Buick Wildcat i Pontiac Trans Sport - linia i wnętrze

Wtorek, 4 kwietnia (22:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 11 z 16 marca 1986 r. - prezentacja dwóch zjawiskowych prototypów opracowanych przez amerykański koncern General Motors.

Zdjęcie

Buick Wildcat i Pontiac Trans Sport /Motor

Od czasu do czasu na światowych wystawach samochodowych pojawiają się "samochody z bajki" czyli pojazdy ukształtowane możliwie jak najbardziej futurystycznie.

Zdjęcie

"Motor" nr 11 z 16 marca 1986 r. /Motor
"Motor" nr 11 z 16 marca 1986 r.
/Motor

Ich głównym zadaniem jest badanie, jak opinia publiczna przyjęłaby taki samochód, gdyby za 5 lub 7 lat wszedł on do produkcji seryjnej. Konstruktorów przeważnie interesuje reakcja ewentualnych odbiorców na kształty zewnętrzne samochodów przyszłości, wnętrzu poświęca się mniej uwagi. Ale i od tej reguły są wyjątki, o czym niech świadczą dwa przykłady samochodów jutra, w których zastosowano niecodzienne rozwiązania wnętrza.

Reklama

Buick Wildcat

Pierwszy z nich to Buick Wildcat, produkt koncernu General Motors. Stanowi on dość niecodzienną konstrukcję, bowiem silnik umieszczono w nim tuż przed osią tylną, a nadwozie zaprojektowano dla dwóch zaledwie osób. Ogromna kopuła ze szkła podnosi się ku górze zapewniając w ten sposób dostęp do siedzeń sportowego typu. inna sprawa, czy kąt pochylenia powierzchni szklanej, wynoszący w krytycznym obszarze ok. 20°, umożliwi dobre obserwowanie drogi, także w czasie deszczu. W samochodzie, który jakoby ma być jeżdżącym przedprototypem i takie drobiazgi należałoby od razu rozwiązywać prawidłowo.

Buick Wildcat napędzany jest silnikiem V6 o pojemności 3,8 dm3 rozwijającym bez jakiejkolwiek formy doładowania moc 170 kW przy 6000 obr/min. Silnik umieszczony jest podłużnie i współpracuje z czterobiegową skrzynką opartą o zespoły przekładni automatycznej. Co jednak ciekawe, każdą zmianę biegu przeprowadzać trzeba ręcznie. gdyż zdaniem konstruktorów ciągle jeszcze człowiek potrafi najlepiej dobrać najwłaściwsze przełożenie. Ze skrzyni przekładniowej napęd przekazywany jest łańcuchem na urządzenie dzielące moment napędowy na koła przednie i tylne w proporcji 34% i 66%.

Zdjęcie

Buick Wildcat - dwuosobowy samochód z napędem wszystkich czterech kół. Przednia część nadwozia podnoszona jest za pomocą siłowników hydraulicznych, aby umożliwić wsiadanie. /Buick
Buick Wildcat - dwuosobowy samochód z napędem wszystkich czterech kół. Przednia część nadwozia podnoszona jest za pomocą siłowników hydraulicznych, aby umożliwić wsiadanie.
/Buick

Rozstaw osi pojazdu wynosi 2590 mm zaś długość całkowita 4380 mm. Masa pojazdu, 1320 kG, jest dość wysoka jak na samochód zbudowany po części z materiałów syntetycznych.

W samochodzie Wildcat największe zainteresowanie budzi jednak ukształtowanie wnętrza, a szczególnie zespołów sterowania. Wewnątrz koła kierownicy umieszczono nieruchomy talerz, na którym znajdują się skale: obrotomierza, prędkościomierza, ciśnieniomierza oleju i termometr cieczy chłodzącej. Po obu stronach kierownicy, na dwóch symetrycznych wysięgnikach usytuowano przyciski sterowania świateł, wycieraczek, zmywacza itd. Tylko elementy służące do regulacji ogrzewania znajdują się na środkowej konsoli przebiegającej symetrycznie wzdłuż osi pojazdu.

