Cadillac Seville (1980) - odłączanie cylindrów

Środa, 26 lipca (10:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 47 z 22 listopada 1981 r. - prezentacja systemu odłączania cylindrów w siniku V8 Cadillaca Seville. Dziś to rozwiązanie spotyka się w wielu modelach samochodów, nie tylko premium.

Zdjęcie

W tak dużym pojeździe (dł. 520 cm, szer. 180 cm) odłączanie cylindrów daje szczególnie dobre wyniki. /Cadillac
W tak dużym pojeździe (dł. 520 cm, szer. 180 cm) odłączanie cylindrów daje szczególnie dobre wyniki.
/Cadillac

To, co jeszcze parę lat temu wydawało się nieziszczalne, dziś stało się rzeczywistością. Produkuje się już na świecie samochody ze zmienną liczbą pracujących cylindrów! Oczywiście dotyczy to silników o dużej pojemności skokowej i dużej liczbie cylindrów. Dość trudno byłoby wyobrazić sobie odłączanie cylindrów w jednostce mające ich tylko cztery lub zgoła dwa. W pierwszym rzędzie wynalazek ten wprowadzono więc w dużych silnikach amerykańskich typu V8, o pojemności skokowej 5 czy 6 dm3.

Zdjęcie

"Motor" nr 47 z 22 listopada 1981 r. /Motor
"Motor" nr 47 z 22 listopada 1981 r.
/Motor

Powodem zastosowania tego rodzaju chwytu technicznego jest nie tyle chęć oszczędzania paliwa, co przede wszystkim dążenie do zgodności z amerykańskimi normami dotyczącymi zużycia. Przewidują one, że średnie zużycie wszystkich produkowanych w danym roku przez konkretną firmę modeli samochodów, wynosić ma tyle to a tyle litrów na 100 km. Odłączanie cylindrów pozwala uzyskać zgodność z normą, gdyż podczas prób silnik samochodu pracuje na najmniejszej liczbie cylindrów, z najmniejszym oczywiście zużyciem. Niestety, żadna norma nie będzie skuteczna w okresie eksploatacji samochodu w rękach prywatnego użytkownika. Często zdarza się już, że nabywcy samochodów ze zmienną pojemnością silnika natychmiast po upływie okresu gwarancyjnego... demontują elektroniczny układ regulujący pracę silnika i mają znowu pod maską widlastą ósemkę, tak jak za dawnych dobrych lat, kiedy pojęcie "kryzys paliwowy" było zupełnie nieznane.

Reklama

Pojawienie się seryjnych samochodów z odłączaniem cylindrów pozwala na ocenę skuteczności samego wynalazku. Przykładowo samochód Cadillac Seville, noszący dodatkowe oznaczenie V8-6-4, w swej poprzedniej wersji zużywał średnio ok. 17,5 litra na 100 km, podczas gdy niemal nie zmieniony model 1981, już z odłączaniem cylindrów, wykazuje zużycie od 13 do 14 litrów na 100 km, szybko wzrastające do 20 litrów na 100 km wówczas, gdy kierowca stale korzysta z pełnej mocy.

Zdjęcie

Krzywa zużycia paliwa w funkcji stałej prędkości jazdy. U góry dla samochodu Cadillac Seville model 1980, u dołu dla modelu bieżącego z odłączaniem cylindrów. /Motor
Krzywa zużycia paliwa w funkcji stałej prędkości jazdy. U góry dla samochodu Cadillac Seville model 1980, u dołu dla modelu bieżącego z odłączaniem cylindrów.
/Motor

Dodajmy, że samochód dysponuje mocą 105 kW (142 KM) a jego masa wynosi, bagatela, 1875 kg w stanie gotowym do drogi.

Wyłączanie części pojemności skokowej z pracy w niczym nie ogranicza takich osiągów, jak przyspieszanie przez biegi, czy próba elastyczności, tj. rozpędzania na biegu najwyższym od 40 km/h do prędkości maksymalnej.

Kierowcy tego nowego rodzaju samochodu skarżą się natomiast, że zbyt często w warunkach normalnej jazdy silnik wykazuje przy prędkościach ok. 90 km/h niezdecydowanie co do tego, na ilu cylindrach ma właściwie pracować. Szczególnie wyraźnie występuje to zjawisko przy pokonywaniu długich wzniesień. Czasami w tych warunkach kierowca jest wręcz zmuszony do jazdy z mniejszą niż chciałby szybkością, bądź też do jej podwyższenia, byle tylko uchronić się od częstego przełączania z czterech na sześć cylindrów i odwrotnie. Samo przełączanie pociąga za sobą lekkie szarpnięcie, bardzo podobne do zmiany zakresu przekładni automatycznej.

Zdjęcie

Cadillac Seville /Cadillac

Wynalazek znajduje się dopiero w początkowej fazie swego rozwoju. Niewątpliwie wspomniana wada zostanie wkrótce wyeliminowana. Pozwoli to mieć nadzieję, że i w większych samochodach europejskich odłączanie cylindrów stanie się czymś powszechnym.

Cadillac Seville Elegante (1980-1985)

liczba zdjęć: 28

T.S.; "Motor" 47/1981

Honda Civic CVCC - trzy zawory zamiast dwóch – "MOTOR" Z PRZESZŁOŚCI

Z gwiazdą północy – WRAŻENIA Z JAZDY

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również