Citroen CX - samochód na lat 20? 

Wtorek, 4 lipca (10:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 44 z 3 listopada 1974 roku - prezentacja Citroena CX.

Zdjęcie

Citroen CX. Przypomina on produkowany nadal model GS. W reflektorach osadzane są standardowo żarówki halogenowe. Na szybie pracuje tylko jedna wycieraczka. Szyba tylna, na żądanie z ogrzewaniem, jest nieco wklęsła. /Motor
Citroen CX. Przypomina on produkowany nadal model GS. W reflektorach osadzane są standardowo żarówki halogenowe. Na szybie pracuje tylko jedna wycieraczka. Szyba tylna, na żądanie z ogrzewaniem, jest nieco wklęsła.
/Motor

Czytelnicy od razu wiedzą, że chodzić tu może tylko o Volkswagena bądź też o któryś z modeli firmy Citroen. Obie bowiem wytwórnie zawsze cechowało dążenie do tworzenia samochodów, które dawałyby się produkować przez wiele, wiele lat bez istotnych zmian. Dziś oczywiście nie można już oczekiwać takich rekordów długowieczności jak dla samochodu Volkswagen Chrabąszcz czy Citroena 2 CV produkowanego od 1948 r.

Zdjęcie

"Motor" nr 44 z 3 listopada 1974 r. /Motor
"Motor" nr 44 z 3 listopada 1974 r.
/Motor

Konstruktorzy Citroena poszli wszakże utartą już drogą tworząc następcę serii DS. Starali się uzyskać samochód, który nie raziłby jeszcze za lat piętnaście i oczywiście jak na tę markę przystało, reprezentował najwyższy poziom komfortu jazdy.

Reklama

W numerze 36/74 naszego tygodnika zamieściliśmy pierwsze wiadomości o nowej serii wozów Citroen CX zewnętrznie przypominają one samochód średniej klasy Citroen GS lecz dysponują silnikami o dwukrotnie większej pojemności skokowej. Zaskoczeniem dla wszystkich było użycie do napędu wozów nowej serii silników, datujących się jeszcze z lat 50-tych.

Nie wszystko wszakże można zmieniać od razu, być może w przyszłości Citroen zamieni swe zasłużone jednostki czterocylindrowe o popychaczowym rozrządzie na inne, bardziej nowoczesne. Ale nie będzie to zadanie łatwe. Pod maską, bardzo spadzistą dla polepszenia opływu powietrza, raczej nie wiele jest miejsca. Oś wału korbowego będzie trzeba osadzić na tej samej wysokości co i teraz gdyż skomplikowana skrzynia biegów o dwuwałkowym układzie jest zespołem całkowicie nowym i bezkarnie nie można go będzie zmieniać.

W przeciwieństwie do dotychczasowych nowych modeli Citroen po raz pierwszy zdecydował się na poprzeczne umieszczenie silnika. Tak jak przedtem robiono to już w wozach Autobianchi Fiat, czy ostatnio Audi 50. Cały zespół napędowy, a więc silnik ze skrzynią i przekładnią główną jak też zawieszenie przednie, przykręcone są do pomocniczej ramy połączonej z nadwoziem w czterech punktach. Ułatwia to konstrukcję nadwozia a zarazem daje pewne korzyści przy poważniejszych naprawach.

Zdjęcie

Silnik ustawiony jest poprzecznie z przodu wozu i połączony ze skrzynią o czterech przełożeniach. Cały zespół napędowy zawieszony jest w pomocniczej ramie. /Citroen
Silnik ustawiony jest poprzecznie z przodu wozu i połączony ze skrzynią o czterech przełożeniach. Cały zespół napędowy zawieszony jest w pomocniczej ramie.
/Citroen

WSPANIAŁE PODWOZIE

Oczywiście samochód ma pełne zawieszenie hydropneumatyczne z pompą napędzaną przez silnik. Pod wysokim ciśnieniem pracuje również układ hamulcowy w którym udało się nieco zwiększyć skok pedału dzięki czemu przy jego naciskaniu nie ma się już tego dziwnego uczucia, że naciskamy na rzecz zupełnie nieruchomą.

Układ kierowania ze wspomaganiem oferowany jest tylko za dopłatą ale z pierwszych jazd jakie mogli przeprowadzić dziennikarze wynika, że wspomaganie nie jest najkonieczniejsze. Jest to zresztą układ tego samego typu co w samochodzie Citroen SM, siła wspomagająca maleje w miarę wzrostu szybkości aby zapobiegać mimowolnemu schodzeniu z kursu przy nieopacznym ruchu kierownicy mającej szybkie przełożenie — 2,5 obrotu od oporu do oporu.

Interesujące, że pozostano nadal przy anachronicznym chyba już dziś zróżnicowaniu przekrojów opon. Te z przodu mają 180 mm szerokości, te z tyłu zaś tylko 175 mm. Oczywiście koło zapasowe musi mieć przekrój większy gdyż inaczej, przy przednim napędzie wozu, jego użycie na dalszej trasie na pewno byłoby widziane niekorzystnie przez mechanizm różnicowy.

