 6500 obr./min
bieg III min. 20 km/h przy 1000 obr./min-max. 122 km/h przy 6500 obr./min
bieg IV min. 28 km/h przy 1000 obr./min-max. 154 km/h przy 5700 obr./min
bieg V min. 32 km/h przy 1000 obr./min-max. 162 km/h przy 4500 obr./min

Zdjęcie

Wykres rozpędzania samochodu Renault 18 GTS. /Motor
Wykres rozpędzania samochodu Renault 18 GTS.
/Motor

Przyspieszenia

Zarejestrowano następujące wartości przyspieszeń jako średnią z czterech przejazdów, wykonanych na tym samym odcinku pomiarów. Czas osiągnięcia, ze startu zatrzymanego, rzeczywistych prędkości:

0-40 km/h - 3,3 s
0-60 km/h - 6,0 s
0-80 km/h - 9,2 s
0-100 km/h - 13,9 s
0-120 km/h - 21,7 s
0-140 km/h - 32,3 s
0-150 km/h - 40,7 s

Czas osiągnięcia ze startu zatrzymanego odległości:

0-400 m - 18,5 s
0-1000 m - 35,0 s

Czas osiągnięcia rzeczywistych prędkości przy rozpędzaniu:

na IV biegu od prędkości 40 km/h:
40-60 km/h - 5,9 s
40-80 km/h - 11,5 s
40-100 km/h - 17,6 s
40-120 km/h - 25,5 s
40-140 km/h - 37,2 s

na V biegu od prędkości 65 km/h:
65-70 km/h - 2,1 s
65-80 km/h - 6,0 s
65-90 km/h - 10,4 s
65-100 km/h - 14,4 s
65-110 km/h - 24,3 s
65-120 km/h - 38,0 s

Zużycie paliwa

Na wykresie podano zużycie paliwa przy stałej prędkości jazdy na biegu IV (linia przerywana) oraz na biegu V (linia ciągła).

Zdjęcie

Na wykresie podano zużycie paliwa przy stałej prędkości jazdy na biegu IV (linia przerywana) oraz na biegu V (linia ciągła). /Motor

Zwrotność

Mierzono minimalną średnicę zawracania, wykonując najciaśniejszy skręt w lewo i w prawo między dwiema ścianami i dwu krawężnikami.

Mierzono również minimalny odstęp umożliwiający wyjazd spośród zaparkowanych samochodów (1,60 m) oraz najmniejszą długość luki na parkingu (5,98 m).

Liczba obrotów koła kierownicy o średnicy 39 cm wynosi od oporu do oporu 3,5 obrotu.

Zdjęcie

Zwrotność i zdolność manewrowania pojazdu. /Motor
Zwrotność i zdolność manewrowania pojazdu.
/Motor

Hamowanie

Na rysunku podano średnie minimalne drogi hamowania z prędkości 30, 50, 80 i 100 km/h. Droga hamowania z prędkości 30 km/h wynosiła 4,7 m. Kodeks drogowy przewiduje maksymalną długość drogi hamowania z tej prędkości - 7,5 m.

Hamulec ręczny zapewnił średnią minimalną drogę hamowania z prędkości 30 km/h - 7,5 m (wg Kodeksu Drogowego maksymalnie 15 km).

Zdjęcie

hamowanie /Motor

Hałaśliwość samochodu

Pomiaru hałaśliwości dokonano zgodnie z zaleceniami Polskich Norm. Dopuszczalny poziom hałasu we wnętrzu (80 dB/A) nie został przekroczony.

Hałaśliwość wewnętrzna na IV biegu:

luz 50 - dB (A)
60 km/h - 66 dB (A)
80 km/h - 69 dB (A)
100 km/h - 73 dB (A)
120 km/h - 76 dB (A)
max. - 80 dB (A)

Pomiary wykonało oraz wyniki opracowało Koło Naukowe Maszyn Roboczych i Pojazdów na Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, który udostępnił aparaturę pomiarową. Prowadzący pomiary - Ryszard Podgórski.

DANE TECHNICZNE

Silnik

Typ 841 -25, czterosuwowy. czterocylindrowy, rzędowy, pionowy, chłodzony cieczą, benzynowy z zapłonem iskrowym, umieszczony przed osią przednią samochodu, napędzający koła przednie. Kadłub silnika ze stopu lekkiego odlewany pod ciśnieniem z tulejami cylindrowymi typu mokrego. Głowica ze stopu lekkiego. Wał korbowy - z żeliwa steroidalnego, podparty na 5 łożyskach, wyposażony w tłumik drgań skrętnych.

Średnica cylindra x skok tłoka/pojemność - 79 x 84 mm/1647 cm3. Stopień sprężania - 9,3.

Moc maksymalna - 58,1 kW (79 KM) przy 5500 obr./min, maksymalny moment obrotowy - 12,3 Nm przy 3000 obr./min.

Chłodzenie - o obiegu zamkniętym obejmującym chłodnicę, pompę wody, termostat o punkcie otwarcia 83°C, przezroczysty zbiornik wyrównawczy; odłączany wentylator.

