Citroen LN - pierwszy od PSA

Środa, 13 lipca 2016 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W "Motorze" nr 36 z 5 września 1976 roku - prezentacja nowego Citroena LN.

Zdjęcie

Estetycznie prezentuje się nowy model francuskiego Citroena — LN. /Citroen
Estetycznie prezentuje się nowy model francuskiego Citroena — LN.
/Citroen

Dotychczas byli to rywale na rynku francuskim i światowym. Dziś to dwa zakłady znajdujące się pod jednym zarządem, wytwarzające łącznie czwartą część wszystkich francuskich samochodów.

Mamy naturalnie na myśli firmy Citroen i Peugeot, które począwszy od maja 1976 roku stały się wspólnym przedsiębiorstwem spółki Peugeot-Citroen.

Reklama

Zdjęcie

"Motor" nr 36 z 5 września 1976 r. /Motor
"Motor" nr 36 z 5 września 1976 r.
/Motor

Trzeba przyznać, że jest to potężne przedsiębiorstwo grupujące obecnie 180 spółek przemysłowych, handlowych, finansowych i serwisowych. Zatrudnionych jest w nim łącznie 175 tys. osób.

O połączeniu firm z Paryża i Sochaux mówiło się już od dawna. Firma oponiarska Michelin, będąca głównym udziałowcem finansowym Citroena, przejęła początkowo część kapitału Peugeota, a obecnie jest głównym udziałowcem finansowym w zarządzaniu tymi obiema firmami. Chociaż oficjalną nazwą połączonych przedsiębiorstw jest: Peugeot S.A., w zagadnieniach technicznych, konstrukcyjnych, technologicznych zachowana jest samodzielność obu firm.

Nie mogło przecież być inaczej, skoro tradycje tych najważniejszych (obok Renault) potentatów francuskiego przemysłu samochodowego sięgają dobrych kilkudziesięciu lat. Przewiduje się jednak daleko idącą unifikację stosowanych w pojazdach rozwiązań technicznych.

LN — PRZYKŁADEM WSPÓŁPRACY

Nowy model — Citroen LN jest właśnie owocem tego zbliżenia. Jego założenia tworzono wówczas, gdy unia tych dwóch firm nie była tak wcale wyraźna; zadecydowano jednak już wtedy zastosowanie wspólnych podstawowych zespołów w tym nowym samochodzie. Był to rok 1974 — rok kryzysu energetycznego — okres nawrotu do małych ekonomicznych samochodów. Taki właśnie jest nowy LN.

Rozpoczynając pracę nad tym modelem przyjęto dwuletni okres przygotowań do produkcji, zamiast dotychczasowych pięciu lat. Postanowiono ograniczyć w największym stopniu nowe inwestycje a więc opracować samochód, który byłby pojazdem z każdego punktu widzenia oszczędnościowym.

Zdjęcie

Citroen LN /Citroen

PREMIERA W PARYŻU

Podczas najbliższego, tegorocznego salonu samochodowego w Paryżu będzie przedstawiony nowy model Citroena LN — pierwszego efektu połączenia znanych firm francuskich Peugeot i Citroen. Do skonstruowania tego pojazdu wykorzystano elementy dwóch samochodów: z Peugeota 104 (Coupé) wykorzystano szkielet nadwozia, drzwi, zawieszenie, hamulce, mechanizm kierowniczy i tablicę rozdzielczą, natomiast od Citroena pochodzi: silnik, skrzynia przekładniowa, wyposażenie wnętrza, urządzenie klimatyzacyjne oraz wykończenie zewnętrzne samochodu.

Zdjęcie

Tylne siedzenia są dzielone i pozwalają na powiększenie przestrzeni ładunkowej. /Citroen
Tylne siedzenia są dzielone i pozwalają na powiększenie przestrzeni ładunkowej.
/Citroen

Model Citroen LN mimo — jak widać — dużego pokrewieństwa z samochodem Peugeot będzie sprzedawany wyłącznie poprzez sieć handlową Citroena, a będzie produkowany w zakładach w d’Aulnay. Naturalnie będzie nosił wyłącznie oznaczenia firmy Citroen.

MAŁY, CZTEROOSOBOWY...

Nie znamy naturalnie tego samochodu z natury, ale na podstawie zdjęć i rysunków można się przekonać, że będzie to udany mały czteroosobowy samochód. Jest pojazdem trzydrzwiowym z samonośnym nadwoziem mieszczącym cztery osoby i sporo bagażu. Waży zaledwie 706 kg, a jego prędkość maksymalną ocenia się na 120 km/godz. Jak podają konstruktorzy, przy prędkości 90 km/godz. zużywa 5,9 l/100 km. Czy trzeba marzyć o lepszym?

Zdjęcie

Rysunek anatomiczny samochodu. Proszę zwrócić uwagę jak duża część pojazdu jest przeznaczona dla ludzi i bagażu. /Citroen
Rysunek anatomiczny samochodu. Proszę zwrócić uwagę jak duża część pojazdu jest przeznaczona dla ludzi i bagażu.
/Citroen

Zgrupowany z przodu pojazdu zespół napędowy pozostawia 2/3 bryły samochodu dla pasażerów i bagażu. Tylne siedzenia mają oddzielne kanapy — można więc je dowolnie ustawiać zwiększając przestrzeń bagażową, kosztem mniejszej ilości przewożonych osób.

Wydaje się więc, że nowa propozycja nowych połączonych firm francuskich będzie udanym, poszukiwanym pojazdem.

Zdjęcie

Citroen LN /Citroen

CITROEN LN: DANE TECHNICZNE

Silnik — Citroen, typ R06/627 usytuowany w osi samochodu pochylony pod kątem 6°27’ do tyłu. Układ cylindrów płaski, przeciwsobny. Chłodzenie powietrzem. Średnica cylindra x skok tłoka — 74 x 70 mm. Pojemność skokowa — 602 cm3. Stopień sprężania — 9, moc maksymalna — 32 KM/DN przy 5750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy — 4,2 kgm DIN przy 3500 obr./min.

Przeniesienie napędu na koła przednie. Sprzęgło suche jednotarczowe (odśrodkowe na żądanie). Skrzynia przekładniowa typ GS z czterema biegami synchronizowanymi. Przeguby równobieżne oraz przeguby Rzeppa. Przełożenie przekładni głównej 4,375.

Zawieszenie — system Citroen na sprężynach śrubowych i kolumnach teleskopowych typu McPherson.

Mechanizm kierowniczy zębatkowy — kolumna kierownicy łamana, kierownica o średnicy 380 mm z jednym ramieniem. Średnica zawracania 9,4 m.

Hamulce tarczowe w przednich kołach, bębnowe w tylnych. Podwójny hydrauliczny układ hamulcowy.

Nadwozie samonośne całkowicie metalowe, trzydrzwiowe.

Wymiary: długość x szerokość x wysokość — 3,38 x 1,52 x 1,37 m. Masa w stanie gotowym do drogi — 706 kg. Całkowity ciężar samochodu — 1035 kg.

Dane trakcyjne — szybkość maksymalna 120 km/godz. Zużycie paliwa przy 90 km/godz. 5,9 1/100/km.

Citroen LN (1976-1979)

liczba zdjęć: 30

(szel); "Motor" 36/1976

Używany Citroen C2 (2003-2009) – OPINIE O SAMOCHODACH

Citroen C3 (2002-2009) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: "Motor" z przeszłości

Zobacz również