Zdjęcie

Oto, co widzi kierowca pojazdu Wildcat. Zasadnicze informacje nadchodzą ze środka koła kierownicy. /Buick
Oto, co widzi kierowca pojazdu Wildcat. Zasadnicze informacje nadchodzą ze środka koła kierownicy.
/Buick

U samej góry konsoli zainstalowano jak gdyby mały ekran telewizyjny podający informacje o sile odśrodkowej działającej na pojazd w czasie pokonywania zakrętów lub trójwymiarowy wykres wyprzedzania zapłonu pozwalający na ocenę w każdych warunkach czy zapłon jest optymalny. Można także dowiedzieć się, jak wielki jest poślizg każdego z kół oraz czy wszystkie z nich mają prawidłowe ciśnienie powietrza. Nie brakuje nawet elektronicznego kompasu.

Zdjęcie

Buick Wildcat /Buick

Na tym jednak nie koniec. Prędkość, z jaką pojazd się porusza oraz włączony bieg podawane są dodatkowo na przezroczystej tablicy znajdującej się na linii wzroku kierowcy. Służy do tego odpowiedni rzutnik optyczny.

Buick Wildcat

liczba zdjęć: 17

Pontiac Trans Sport

W podobnym kierunku poszli konstruktorzy samochodu Pontiac z tego samego koncernu. Jest on przeznaczony do przewozu sześciu osób na fotelach o pochylanych bezstopniowo, oparciach i tak jak samochód Wildcat ma wiele elementów sterowania zgrupowanych wewnątrz koła kierownicy. Wśród nich nawet klawiatura radiotelefonu. Niektóre dane informacyjne odczytywać można na ekranie zajmującym miejsce tradycyjnego prędkościomierza.

Zdjęcie

Trans Sport również zrywa całkowicie z tradycyjnym ukształtowaniem tablicy wskaźników. /Pontiac
Trans Sport również zrywa całkowicie z tradycyjnym ukształtowaniem tablicy wskaźników.
/Pontiac

W przeciwieństwie do opisanego wyżej samochodu, w Pontiacu nie wyświetla się prędkości na przezroczystej tablicy lecz optycznie rzuca liczby daleko przed szybę przednią tak, że sprawiają one złudzenie jakby pływały w powietrzu.

Zdjęcie

W oparciu fotela kierowcy umieszczono elementy sterowania… skrzynką przekładniową. Wszystko po to, aby ruchy dłoni mogły być jak najoszczędniejsze. /Motor
W oparciu fotela kierowcy umieszczono elementy sterowania… skrzynką przekładniową. Wszystko po to, aby ruchy dłoni mogły być jak najoszczędniejsze.
/Motor

Samochód ma także ekran telewizyjny, na którym kierowca może uzyskać istotne przy cofaniu informacje o tym, co widać z tyłu za pojazdem lub, przy jeździe do przodu, nakazać mechanizmowi elektronicznemu wyświetlanie odległości od innych samochodów, do których się zbliża.

Zdjęcie

Pontiac Trans Sport, jego nazwa przywoływać ma na myśl raczej duże zdolności przewozowe niż ewentualne cechy sportowe. Przednie drzwi otwierają się normalnie, czterej pasażerowie zajmujący tylne siedzenia wchodzą przez pojedyncze drzwi uchylane, znajdujące się tylko po prawej stronie samochodu. /Motor
Pontiac Trans Sport, jego nazwa przywoływać ma na myśl raczej duże zdolności przewozowe niż ewentualne cechy sportowe. Przednie drzwi otwierają się normalnie, czterej pasażerowie zajmujący tylne siedzenia wchodzą przez pojedyncze drzwi uchylane, znajdujące się tylko po prawej stronie samochodu.
/Motor

Oba pojazdy pozostaną zapewne "samochodami snów" lecz uderzająca zgodność w kształtowaniu elementów sterowania pozwala przypuszczać, że właśnie w tym kierunku pójdzie rozwój tablic wskaźników w przyszłych samochodach.

Pontiac Trans Sport (concept car)

liczba zdjęć: 5

Tekst: Tomasz Sobiecki, zdjęcia: General Motors; "Motor" 11/1986

Dlaczego powstała Aurora? – PROTOTYPY

Volvo VESC – SAMOCHODY KONCEPCYJNE

Samochód jutra – PREZENTACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również