Rozrząd - górnozaworowy, popychaczowy z wałkiem rozrządu w kadłubie silnika, średnica zaworów ssących - 35,8 mm, wydechowych 31,5. Napęd wałka rozrządu podwójnym łańcuchem.

Smarowanie - ciśnieniowe z pompą zębatą, wymienny wkład filtra usytuowany po prawej stronie silnika.

Zapłon - iskrowy, akumulatorowy, aparat zapłonowy wyposażony w samoczynny odśrodkowy regulator z gniazdem wtykowym do przeprowadzania czynności regulacyjnych. Kolejność zapłonu 1-2-3-4, świece zapłonowe - Champion N9Y. Zasilanie paliwa pod ciśnieniem, gaźnik Solex 32 EITA, urządzenie rozruchowe samoczynne, zalecana liczba oktanowa paliwa - 98.

Instalacja elektryczna

12 V, prądnica prądu przemiennego - 50 A, akumulator kwasowy, 12V o pojemności 36 Ah.

Przeniesienie napędu

Sprzęgło suche, jednotarczowe, sterowane mechanicznie z centralną sprężyną tarczową, średnica tarczy zewnętrzna - 200 mm, wewnętrzna - 137 mm. Skrzynia biegów - mechaniczna, pięciobiegowa, całkowicie synchronizowana, przełożenia: I bieg - 3,818, II b. - 2,235, III b. - 1,478, IV b. - 1,036, V b. - 0,861, tylny bieg - 3,983.

Napęd kół przednich za pośrednictwem przegubów równobieżnych od strony skrzyni biegów Gl 76 Glaenzer, od strony kół GE 86.

Hamulce

Hydrauliczne, dwuobwodowe z mechanizmem wspomagającym Master Vac o średnicy 200 mm; z przodu tarczowe, z tyłu bębnowe z samoczynną regulacją luzów. Tarcze o średnicy 228 mm i szerokości 10 mm, powierzchnia dwóch nakładek hamulcowych - 72 cm2 . Bębny o średnicy 180 mm, szerokość okładzin hamulcowych 40 mm.

Hamulec postojowy-mechaniczny działa na koła tylne.

Powierzchnia okładzin ciernych - 452 cm2.

Koła

Obręcze 5,00 B13, mocowane na trzech śrubach, ogumienie promieniowe bezdętkowe 155 SR 13.

Zawieszenie kół

Przednie - niezależne na poprzecznych wahaczach tłoczonych, kolumnach teleskopowych ze sprężynami śrubowymi, stabilizator. Tylne - sztywna oś wleczona, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe.

Mechanizm kierowniczy

Zębatkowy o całkowitym przełożeniu 20:1.

Nadwozie

Całkowicie metalowe, samonośne, ze sztywną płytą podłogową, czterodrzwiowe.
Pojemność bagażnika - 396 dm3.
Maksymalna masa holowanej przyczepy - niehamowanej - 470 kg, hamowanej - 1000 kg.

Pojemności

Zbiornik paliwa - 53 dm3, układ chłodzenia - 6,3 dm3, układ olejenia silnika - 4 dm3, skrzyni biegów - 2 dm3.

Wymiary

Długość x szerokość x wysokość - 4,381 x 1,689 x 1,405 (1325) m.
Rozstaw osi x rozstaw kół przód/tył - 2,441 x 1,416/1,356 m.
Prześwit poprzeczny - 0,12 m.
Zwis przód/tył - 0,926 x 1,014 m.

Zdjęcie

R 18 /Renault

Wskazania obrotomierza

Przy jeździe z daną prędkością na IV i V biegu:

prędkość - bieg IV/bieg V

65 km/h - 2400 obr./min/2000 obr./min
80 km/h - 3000 obr./min/2500 obr./min
100 km/h - 3700 obr./min/3100 obr./min
120 km/h - 4450 obr./min/3700 obr./min
140 km/h - 5200 obr./min/4300 obr./min
160 km/h - -/4950 obr./min

Wskazania prędkościomierza

Na rysunku podano błąd wskazań prędkościomierza. Na skali wewnętrznej faktyczne wskazania, zaś na skali zewnętrznej wartości rzeczywiste oraz błąd pomiarów. Na rysunku podano też zakresy prędkości i prędkości maksymalne na poszczególnych biegach. Licznik kilometrów wskazywał błąd 1,5%, tzn. przy przejechanych 100 km wskazywał 101,5 km.

POMIARY STATYCZNE

Masa samochodu

Ważenia dokonano zestawem wag uchylnych.

Masa samochodu w stanie gotowym do drogi (kompletnie wyposażonego z pełnym zbiornikiem paliwa) - 980 kg.

Na rysunku podano masy oraz rozkłady obciążeń samochodu: kompletnie wyposażonego z pełnym zbiornikiem paliwa bez obciążenia. Z obciążeniem jedną, dwiema, czterema, oraz pięciu osobami i bagażem 50 kg.

Zdjęcie

masa /Motor

Stanisław Szelichowski, fot. autor, Renault; "Motor" 51-52/1979

Renault Laguna I (1993-2001) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane Renault Avantime (2001-2003) – OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również