Zdjęcie

Schemat /Motor

BYĆ RÓŻNYM — ZA WSZELKĄ CENĘ

W każdym samochodzie Citroen musi być kilkadziesiąt szczegółów których na próżno byłoby szukać w innych wozach. Najlepiej oczywiście jeżeli znajdują się one na wprost wzroku kierowcy. Tablica przyrządów może i tu przyprawić o zawrót głowy. Zastosowano bowiem nie tylko cyfrowy szybkościomierz ale i cyfrowy obrotomierz! Wszystkim tym, którzy twierdzą że wskaźniki w samochodach mogą być cyfrowe rekomendujemy przejażdżkę choćby znanym modelem GS. W CX nieszczęście jest teraz podwójne. Na pochwałę natomiast zasługują występy tablicy przyrządów sięgające aż pod obrzeże koła kierownicy. Zlokalizowano na nich wszelkiego rodzaju przełączniki i włączniki świateł, wycieraczek, zmywaczy, sygnałów itd. Można z nich korzystać nie odrywając rąk od kierownicy!

Zdjęcie

Tablica przyrządów i wysięgniki z przełącznikami dającymi się sterować bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. /Citroen
Tablica przyrządów i wysięgniki z przełącznikami dającymi się sterować bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.
/Citroen

Na ogromnej i mocno pochylonej ku tyłowi szybie przedniej pracuje jedna tylko wycieraczka, za to o bardzo długim piórku. Pole wycierane oczywiście jest wycinkiem pierścienia, ale widoczność przy przyjętym układzie jest raczej dobra.

Zdjęcie

Bagażnik ma bardzo racjonalne kształty, można do niego wsunąć skrzynię prostopadłościenną o prawie identycznych wymiarach jak podane na rysunkach wymiarowych. /Citroen
Bagażnik ma bardzo racjonalne kształty, można do niego wsunąć skrzynię prostopadłościenną o prawie identycznych wymiarach jak podane na rysunkach wymiarowych.
/Citroen

Rozstaw osi wozu jest bardzo duży — 2,84 m. Orientacyjna długość od pedałów do miejsca styku siedzenia i oparcia tylnego ma wartość 1,87 m! Citroen CX jest więc samochodem w którym jedzie się równie dobrze na siedzeniach przednich jak i tylnych, tym bardziej, że tylne przesunięte są przed oś kół.

Zdjęcie

Rysunki wymiarowe samochodu. Citroen CX to wóz duży choć niski, o bardzo aerodynamicznej sylwetce. /Citroen
Rysunki wymiarowe samochodu. Citroen CX to wóz duży choć niski, o bardzo aerodynamicznej sylwetce.
/Citroen

SŁÓW KILKA O ROZSTAWIE KÓŁ

Zapomnielibyśmy jeszcze o jednym charakterystycznym rozwiązaniu — rozstaw kół tylnych jest o 11,5 cm mniejszy niż rozstaw kół przednich. Podobno podyktowane jest to względami estetyki nadwozia. HM hm! Ale i tak dobrze, w poprzednim modelu różnica ta wynosiła prawie 20 cm!

Citroen oferuje tylko trzy wersje tego samochodu, wszystkie trzy o mechanicznej czterobiegowej skrzyni. Dwie z nich mają silniki o pojemności 2,0 l i różnią się tylko przełożeniami ogólnymi na biegu czwartym, (wersja normalna i ekonomiczna, zużywająca mniej paliwa za to dysponująca gorszymi przyspieszeniami). Oferowana jest również wersja CX 2200 z silnikiem o pojemności 2,175 l i mocy nie 102 lecz 112 KM. Ta ostatnia ma nieco bogatsze wykończenie wnętrza.

Zdjęcie

Schemat układu przekazywania napędu na koła przednie. /Citroen
Schemat układu przekazywania napędu na koła przednie.
/Citroen

DANE TECHNICZNE

CITROEN CX 2000/CX 2200

SILNIK czterocylindrowy, rzędowy o pojemności 1985 (2175) cm3 średnica x skok 86 x 85,5 (90 X 85,5) mm, moc 102 (112) KM przy 5500 obr/min., moment maksymalny 15,5 kgm DIN przy 3000 obr/min. (17 kgm przy 3500 obr/min.), stopień sprężania 9, wał korbowy podparty na 5 łożyskach, wał rozrządczy w kadłubie, zawory rozchylone pod kątem, rozrząd popychaczowy.

NAPĘD na koła przednie, SPRZĘGŁO jednotarczowe suche ze sprężyną talerzową, SKRZYNIA BIEGÓW o 4 biegach, przełożenia 3,166; 1,833; 1,133; 0,8 (w wersji ekonomicznej CX 2000 bieg IV 0,75) bieg wsteczny 3,153, przełożenie przekładni głównej CX 2000 4,769, wersja ekonomiczna 4,357 CX 2200 — 4,583.

UKŁAD KIEROWNICZY z mechanizmem zębatkowym, średnica koła zawracania między ścianami 11,8 m. Na żądanie układ kierowniczy ze wspomaganiem.

HAMULCE tarczowe z przodu i z tyłu, z przodu wentylowane, podwójny układ uruchamiania, pracujący ze wspomaganiem ciśnieniowym.

ZAWIESZENIE niezależne z przodu i z tylu, hydropneumatyczne, z samopoziomowaniem i możliwością ręcznej regulacji prześwitu.

OGUMIENIE przód 185 SR HR 14, tył 185 SR (HR) 14.

WYMIARY długość x szerokość x wysokość 4,63 x 1,73 x 1,36 m.

MASA pojazdu gotowego do drogi 1265 (1280) kg.

OSIĄGI szybkość maksymalna 175 (179) km/h, (wersja ekonomiczna 167 km/h).

Nie wiadomo kiedy opracowana zostanie przekładnia automatyczna, w poprzednich modelach trzeba było na to czekać... kilkanaście lat!

Citroen CX (1974-1979)

liczba zdjęć: 14

T.S. "Motor" 44/1974

Używany Citroen C6 (2005-2012) – OPINIE O SAMOCHODACH

Citroen XM (1989-2000) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również